سیاسی 19:06 - 14 تیر 1394
وقتی یک مقام آمریکایی می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای بازدید از مراکز نظامی می‌تواند منافع استراتژیک‌ آمریکا را در مذاکرات بهتر رقم بزند، بار معنایی سنگینی را برای این حرف قائل شویم.

هدف از طرح «بازرسی نظامی» در مذاکرات هسته‌ای چه بود؟

به گزارش جام نیوز، جمهوری اسلامی ایران که در میان کشورهای دارای توان موشکی بالا در جایگاهی مناسب بعد از آمریکا، روسیه و چین قرار دارد، تلاش خود را بر افزایش دقت در اصابت موشک‌ها و رادارگریز کردن آنها متمرکز کرده است که این خود می‌تواند تعریفی از حرفه‌ای شدن و توسعه صنعت هوا و فضا باشد.

 

افزایش برد موشک‌ها با هدف بالا بردن سطح آمادگی ایران برای مقابله با تهدیداتی در نظر گرفته شده که در طول این 36 سال، هر ثانیه از تاریخ پوشالی بودن این دست از تهدیدات را به رخ می‌کشد.

 

افزایش توان نظامی-موشکی ایران حالا معادله‌ای شده که سیاستمداران غرب با تمام رجزخوانی‌هایشان مجبور به اذعان بر صحت آن شده‌اند، تا آنجایی که آنتونی اچ‌کوردزمن معاون وزیر دفاع سابق آمریکا، تحلیلگر امنیت ملی و محقق اصلی پروژه داخلی CSIS و استاد سابق مطالعات امنیت ملی در دانشگاه جورج تاون کتابی با عنوان" Irans Rocket and missile forces and strategic options" (راکت‌ها و موشک‌های ایرانی توانمندی و گزینه‌های استراتژیک) را به رشته تحریر در می‌آورد که در آن بر قدرت موشکی ایران اعتراف کرده است.

 

 

کتابی که توسط "حسن اکبری لایق" بسیجی نخبه کشور ترجمه و پرداخته شده و این موضوع بهانه‌ای برای فتح‌باب گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران با این پژوهشگر و مخترع هوافضا می‌شود که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

 

در آغاز پیشینه‌ای از زندگی پژوهشی-علمی خودتان بگویید؟

تاکنون 9 اختراع ثبت شده دارم و 3 طرح که به صورت مشارکتی در آنها سهم ثبت اختراع دارم. که در کل 12 اختراع می‌شود. در رقابت‌های جهانی هم مدال‌ها و عناوین مختلفی را در رشته هوا و فضا کسب کرده‌ام. مجری 35 پروژه در مراکز پژوهشی و دانشگاهی در قالب طرح تحقیقاتی-پژوهشی بودم.

 

 

چگونه با کتاب مذکور آشنا شدید و روایت شما از این کتاب چگونه است؟

طرح مسئله بازرسی از مراکز نظامی کشورمان در طی مذاکرات سبب شد که به عنوان پژوهشگر و محقق علاقمند شوم و به دنبال چرایی موضوع باشم. در جریان تحقیقاتم به زبان انگلیسی به این کتاب برخوردم و با مطالعه قسمتی از کتاب و تحقیق درباره فرد نویسنده مشتاق شدم کتاب را بخوانم و برای اطلاع‌رسانی به هموطنان ترجمه کنم. وقتی کتاب را مطالعه کردم به نکات قابل تاملی برخوردم که به توان موشکی کشورمان اذعان کرده بود و پس از طرح علت بازرسی نظامی در مذاکرات هسته‌ای احتمال حمله نظامی به ایران را بررسی کرده بود و نهایتا نتیجه چنین شد که در صورت حمله به ایران، قطعا منافع استراتژیک آمریکا در منطقه نابود خواهد شد و اسرائیل ناامن می‌شود.

 



هدف اصلی کتاب چیست؟

مسئله اصلی کتاب درباره توانایی برد موشک‌های ایران است و قدرت حمایت این موشک‌ها در منافع استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و در بخشی از کتاب بر تاثیر توانایی موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای اشاره شده و علت بازرسی از مراکز نظامی را تامین منافع اسرائیل و منافع استراتژیک آمریکا مطرح کرده است. در این کتاب علت بازرسی از مناطق نظامی در مذاکرات هسته‌ای اینگونه بیان شده است که "نیروهای موشکی ایران طیف گسترده‌ای از اهداف استراتژیک ایران را حمایت می‌کند" و آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به اهدافش در منطقه می‌خواهد از مراکز نظامی بازرسی کند و منافع استراتژیک ایران در مذاکرات هسته‌ای را به نفع خود مصادره کند.

 



با توجه به شناختی که از نویسنده دارید، بیان این مسئله از زبان چنین شخصیتی چه بار معنایی را به همراه دارد؟

آنتونی اچ‌کوردزمن یک سیاستمدار کارکشته و تحلیلگر در مسائل امنیت ملی است که در آسیا هم مسئولیت‌هایی داشته و نماینده ایالات متحده در برخی کشورها بوده. سیاستمداری که شناخت کافی از کشورهای آسیایی دارد، همه اینها سبب می‌شود وقتی وی می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای بازدید از مراکز نظامی می‌تواند منافع استراتژیک‌ آمریکا را در مذاکرات بهتر رقم بزند، بار معنایی سنگینی را برای این حرف قائل شویم. از سوی دیگر آنتونی توانایی بالای دفاعی ایران را در هرگونه حمله نظامی تائید می‌کند و به صراحت بیان می‌کند که اگر بین ایران و اسرائیل جنگی رخ دهد، خیابان‌های اسرائیل ناامن خواهد بود و اگر آمریکا یا اسرائیل جنگ نیابتی علیه ایران در منطقه راه بیندازد، که احتمال زیاد هدف آنها خلیج فارس خواهد بود، در یک دفاع غافلگیرانه ایران تمامی رادارها و اردوگاه‌های نظامی آمریکا و اسرائیل را نابود خواهد کرد و اگر کشورهای عرب یکی از گزینه‌های حامی جنگ نیابتی باشند تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شوند، چرا که موشک‌های ایران تمام کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را از لحاظ هوایی و زمینی پوشش می‌دهد، از این رو هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند جنگ نیابتی راه بیندازد.

 



و اما حرف آخر؟

در جای‌جای این کتاب به توان بالای موشکی ایران اعتراف شده که در صورت هرگونه حمله غافلگیرانه آمریکا به ایران هیچ یک از مناطق توپخانه‌ای و راداری آمریکا در منطقه سالم نخواهند ماند و در کمترین زمان ایران قادر است تمامی مناطق استراتژیک آمریکا در منطقه را ساقط کند. به عقیده بنده غرب مسئله هسته‌ای ایران را سیاسی کرده، یعنی اینکه این مسئله را ابزاری برای رسیدن به سایر اهدافی قرار داده که می‌داند عملا مورد مذاکره نیست (مسئله موشکی-بازرسی‌های نظامی) و از این رو درصددند که تمامی منافع را در مذاکرات به سود خود مصادره کنند.

 

101

 


6701007
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است