اقتصادی 16:59 - 03 اردیبهشت 1396
قیمت طلای جهانی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۱۲ درصد رشد کرده و به نظر می‌رسد با ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در مناطق مختلف و پایین ماندن نرخهای بهره در آمریکا به افزایش ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، اونس طلا سه‌شنبه هفته گذشته (29 فروردین‌ماه) پیش از درخواست ترزا می، نخست وزیر انگلیس برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ژوئن، به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک شد اما روز چهارشنبه بدنبال بهبود ارزش دلار، به ۱۲۸۳ دلار عقب‌نشینی کرد. به نظر می‌رسد این فلز ارزشمند به سوی رکوردی پیش می‌رود که از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر مشاهده نشده بود.

  • چرا سرمایه‌گذاران در حال حاضر تمایل دارند طلا خریداری کنند؟

تنشهای ژئوپلیتیکی در سراسر جهان در ماه‌های اخیر به خصوص پس از اینکه رییس جمهور آمریکا اعلام کرد آماده مداخله نظامی در کره شمالی است، افزایش چشمگیری یافته است. سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان پناهگاهی در برابر این ابهام جهانی می‌نگرند. جاش سائول، مدیرعامل شرکت "پیور گولد" می‌گوید: محبوبیت طلا را می‌توان به شکنندگی اعتماد بازار در برابر تشدید تنشهای جهانی نظیر تنش میان آمریکا و کره شمالی مربوط دانست. هفته گذشته که اعتماد در بازارهای مالی متزلزل شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل واهمه از وقوع بدترین سناریوی ممکن میان پیونگ یانگ و واشنگتن، از بازارهای سهام مهاجرت کردند.

به گفته تحلیلگران کومرس بانک، ذخایر طلای "اس پی دی آر گولد شیرز" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، چهارشنبه گذشته ۱۱.۸ تن افزایش یافت که بزرگترین افزایش یک روزه از سپتامبر بود. ذخایر صندوقهای سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در سه ماهه اول ۵۶ تن رشد کرده است.

دانیلا کورسینی، تحلیلگر بانک اینتنسا سانپائولو در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اظهار کرد: انتظار می‌رود طلا در اواسط سال با اقدام بانک مرکزی آمریکا در تصویب افزایش نرخهای بهره، کاهش پیدا کند اما تا پایان سال بهبود خواهد یافت و به ۱۳۵۰ دلار می‌رسد.

به گفته وی، بازارها مطمئنا نسبت به این ابهام مضطرب خواهند ماند و اگر آمار اقتصادی در آمریکا قوی بماند، طلا نقش خود به عنوان سدی در برابر تورم را بازخواهد یافت. از سوی دیگر هند که دومین بازار بزرگ طلا در جهان است، از شوک ممنوعیت اسکناسهای درشت از سوی دولت بهبود یافته و تقاضا برای طلا در این کشور رشد خواهد کرد. همچنین معامله‌گران در اروپا در آستانه انتخابات در فرانسه، آلمان و انگلیس، از این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن استفاده خواهند کرد. بعلاوه سرمایه‌گذاران نگران تنشهای ژئوپلیتیکی در سوریه، افغانستان و ترکیه و همچنین روابط آمریکا با روسیه و چین هستند.

کارشناسان اظهار می‌کنند عامل دیگری که به افزایش قیمت طلا در سال جاری کمک کرده است، کاهش ارزش دلار آمریکا بوده است. طلا و دلار خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند و زمانی که دلار ضعیف‌تر می‌شود، معاملات طلا که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود، برای خریدارانی که از سایر واحدهای ارزی استفاده می‌کنند، جذابتر می‌شود. کاهش ارزش دلار در ماه‌های اخیر، قدرت خرید سرمایه‌گذاران را افزایش داده است.

  • چرا سرمایه‌گذاران طلا را در میان سرمایه‌گذاری‌های خود نگه می‌دارند؟

طلا معمولا یک دارایی مطمئن برای سرمایه‌گذاران نگران است. تقاضا برای طلا سال گذشته پس از رای انگلیس به خروج از عضویت اتحادیه اروپا (برکسیت) و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، افزایش یافت. ضعیف شدن ارزش ین و نرخهای بهره منفی هم طلا را جذاب ساخت و تقاضا برای خرید این فلز زرد را بالا برد. طلا همچنین یک پناهگاه مطمئن در برابر فشارهای تورمی است.

  • نگهداری طلا چه ریسکی دارد؟

طلا نه تنها هیچ سوددهی یا درآمدی ندارد بلکه نگهداری آن هم هزینه دارد. با این همه بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند زمانی که نرخهای بهره پایین است، خرید این فلز ارزش دارد و قیمت آن احتمالا افزایش پیدا می‌کند.

چه پیش‌بینی‌هایی برای قیمت طلا وجود دارد؟

بعضی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طلا در بلندمدت می‌تواند به قیمت بالاتری صعود کند. اما سایرین معتقدند دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا، رشد قیمت طلا را محدود می‌کند. بازار انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا حداقل دو بار دیگر در سال میلادی جاری نرخهای بهره را افزایش دهد و بعضی انتظار دارند نرخهای بهره چهار دور دیگر در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کند. به گفته مارتین آرنولد، تحلیلگر شرکت SecuritiesETF، به دلیل نگرانیهایی که نسبت به ارزش سهام و مسائل سیاسی وجود دارد، سرمایه‌گذاران از طلا همچنان به عنوان بیمه استفاده می‌کنند. رویدادهای پرریسک به حد کافی وجود دارند تا در کوتاه‌مدت از طلا حمایت کنند اما اگر این رویدادها حل شوند، اونس طلا ممکن است تا پایان سال به نزدیک ۱۲۰۰ دلار سقوط کند.


9036734
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است