بین‌الملل 11:55 - 26 شهریور 1393
محاکمه یک فعال سیاسی مسلمان چینی به اتهام جدایی طلبی آغاز شده است.

آغاز محاکمه فعال سیاسی مسلمان چینی به اتهام جدایی‌طلبی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز (چهارشنبه) نخستین جلسه رسیدگی به اتهام آقای"الهام توهتی"، استاد سابق اقتصاد دانشگاه مینزو در پکن و از فعالان سیاسی اقلیت مسلمان ایغور در چین، در شهری در ارومچی (ارومغی)، مرکز منطقه سین کیانگ در غرب چین، در میان تدابیر امنیتی گسترده در این شهر برگزار شده است.

از ساعاتی قبل از آغاز محاکمه، گروهی از مردم برای ورود به جلسه محاکمه در برابر ساختمان دادگاه صف کشیده بودند.

وکیل مدافع الهام توهتی گفته است که موکل او اتهام جدایی‌طلبی را که در قوانین چین مجازات حبس ابد یا اعدام را در پی دارد، رد می‌کند.

به گفته وی، طی یک ماه گذشته، توهتی در شرایط دشواری در زندان به سر برده و به پای او زنجیر زده بودند. همسر توهتی نیز گفته است که سلامتی او به مخاطره افتاده است.

از ساعاتی قبل از آغاز محاکمه، ماموران پلیس ضد شورش در بخش‌هایی از شهر ارومغی مستقر شدند و مناطق اطراف دادگاه نیز در محاصره پلیس قرار گرفته که رفت و آمد در این مناطق را به شدت زیر نظر دارد.

بازداشت و محاکمه الهام توهتی با انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر و درخواست دولت آمریکا و اتحادیه اروپا از مقامات چینی برای آزادی او همراه بوده است. نماینده اتحادیه اروپا در چین گفته است که توهتی "به شیوه‌ای مسالمت آمیز و در چارچوب قواننی چین" فعالیت داشته و از مقامات چینی خواسته است او را آزاد کنند و امکان معالجه پزشکی را در اختیارش قرار دهند.

به گزارش بی.بی.سی یک مقام اتحادیه اروپا همراه با دیپلمات‌هایی از آلمان، انگلیس و کانادا به امید حضور در جلسه محاکمه این فعال سیاسی چینی به ارومغی سفر کرده‌اند اما مقامات دولتی به آنان اجازه حضور در جلسه دادگاه را ندادند.

الهام توهتی در ماه ژانویه سال جاری و پس از آن بازداشت شد که نحوه برخورد دولت چین با یک انفجار انتحاری در میدان تیانانمن پکن را به شدت مورد انتقاد قرار داد. مقامات چین این انفجار را به جدایی‌طلبان تندرو ایغور نسبت دادند.

دادستانی پرونده در دادخواست خود علیه الهام توهتی گفته است که مطالبی که او در وبلاگ خود منتشر و در سخنرانی‌های خود در دانشگاه مینزو پکن مطرح می‌کرد به منزله تحریک به جدایی‌طلبی بوده است. اتهام دیگر توهیتی عضویت در "یک سازمان جدایی‌طلب با اهداف مجرمانه" است. الهام توهیتی قبل از بازداشت، در مصاحبه‌های خود همواره حرکت جدایی‌طلبانه در سین‌کیانگ را مردود می‌دانست و با آن مخالفت می‌کرد.

وی در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۱ نوشت که "از صمیم قلب امیدوارم زادگاهم، سین‌کیانگ، از همان درجه از رفاه و آسایش برخوردار شود که در سایر نقاط چین دیده می‌شود اما نگران هستم که در صورت ادامه وضعیت موجود، زادگاهم و کشورم دستخوش آشوب و تجزیه شود." با اینهمه، برخی تحلیلگران معتقدند که قطعا دادگاه الهام توهتی را مجرم خواهد شناخت.

"منطقه خودگردان ایغور سین‌کیانگ" در شمال غرب چین واقع شده که گاه از آن با عنوان "ترکستان چین" هم نام برده می‌شود.

بخش عمده‌ای از جمعیت این منطقه را مسلمانان ایغور تشکیل می‌دهند که در میان آنان، حرکت‌های جدایی‌طلبانه نیز وجود دارد. برخی گروه‌های محلی، مانند نهضت اسلامی شرق ترکستان، خواستار جدایی این سرزمین از چین و اتحاد یا ارتباط نزدیکتر با کشورهای مسلمان است در حالیکه برخی دیگر، مانند سازمان آزادیبخش ترکستان شرقی از نزدیکی بیشتر با ملل ترک حمایت می‌کند.

در سال‌های اخیر، شهر ارومچی و سایر مناطق سین‌کیانگ شاهد حرکات اعتراضی علیه دولت چین بوده‌اند که گاه به خشونت کشیده شده است. دولت چین گروه‌های جدایی‌طلب ایغوری را عامل برخی عملیات خشونت آمیز در نقاط مختلف این کشور معرفی کرده است.

انتهای پیام


4744050
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شدت سکوت حکام عرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها اعلام کرد که این کشور به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه در لندن اعلام کرد که انگلیس درخواست رژیم صهیونیستی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را با جدیت رد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بر سر تعیین حدود مرزی میان خود به توافق رسیدند که طی آن ۴ روستا به دولت باکو بازگردانده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مقاومت فلسطین جمعه شب اعلام کردند که به پایگاه نظامیان صهیونیست در استان جنین واقع در شمال کرانه باختری حمله کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی‌ان‌ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی ان ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است