استانی 11:03 - 03 فروردین 1396
بروجرد- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه سفر خود به بروجرد در مسجد امام(ره) این شهر حضور یافت.

حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی در مسجد امام(ره) بروجرد

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز با همراهمی استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در مسجد امام(ره) بروجرد حضور یافت.

مسجد امام خمینی(ره) بروجرد بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور است که از آجرکاریها، گچ بری ها، کاشی کاری های زیبا و منحصر به فردی بهره برده و به عنوان یکی از بناهای تاریخی شهر بروجرد همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

این بنای تاریخی با معماری اصیل ایرانی- اسلامی با وسعتی قریب به هفت هزار متر مربع، بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور محسوب می شود که در زمان خود به عنوان مسجد جامع شهر مطرح بود که در مجاورت بازار اصلی شهر قرار دارد.

بنابر این گزارش از جمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان و شهرستان بروجرد مسجد امام (سلطانی سابق) است. این بنا یکی از ارزشمندترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می رود.

صحن این بنا دارای طول و عرض ۴۷×۶۱ متر مربع است و در وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. مسجد دارای سه درگاه است؛ درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می شود و دارای طاق و مقرنسهای بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین و در میان آن نام فتحعلیشاه قاجار(۱۲۱۲ ه. ق –۱۲۵۰ ه. ق) نقش بسته است.

طرح و نقشه این بنا از مسجد امام تهران الگوبرداری شده است. راه ورودی غربی آن به سمت بازار دواتگران باز می شود و به خیابان صفا نیز راه دارد.

شبستان جنوبی زیر گنبد اصلی قرار دارد. بلندای طاق آن ۱۷.۵ متر است و حاشیه آن با کاشیهای سیاه و قهوه ای تزیین شده و محراب این شبستان نیز گچبری شده است.

ایوان شمالی مسجد ۱۷ متر بلندی دارد و حاشیه آن با کاشی معرق تزیین شده که در نوع خود از کاشیهای بی نظیر قاجاریه محسوب می شود.

مسجد امام یکی از حوزه های علمیه قدیمی به شمار می آید که دارای ارسی های مشبک و زیبایی است که در آن ۱۶ حجره برای سکونت طلاب در نظر گرفته شده است. این بنا مربوط به دوره قاجاریه و به شماره ۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد از مهم ترین مسجدهای استان لرستان و غرب کشور بوده که علمای زیادی در آن تدریس کرده اند به طوریکه یکی از اساتیدی که در این مسجد تدریس کرده است مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بوده که سالها رهبری شیعیان جهان را در دست داشتند.


8944976
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است