اجتماعی 20:51 - 31 شهریور 1393
پس از همه اطلاع رسانی‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و تهران قدم به قدم از وضعیت زرد به قرمز نزدیک می‌شود.

چند راهکار ساده برای گذر از بحران آب

 به گزارش فرهنگ نیوز ، براساس الگوی مصرف برای استحمام 43 لیتر، برای مصرف آب آشامیدنی و مصارف مشابه 4.5 لیتر، برای لباسشویی 17.5 لیتر، برای پخت و پز 13 لیتر، برای ظرفشویی 13 لیتر، برای دستشویی 26 لیتر، برای کولر و تهویه 4.5 لیتر برای نظافت خانه و و آبیاری باغچه 8.5 لیتر باید آب مصرف کرد که در نتیجه این الگو سرانه مصرف هر نفر در شبانه روز 130 لیتر می‌شود.

برای این که به این الگو برسیم روش‌هایی وجود دارد که بدون صرف پول برای نصب لوازم کاهنده و نظایر آن می‌توان از حجم آب مصرفی کاست.

در راستای مدیریت مصرف می‌توانیم هنگام شستن سبزی‌ها ابتدا آن را در ظرفی خیس کرده و سپس آبکشی کنیم. برای نظافت حیاط و جلوی در منزل به جای مصرف آب از جارو استفاده شود و شیرآلات و لوله کشی منزل را کنترل کنیم تا نشتی از احتمالی آب جلوگیری شود.

تاکنون هنگامی که دست‌ها را می‌شویید به این توجه کرده‌اید که چقدر شیر آب بدون استفاده باز می‌ماند؟ هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید چون جریان دائم موجب هدرروی آب می‌شود.

کاهش زمان استحمام به پنج دقیقه می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش مصرف آب بگذارد. به گونه‌ای که با رعایت این موضوع ماهیانه حدود 4000 لیتر آب صرفه جویی خواهد شد. همچنین هنگام استفاده از شامپو و چنگ زدن موهای سر نیازی به باز بودن شیر آب نیست.

هنگام مسواک زدن می‌توان به جای باز گذاشتن مداوم شیر از یک لیوان آب استفاده کرد تا از حجم هدر رفت آب کاسته شود. یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف آب این است که همواره آب خنک مورد نیاز خود را در یخچال نگهداری کنید تا مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی باز بگذارید تا آب خنک شود. از سوی دیگر می‌توان به جای باز گذاشتن شیر آب در راستای خنک سازی، از چند قطعه یخ در لیوان استفاده کرد.

آب را فاضلاب حساب نکنید

به عنوان یک انسان هر کدام از ما باید توجه داشته باشیم آبی که می توان به مصرف کارهایی همچون آبیاری و شست‌وشو رساند را به چشم فاضلاب نگاه نکرد. برای کاهش مصرف آب می‌توان از حداکثر ظرفیت ماشین‌لباشویی‌ها استفاده کرد.

همچنین می توان در خانه از گیاهانی که نسبت به خشکی مقاوم هستند و نیاز به آب کمتری دارند استفاده کرد. با انتخاب گیاهان کم آب‌بر می‌توان سالانه تا 2200 لیتر آب به ازای هر گیاه صرفه جویی کرد.

از طرفی نیز می توان باغچه منزل را در هنگام شب یا صبح زود آبیاری کرد تا از تبخیر ‌آب جلوگیری کرد. باید توجه داشت که هنگام آبیاری با شنیدن صدای تلفن و زنگ در شیر آب را باز رها نکنیم.

عایق بندی لوله‌ها یکی دیگر از روش‌های کاهنده مصرف آب است، چرا که برای رسیدن به آب گرم نیاز نیست شیر آب گرم باز بماند.

در سرویس‌های بهداشتی نیز می توان از یک کیسه نایلونی پر از شن و کاملا سر بسته در مخزن آب توالت فرنگی و فلاش تانک‌ها استفاده کرد و بدین ترتیب مصرف آب در هر بار کشیدن سیفون را کاهش داد.

نشت احتمالی فلاش تانک‌ها را نیز می توان با افزودن مواد رنگی به آب تشخیص داد. اگر فلاش تانکی دارای نشت آب باشد ظرف مدت 30 ثانیه محل نشت یافت خواهد شد. فلاش‌ تانک‌هایی که نشتی دارند باعث هدر رفت آب زیادی می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف آب این است که هنگام شستن اتومبیل به جای به کارگیری از شلنگ آب از یک سطل آب استفاده کرد. در زمان کنونی که دچار کمبود آب هستیم لزومی به شست‌وشوی پیاده روی مقابل منزل و مغازه نیست. همچنین باید برای احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید تا از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

اگر از کولر آبی استفاده می کنید، نصب کولر در سایه با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولر می‌تواند در کاهش مصرف آب موثر باشد.

اگر قصد سفر نیز دارید ضروری است که شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید تا از وقوع هر گونه حادثه پیشگیری شود. دقت کنید که کار کردن کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است به معنای اتلاف آب در لوله‌های ساختمان است که باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب و به بار آمدن هزینه گزاف می‌شود.

هنگام آشپزی ینز بهتر است از جریان آب برای باز شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نشود، چرا که این کار غیر از صرف میزان بالایی آب، از کیفیت مواد غذایی نیز می‌کاهد.

از دیگر موارد کاهش مصرف آب در منزل می‌توان به این اشاره کرد که لازم است فرزندان خود را به حفاظت از آب ترغیب کنیم و در صورتی که با اتلاف قابل توجه آب در هر جای شهر مواجه شدید به مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب‌ تهران (سامانه 122) اطلاع رسانی کنیم.

کارآیی سازمان‌ها در کاهش مصرف آب

در ادارات و سازمان‌ها نیز می توان کارهایی برای کاهش مصرف آب انجام داد. از جمله این که از نصب سیستم‌های آب تزیینی مانند فواره‌ها در صورتی که بازیافت آب صورت نگیرد اجتناب کنیم. همچنین برای آبیاری فضای سبزی شهری و ادارات نباید از آب شرب لوله کشی شده استفاده کرد.

در مراکز آموزشی و مدارس باید به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آبی و روش‌های صرفه جویی آن آموزش داده شود و در محل کار می توان کارکنان را به صرفه جویی در مصرف آب تشویق کرد.

از شستن اتومبیل و محوطه اداری با آب شرب باید به صورت جدی خودداری شود و با کنترل سالیانه سامانه‌های لوله کشی، شیرها و بستن شیرفلکه‌ها در تعطیلات و بازدید از محفظه کنتور از نشت احتمالی آب جلوگیری کرد.

صنایع چگونه می‌توانند در مصرف آب صرفه جویی کنند؟

بنگاه های اقتصادی، تولیدی و صنعتی می توانند با جلوگیری از ورود زباله‌های صنعتی به آب از هدر رفت آن جلوگیری کنند؛ از سوی دیگر می توان مانع آلودگی حرارتی آب شد که باعث تغییر وضعیت اکوسیستم می‌شود.

با استفاده از پساب‌های تصفیه شده می توان مصرف آب را در صنایع کاهش داد. از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف جداسازی آب شرب و بهداشت کارگران است.

روش‌های مذکور کارهایی هستند که نه وقت ما را می گیرند و نه هزینه‌ مازادی در بر دارند بلکه تنها نتیجه آن ممانعت از هدر رفت حجم زیادی آب است که می تواند بر زندگی تک تک ما تاثیر بگذارد.

روزهای پاییزی آغاز شده و برخلاف آنچه تصور می‌شود که بیشترین مشکلات تنها در تابستان است باید گفت که کلانشهر تهران در فصل پاییز در صورت عدم صرفه جویی مشترکین به ویژه در سامانه شرق به طور جدی دچار مشکل می‌شود.

گرچه جیره‌بندی آب آخرین راهکار است و شاید به این زودی‌ها این گزینه فعال نشود اما کاهش فشار آب در راستای مدیریت آب مصرفی می‌تواند بر زندگی مردم تهران تاثیر بگذارد و شاهد باشیم که تنها در طبقات اول آپارتمان‌ها آب در لوله‌ها جاری است؛ اتفاقی که در مقطعی از زمان در روزهای پاییز سال گذشته شاهد آن بودیم.


4773441
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است