علمی فناوری 21:05 - 23 آبان 1397
در بازدید دکتر طیبی از چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی مطرح شد
رییس جهاد دانشگاهی با انتقاد از تعدد واحدهای فعال در زمینه گیاهان دارویی تاکید کرد: تولید گیاهان دارویی مستلزم ایجاد شرکت‌های بزرگ است و نباید با توجه به بودجه‌ محدود دولت، منتظر این نهاد ماند؛ بنابراین می‌توان با راه‌اندازی بنگاه‌های بزرگ هم در زمینه‌ کشت گیاهان دارویی و هم در زمینه‌ فرآوری این گیاهان فعالیت کرد.

انتقاد از تعدد واحدهای فعال در زمینه گیاهان دارویی/ نیاز به راه‌اندازی بنگاه‌های بزرگ

به گزارش ایسنا، رییس جهاددانشگاهی به‌همراه معاون پژوهش و فناوری این نهاد از چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، ‌ فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای مجموعه‌های پژوهشی جهادی فعال در حوزه‌گیاهان دارویی قرار گرفت.

در این بازدید که ظهر امروز (چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه) انجام شد، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی، دکتر پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری این نهاد و جمعی از مسوولان جهاد از غرفه‌های حاضر در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، ‌ فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) واقع در مصلی تهران بازدید کردند.

مضرات تعدد واحدهای فعال در حوزه‌ گیاهان دارویی

طیبی در حاشیه‌ این بازدید با اشاره به تاریخچه‌ طب سنتی و گیاهان دارویی که دارای پیشینه‌ بسیار قوی در تمدن بشری است، بیان کرد: بعد از انقلاب با توجه به پوشش متنوع در ایران و اهمیت طب سنتی و توجه دنیا به این صنعت، جهاددانشگاهی در سال ۱۳۷۷ با راه‌اندازی اولین پژوهشکده گیاهان دارویی به این حوزه ورود کرد.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حال حاضر ما در پژوهشکده‌گیاهان دارویی، هم گیاهان دارویی مختلفی را تولید کرده‌ایم و هم در بحث تولید عصاره فعال بوده‌ایم و خط تولید دو داروی گیاهی را به‌صورت صنعتی ادامه می‌دهیم که این کار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: دیگر مجموعه‌های جهاددانشگاهی نیز در کشور با توجه به مزیت استانی و بومی خود و یک تقسیم‌بندی خاص در حال فعالیت هستند؛ به‌طور مثال در خراسان‌جنوبی، فعالیت در زمینه‌ زعفران، عناب و زرشک توسط یک مرکز تحقیقات و یک باغچه‌ نمونه در جریان است و بین واحدها با پژوهشکده گیاهان دارویی، ارتباط خوبی وجود دارد.

طیبی در ادامه با انتقاد از تعدد واحدهای فعال در حوزه‌ گیاهان دارویی که در این نمایشگاه نیز قابل مشاهده است، گفت: این تعدد بیش از حد است و باعث می‌شود واحدهای ما نتوانند کارهای بزرگ تحقیقاتی انجام دهند.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر تمرکز به مزیت‌های کشور در حوزه‌ گیاهان دارویی مانند زعفران و زرشک اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حد ظرفیت خود، این نگاه را دنبال می‌کند و این‌گونه تولیدات بعد از گذراندن مراحل تحقیق در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان وارد بازار می‌شود.

طیبی در حاشیه‌ این بازدید، با دکتر صفروف، معاون نماینده‌ ویژه‌ رییس‌جمهور روسیه در امور اقتصادی در ایران و دکتر محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه‌ علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دیدار و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

حضور کامل و جامع جهاددانشگاهی در این نمایشگاه

دکتر پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد د انشگاهی نیز در حاشیه‌ این بازدید، تشریح کرد: امسال اولین سالی است که در حوزه‌ گیاهان دارویی با تمام ظرفیت خود چه در گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده‌ها و مراکز خدمات تخصصی و چه در حوزه‌ مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن، به‌صورت منسجم و هماهنگ، در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه‌ جهاددانشگاهی را به‌طور کامل و جامع مطرح کردیم.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی با اشاره به صنعت رو به رشد گیاهان دارویی و اقبالی که به این صنعت و داروهای گیاهی در سطح دنیا شده است، گفت: ما نیز در جهاددانشگاهی به‌دنبال ایفای نقش در این موضوع هستیم و یکی از برنامه‌های ما، تعیین کردن حوزه‌های مشخص و انجام فعالیت‌های گزینشی در این زمینه است.

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، پژوهشگاه رویان، سازمان‌های استانی خراسان رضوی و یزد و واحدهای علوم پزشکی شهید بهشتی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و مراکز رشد واحدهای فناور پژوهشکده گیاهان دارویی ایلام و اردبیل و هم‌چنین پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه در این جشنواره و نمایشگاه ملی حضور دارند.

انتهای پیام


9973612
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است