علمی فناوری 10:39 - 21 آبان 1398
ترکیبی که توسط محققان موسسه "جان هاپکینز" ابداع شده است و متابولیسم گلوتامین را مهار می‌کند، می‌تواند رشد تومور را کند کرده و ریزمحیط تومور را تغییر داده و تولید سلول‌های T ضد تومور با دوام و بسیار فعال را ترویج می‌کند.

توقف رشد تومور با یک داروی مهار کننده گلوتامین

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، محققان موسسه جان هاپکینز یک دارو که یک نسخه فرآوری شده از آنتاگونیست گلوتامین DON است را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به طور فعال در تومور سرطانی کاربردی باشد.

دکتر "جاناتان پاول" دانشیار موسسه ایمونوتراپی سرطان جان هاپکینز و همکارانش با توجه به نقش حیاتی گلوتامین در تقویت متابولیسم لازم برای رشد تومورهای سرطانی گفتند: از لحاظ نظری این ترکیب می‌تواند در طیف گسترده‌ای از انواع سرطان استفاده شود.

مطالعه آنها که در مجله Science منتشر شده است، تفاوت‌های شگفت آوری در مسیرهای متابولیک سلول‌های سرطانی و سلول‌های T مؤثر نشان داد.

پاول می‌گوید این دارو می‌تواند به عنوان یک "ایست بازرسی متابولیک" در معالجه سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: با هدف قرار دادن متابولیسم گلوتامین، ما نه تنها قادر به مهار رشد تومور و تغییر ریزمحیط آن شدیم، بلکه سلول‌های T را به شکلی تغییر دادیم که ایمونوتراپی سرطان را به طور قابل توجهی افزایش دادیم.

وی ادامه داد: اگرچه متابولیسم گلوتامین یکی از اجزای کلیه سلول‌های بدن است، اما پروتئین DON سلول‌های تومور را به صورت انتخابی هدف قرار می‌دهد، زیرا آنها برای گلوتامین شکننده ترین هستند. آنچه در معالجه متابولیک بروز می‌کند و برای من به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است این است که درمانی مانند درمان ما انتخابی عمل می‌کند و به طور ترجیحی روی سلول‌هایی که بیشترین مشکل را دارند تأثیر می‌گذارد.

پاول و همکارانش این دارو را با نام تجاری "JHU083" در مدل‌های موش دارای سرطان روده بزرگ، لنفوم و ملانوم مورد آزمایش قرار دادند.

پاول می‌گوید: در ابتدا فکر ما این بود که اگر بتوانیم متابولیسم تومور را هدف قرار دهیم، می‌توانیم به دو هدف برسیم. اول رشد آهسته تومور و دوم تغییر دادن ریزمحیط تومور.

این تیم تحقیق نشان داد که درمان با "JHU083" در موش‌ها منجر به کاهش معنی داری در رشد تومور و بهبود بقا در بسیاری از مدل‌های مختلف سرطان با متابولیسم سلول تومور و اثرات آن بر ریزمحیط تومور شد.

در تعدادی از موش‌ها، درمان با "JHU083" به تنهایی منجر به درمان شد. این روش درمانی به دلیل تشدید پاسخ متابولیسم طبیعی بر ضد تومور باعث تسهیل این درمان می‌شود و درمان را ماندگار می‌کند. بدین معنی که وقتی محققان این موش‌های پاک شده از سرطان را به تومورهای جدید آلوده کردند، دریافتند که تقریباً بدن همه موش‌ها تومور جدید را رد می‌کند. این نشان می‌دهد که درمان "JHU083" حافظه ایمنی قدرتمندی را برای تشخیص و حمله به سرطان جدید ایجاد کرده است.

پاول گفت: ما دریافتیم که "JHU083" تأثیر بسیار مثبت و مستقیمی بر روی سلول‌های ایمنی بدن دارد و حالا باید علت آن را بررسی کنیم.

پس از تجزیه و تحلیل و مقایسه بیان ژن در سلول‌های تومور تحت درمان و نوعی سلول ایمنی به نام سلول‌های T موثر، پاول و همکارانش به تفاوت در بیان ژن مربوط به متابولیسم رسیدند که به آنها اجازه می‌داد حدس بزنند که چگونه سلول T خود را در مقابله با تومور آماده می‌کند.

آنها برخی از شباهت‌ها را پیدا کردند، اما برنامه‌ریزی متابولیک سلول‌های تومور و سلول‌های ایمنی T مؤثر کاملاً متفاوت بود و محققان از این تفاوت‌ها با داروی مسدود کننده گلوتامین سوءاستفاده می‌کنند.

این تفاوت‌ها به سلول‌های T موثر اجازه می‌دهد با تولید سلول‌های T با دوام و بسیار مؤثر و فعال در نفوذ به تومور واکنش دهند.

پاول خاطرنشان کرد: با مسدود کردن متابولیسم گلوتامین، ما این سلول‌ها را ماندگارتر و فعال‌تر کردیم.

این گروه همچنین نشان داد که درمان تومورها با "JHU083" باعث افزایش کارآیی سلول درمانی می‌شود. سلول درمانی نوعی از درمان سیستم ایمنی است که در آن سلول‌های T ایمنی بدن قبل از اینکه به بیماران تزریق شود، برای تقویت پاسخ ایمنی در برابر سرطان در آزمایشگاه جمع آوری و به تعداد زیادی کشت می‌شود.

این یافته ها نشان می‌دهد که این رویکرد جدید ممکن است برای تقویت یک نوع امیدوارکننده از سلول‌های ایمنی جدید به نام "CAR-T" مورد استفاده قرار گیرد.

در مطالعات بعدی پاول و همکارانش می‌خواهند چگونگی ترکیب "JHU083" با انواع مختلف سیستم ایمنی درمانی را بررسی کنند.

انتهای پیام


10291365
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است