فرهنگی‌هنری 09:52 - 24 خرداد 1397

جام جهانی را با خاطره ماندگار ترک می کنیم/ارکسترها در سن پترزبورگ

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای این برنامه که چهارشنبه ۲۳ خرداد پیش از پرواز اعضای ارکسترها برگزار شد، در توضیحاتی بیان کرد: این ۱۰۰ نفری که به روسیه اعزام می شوند با پشتوانه، برنامه ریزی و حمایتی صورت می گیرد که واقعا اتفاق نادری است. خوشبختانه در این مدت که به ما انتقاداتی مطرح شده بود به اصل کاری که انجام شده، ایرادی گرفته نمی شد و دوستان بر این باور بوند که در شلوغی جام جهانی اتفاقات ارکسترها در روسیه دیده نمی شوند. در حالیکه من خلاف این نظر را دارم چون اجراهای ارکسترهای دولتی در روسیه قطعا اتفافات خوبی را در روابط فرهنگی ایران و روسیه خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور حتم ما تلاش می کنیم همراه با فرزندان برومند کشورمان در ورزش فوتبال، نام ایران را بلند آوازه کنیم و پرچم ایران در فضای مهم جام جهانی بیشتر و مهم تر دیده شود. به هر حال امروز که این سفر آغاز شده به مردم قول می دهیم که برنامه خوبی داشته باشیم. شاید به خاطر مسائل و دیدگاه های مختلف حضور این چنین ارکسترها مقداری قابل نقد باشد که چرا در این فضای اقتصادی این تعداد نفر به روسیه سفر کند. در حالیکه من باید بگویم این سفر در قالب سه تفاهم نامه با کنسرواتوار چایکوفسکی، یک موسسه تولیدی ایرانی و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته که می تواند در این رویداد جهانی کمک قابل توجهی به ما داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد رودکی در بخش دیگری از این نشست خبری بیان کرد: قرارداد با طرف روسی در سه حوزه هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است که یکی از بندهای اصلی تفاهم نامه اشاعه موسیقی اصیل ایرانی است که این کنسرواتوار بتواند برنامه هایی را در این زمینه اجرا کند که اجرای برنامه در این کشور و برگزاری مستر کلاس های مختلف در این زمینه از جمله آن ها است.

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته اعضای منتخب ارکسترهای دولتی سه کنسرت را در شهرهای بزرگ کشور روسیه برگزار می کند. البته وقتی قرار شد این کنسرت ها در این سه شهر برگزار شود من به نوعی برنامه ریزی کردم که حتما قطعاتی از آهنگسازان ایرانی از جمله احمد پژمان، حشمت سنجری و حسین دهلوی در حوزه موسیقی سمفونیک جهانی اجرا شوند. در کنار این آثار قطعاتی از موسیقیدانان روسیه ای هم در این کنسرت ها اجرا می شوند که این به اعتقاد من نشان دهنده توانایی هنرمندان ایرانی در اجرای قطعات مختلف است.

برنامه هایی که می تواند موسیقی ما را به جوامع دیگر معرفی کند باید بیشتر و موثرتر از این ها باشداین رهبر ارکستر ادامه داد: همزمان با ایام جام جهانی قطعاتی متناسب با حضور تیم ملی کشورمان در روسیه تدارک دیده شده که به خوانندگی سالار عقیلی اجرا می شود. ما از آقای فریدون شهبازیان دعوت کردیم تا در قطعات با کلام کنسرت، رهبری ارکستر را به عهده داشته باشد. بقیه قطعات همان طور که به شما اطلاع کردم توسط بنده رهبری می شود. من این اتفاق را به فال نیک می گیرم زیرا برنامه هایی که می تواند موسیقی ما را به جوامع دیگر معرفی کند باید بیشتر و موثرتر از این ها باشد.

وی افزود : مرسوم نیست که ۲ رهبر ارکستر در اجراهای زنده ارکسترها حضور داشته باشند اما با توجه به اینکه چهار قطعه با کلام ایرانی در این کنسرت های ویژه برگزار می شود و از نظر ما برنامه های خاصی است، من از آقای شهبازیان دعوت کردم تا این بار به عنوان رهبر ارکستر این بخش ها حضور داشته باشد.

سالار عقیلی خواننده مجموعه کنسرت های ارکسترهای دولتی کشورمان در جام جهانی نیز تصریح کرد: من هم بسیار خوشحالم که همراه با تیم ملی فوتبال کشورمان در آنجا حضور داریم و آثاری را اجرا می کنیم که متناسب با جام جهانی است. این اتفاق بزرگی است که در کشورمان افتاده و هر چند سال یک بار که چنین اتفاقی می افتد قطعا تبدیل به خاطره ای ماندگار می شود. ما چند سال پیش هم به رهبری نادر مشایخی به آلمان رفتیم که الان خاطراتش در ذهن ما باقی ماند. امیدواریم ما هم بتوانیم کمکی کنیم برای افتخار آفرینی فوتبالیست های کشورمان تا آنها در این رویداد موفق باشند.

وی افزود: خیلی وقت است که شادی و خنده از لبان مردم ایران رفته، به هر حال امیدوارم با عملکرد فوتبالیست های کشورمان دوباره شاهد شادی و خنده مردم ایران با توجه به نتایج به دست آمده باشیم. من برای کارهایم همواره به موضوع شانس اشاراتی دارم که فقط بخشی از ماجراست اما من بر این باورم فوتبال به گونه ای است که پیدا شدن یک موقعیت فضا را طوری هدایت می کند که واقعا نمی توان درباره نتایج آن پیش بینی کرد. من فقط می توانم بگویم که حضور ایران در جهام جهانی یک افتخار است و امیدوارم با دعای خیر مردم و تمهیدات آقای کی روش برای تیم ملی فوتبال بتوانیم افتخاراتی را برای ایران کسب کنیم.

ارسلان کامکار کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست خبری با ابراز خرسندی از حضور مجموعه ارکسترها در جام جهانی بیان کرد: امیدوارم این اتفاقات بیشتر از این ها جدی گرفته شود و ما بتوانیم برنامه های بیشتری را در کشورهای دیگر داشته باشیم. این در حالی است که در حاشیه جام جهانی فوتبال که همه چیز تحت تاثیر فوتبال قرار دارد امیدوارم چنین حرکت هایی بتواند ارزش های فرهنگی کشورمان را به دنیا نمایش دهد.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی کشورمان هم در این نشست رسانه ای توضیح داد: ارکستری که زیر نظر من کار می کند با ارکستر آقای شهرداد روحانی ادغام شده که به نظر من اتفاق بسیار خوبی است. در کنار اجراهایی که ما برای این کنسرت ها در نظر داریم چند قطعه آماده شده که ما قرار است این آثار را با نام «پیروزی خورشید»، «ِیازده ستاره» به آهنگسازی بابک زرین و ۲ آهنگ از شهرداد روحانی به انضمام چند کار دیگر اجرا کنیم.

وی درباره پیش بینی خود از بازی های ایران در جام جهانی روسیه گفت: به احتمال زیاد ما با مراکش یک بر یک خواهیم کرد و در مواجهه با تیم اسپانیا بازنده خواهیم بود. البته واقعا نمی توان فوتبال را پیش بینی کرد اما امیدوارم اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان بیفتد.

قرار است شامگاه امروز پنجشنبه ۲۴ خرداد، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک با حضور سالار عقیلی در شهر سن پترزبورگ به اجرای برنامه بپردازند.


9809943
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است