گوناگون 22:15 - 11 اسفند 1393
نخستین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی کشور در باغ موزه دفاع‌مقدس پایتخت باحضور چهره‌های جهادی کشور برگزار شد.

در این گردهمایی 3پروژه شهری تهران و پروژه‌هایی از 3کلانشهر دیگر جایزه ملی مدیریت جهادی را دریافت کردند. پروژه توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، بزرگراه امام علی و باغ موزه دفاع‌مقدس از تهران، پل‌های شهید بهشتی ارومیه، پل کارون 3اهواز و پارک‌های موضوعی شیراز حائز رتبه تقدیر از نظر مدیریت جهادی شدند. تقدیر از خانواده 6شهید جهادی کشور و اهدای جایزه جهادی به 3خانواده ایثارگر، همچنین تقدیر از 5گروه جهادی سابقون، شهید مومنی، شهید رجایی، بلاغ المبین و آل یاسین از دیگر بخش‌های این گردهمایی بود. آیت‌الله جوادی آملی هم در پیامی به نخستین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی کشور بر لزوم همراهی فرهنگ با مدیریت جهادی تأکید کردند.

این مرجع تقلید در پیامی به این گردهمایی که به همت شهرداری تهران برگزار شد، اعلام کردند: قرآن کریم برای اداره یک مملکت عزم قطعی و اراده جدی را به‌شدت لازم می‌داند و هم در مسئله براندازی حکومت‌های طاغوتی همچون حکومت فرعون و هم در استقرار و تشکیل حکومت‌های عادله الهی به داشتن اراده جدی و عزم راسخ اشاره و آن را با جدیت توصیه می‌کند.

در بخش دیگری از پیام آیت‌الله جوادی آملی به همایش مدیریت جهادی آمده است: اداره مستحکم نظام عزم ناگسستنی می‌طلبد چرا که سستی نمی‌تواند بیگانه را طرد و آشنا را در جای درست خود قرار دهد؛ از این‌رو بیگانه می‌کوشد با سهل انگاری کشور اداره شود. اگر کسی بخواهد بنیان مرصوص و نظام مستحکم داشته باشد باید اراده شکست‌ناپذیر را در خود ایجاد کند. این اراده را باید عقل رهبری کند و عقل نیز باید تحت رهبری وحی و هدایت انبیا باشد چرا که چراغ عقل به وسیله وحی و انبیا روشن شده است.

همچنین در این پیام تأکید شده است: احیای فرهنگ و دین اصیل لازمه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است. بیگانه در ابتدا فرهنگ ملت و دین امت را به اسارت می‌گیرد و بین فرهنگ و دین با مردم فاصله می‌اندازد چرا که دشمن به خوبی می‌داند ملت جدا افتاده از فرهنگ و دین قدرت حفظ خود را ندارد.

اداره جهادی کشور قبل از احیای فرهنگ و دین ممکن نیست. دین آزاده عقل را آزاد می‌کند و امت را آزاده می‌پروراند. این کشور همه امکانات و منابع را به لطف الهی در اختیار دارد. تنها لازم است اراده خود را با جدیت در خدمت بگیریم و این منابع را شکوفا کنیم. تحقق اقتصاد مقاومتی با نهادینه کردن فرهنگ اراده و دوری از سستی امکان‌پذیر خواهد بود. نکته اصلی مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی این است که دین آزاد است و برجسته‌ترین دستور این دین آزاد این است که آزاده باشید و به‌خود سستی و کاهلی راه ندهید.

  • آبادانی در سایه مدیریت جهادی

همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گردهمایی تأکید کرد که آبادانی کشور در سایه مدیریت جهادی تحقق پیدا می‌کند. به گفته محسن رضایی در جریان انقلاب اسلامی مدارک انبوهی از شیوه‌ مدیریت جهادی برای ما به‌وجود آمد. به گفته وی، ملت ایران نیز با دست خالی و تنها اتکا به مدیریت جهادی توانست یکی از قوی‌ترین رژیم‌های سیاسی، نظامی و امنیتی را از پای درآورد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یقینا می‌توانیم از تحریم‌ها به‌عنوان یک فرصت طلایی برای خیزش ملت در اقتصاد کشور استفاده کرد، گفت: کشورمان به غیراز مدیریت جهادی در عرصه‌ اقتصاد به جایی نخواهد رسید.

قطعا مدیریت جهادی دارای تئوری است و می‌تواند بین سبک‌های مدیریتی جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کند. رضایی افزود: در مدیریت جهادی مشارکت دادن، همفکری کردن، مشورت و آموزش متقابل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در راستای یکپارچگی می‌توان مدیریت جهادی را در کشور به‌وجود آورد. وی در پایان با اشاره به اینکه قطعا اجرای مدیریت جهادی در کشور با مخالفت دشمنان داخلی و خارجی همراه است، تصریح کرد: ملت ایران به کمک این مدیریت از تمام مشکلات و موانع عبور می‌کند و می‌تواند پیشرفت‌های مادی و فرهنگ‌سازی‌ را در کشور به‌وجود آورد.

  • لزوم تحقق مدیریت جهادی

محمد حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در بخش دیگری از این گردهمایی مختصات مدیریت جهادی در دولت را تبیین کرد. به گفته وی، مدیریت جهادی با خودجوش بودن شناخته می‌شود و از ابتدای انقلاب جوانان به پشتوانه امام راحل آن را در کشور توسعه دادند. وی افزود: اگر تحول اساسی در مدیریت کلان کشور صورت نگیرد، نمی‌توان تقاضا و انتظار مدیریت جهادی داشت. وی شایعات درباره دنبال قدرت بودن را از آسیب‌های مدیران جهادی دانست و گفت: نیروی جهادی کار نمایشی نمی‌کند و خدمت را در نقاط مختلف به‌صورت ناشناخته دنبال می‌کند.

  • راهی برای عبور از بحران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در این گردهمایی، مدیریت جهادی را یکی از راه‌های عبور کشور از بحران‌های موجود دانست. بابک نگاهداری گفت: دبیرخانه دائمی مدیریت جهادی از امسال که به‌عنوان سال مدیریت جهادی نامگذاری شده، کار خود را شروع کرده است. هدف این دبیرخانه تولید ادبیات علمی برای الگوی مدیریت جهادی بوده است.

بدین‌ترتیب طی ماه‌های اخیر و در راستای تأکید شهرداری تهران بر موضوع مدیریت جهادی 140مقاله علمی به دبیرخانه مدیریت جهادی ارسال شد. همچنین دبیرخانه مشخصات 180پروژه شهری از 22استان را دریافت کرد. وی با تأکید مدیریت جهادی بر دانش بومی خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم طرح‌های لازم را انجام دهیم. به همین منظور قرار است طی سال‌های آینده نیز این همایش را برگزار کنیم. همچنین به گفته وی، ‌حدود 700گروه جهادی در کشور مشغول فعالیت‌ جهادی هستند که در این گردهمایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و برترین‌ها مشخص شدند. وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مدیریت جهادی مستقل بوده و هیچ وابستگی به نهادهای مختلف ندارد.


5961285
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است