استانی 11:55 - 08 مهر 1399
ایسنا/خراسان شمالی بعد از گذشته دو سه ماهی از شیوع ویروس کرونا از سوی مسئولان بهداشت و درمان اعلام شد که افراد پرخطر و یا مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نسبت به تهیه واکسن آن اقدام کرده تا با توجه به وجود بیماری کووید ۱۹ از ابتلا به آنفلوآنزا خودداری شود.

معلولان غیرساکن در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی خراسان‌شمالی چشم انتظار واکسن آنفلوآنزا

در سال های گذشته بخشی از واکسن تهیه شده توسط خود دانشگاه های علوم پزشکی و تعدادی نیز در داروخانه ها توزیع می شد و افراد متقاضی واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه ها تامین می کردند.

اما امسال علاوه بر اینکه توزیع واکسن با تاخیر انجام و به مهر ماه کشیده شد، اعلام شده است که این واکسن بر اساس اولویت بندی افراد همچون میانسلان، مادران باردار و ... توزیع می شود.

در واقع در ابتدای صحبت های تهیه و توزیع واکسن طی امسال موضوع توزیع این نوع از واکسن در داروخانه ها نیز مطرح بود بر همین اساس تعدادی از معلولان امیدوار بودند که واکسن مورد نیاز خود را از داروخانه ها تامین کنند.

در حقیقت در حال حاضر تعدادی از معلولان وجود دارند که از مقاومت بدنی و ایمنی بالایی برخوردار نیستند و در معرض خطر بیماری قرار دارند که برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا نیازمند تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند اما دل نگران از آن هستند که واکسنی با توجه به وجود ویروس کرونا به آن ها نرسد.

سهم معلولان غیرساکن در مراکز شبانه روزی بهزیستی از واکسن آنفلوآنزا چه می شود؟

یکی از معلولان جسمی و حرکتی مبتلا به دیستروفی عضلانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه با توجه به نوع بیماری که داریم عضله های بدنم تحلیل رفته اند، گفت: به خاطر ابتلا به این بیماری از توان جسمی خیلی بالایی برخوردار نیستم و با کوچکترین سرمایی دچار سرماخوردگی می شوم.

وی افزود: هر ساله در اوایل شهریور ماه به علت اینکه به بیماری آنفلوآنزا مبتلا نشوم همیشه واکسن این بیماری را از داروخانه خریداری و تزریق می کردم.

وی ادامه داد: همیشه بعد از تزریق این واکسن حداقل خیال راحتی داشتم که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا نمی شوم.

وی تصریح کرد: اما امسال با شیوع ویروس کرونا نگرانی ما چند برابر شده است چرا که گفته می شود احتمال مرگ و میر در افراد بیماری که سطح ایمنی بدن آن ها کمتر است بر اثر این بیماری بیشتر می باشد و از سوی دیگر این نگرانی را نیز داریم با توجه به این اوضاع به آنفلوآنزا هم مبتلا شویم.

این معلول جسمی و حرکتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از نیازهای ما در فصل پاییز و زمستان به این واکسن است اما اعلام شده که این واکسن طبق اولویت داده می شود و علاوه بر آن در ابتدا مددجویان بهزیستی که شامل این واکسن می شوند سالمندان و معلولان ساکن در مراکز شبانه روزی هستند.

وی تصریح کرد: اما در این میان سهم ما بیماران که نه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار داریم و نه در مراکز شبانه روزی بهزیستی ساکن هستیم، چه می شود؟! در حال حاضر واکسنی که در داروخانه ها نیست اما باید از کجا واکسن مورد نیاز را تامین کنیم.

استرس ابتلا به ویروس آنفلوآنزا نیز در معلولان قوزبالاقوز شده است

یکی دیگر از این معلولان در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در ابتدا یک سره اعلام می کردند که با توزیع واکسن آنفلوآنزا افراد دارای ریسک بالا آن را خریداری و تزریق کنند، گفت: حال این دغدغه و نگرانی در ما معلولان غیرساکن در مراکز شبانه روزی بهزیستی به وجود آمده ولی خبری از واکسن در داروخانه های این استان نیست که آن را خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت این واکسن هر چه قدر که در داروخانه باشیم تهیه خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر نگرانی که از ابتلا به ویروس کرونا به خاطر ضعف جسمانی که داریم خیلی زیاد است اما استرس ابتلا به ویروس آنفلوآنزا نیز قوز با قوز شده است.

وی تاکید کرد: دولت باید ما معلولان را نیز ببیند و یک سهمیه ای را حتی به صورت بهادار برای ما در نظر بگیرد تا ما نیز در برابر آنفلوآنزا در امان بمانیم.

۱۲۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی واکسن آنفلوآنزا را دریافت می کنند

هاشمی معاون توانبخشی اداره بهزیستی خراسان شمالی نیز گفت و گو با ایسنا در ارتباط با توزیع واکسن آنفلوآنزا در میان مددجویان بهزیستی استان بیان کرد: طی تفاهم نامه ای که سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت داشته است، مقرر شده که در ابتدا واکسن آنفلوآنزا در میان سالمندان تحت پوشش بهزیستی که در مراکز شبانه روزی این ادارات زندگی می کنند، توزیع شود.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده طی امروز واکسن آنفلوآنزا از دانشگاه علوم پزشکی به مقدار ۱۲۰ دوز برای این افراد دریافت خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: فعلا این مقدار از دارو در اختیار بهزیستی قرار گرفته می شود و بعد از اختصاص سهیه بعدی و اختصاص به بهزیستی این واکسن در میان معلولان مستقر در مراکز شبانه روزی روزی بهزیستی توزیع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف معلولان نیازمند به واکسن غیر ساکن در مراکز شبانه روزی چه می شود، اظهارکرد: فعلا برنامه ای برای این افراد اعلام نشده است.

به گفته این مقام مسئول ۱۲۰ نفر سالمند و ۶۰۰ معلول در مراکز شبانه روزی بهزیستی این استان مستقر هستند.

زمان طلایی استفاده از واکسن آنفلوآنزا هر لحظه در حال از دست رفتن است

دکتر آرمان ریحانی رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: زمان طلایی استفاده از واکسن آنفلوآنزا هر لحظه در حال از دست رفتن است.

وی اظهارکرد: تاکنون هیچ خبری از توزیع این واکسن در میان داروخانه های سطح استان نیست تا این مراکز بتوانند در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی افزود: همیشه واکسن آنفلوآنزا در اواخر مرداد ماه و اوایل شهریور ماه توزیع می شد اما هنوز هیچ خبری از این واکسن در داروخانه ها در استان نیست.

ریحانی در ارتباط با زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: زمان ماندگاری این واکسن در بدن پنج تا شش ماه است و از سوی دیگر باید ۱۵ روز تا یک ماه از زمان تزریق آن بگذرد تا بدن شروع به تولید پادتن برای امر ناگیرایی کند.

وی تصریح کرد: در واقع هر چه این واکسن دیرتر به بدن تزریق شود دیگر به درد نمی خورد و در حقیقت در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که زمان طلایی استفاده از این واکسن را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، از دست می دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: البته با توجه به اینکه هم اکنون بیشتر مردم از ماسک استفاده کرده و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال های گذشته کمتر می شود و تزریق این واکسن برای افراد مسن، زنان باردار، خردسالان و افرادی که دارای بیماری زمینه ای بوده، ضروری است.

کاهش ابتلا به آنفلوآنزا با استفاده از ماسک

برزگر مدیرگروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: در حال حاضر یک سهمیه از واکسن آنفلوآنزا وارد استان شده و این مقدار از واکسن در میان کادر درمان، در زندان، مادران باردار پرخطر و سالمندان مستقر در مراکز شبانه روزی تزریق می شود.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا آنقدر نیست که بتوان در میان همه افراد توزیع کرد، افزود: اما پیش بینی می شود میزان شیوع ویروس آنفلوآنزا به دلیل استفاده از ماسک، مصرف مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نسبت به سال های گذشته کمتر خواهد بود.

برزگر ادامه داد: بنابراین مردم برای جلوگیری از ابتلای دو ویروس آنفلوآنزا و کرونا باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را جدی تر بگیرند.

وی گفت: تقویت سیستم ایمنی با مصرف موادی همچون سبزی، میوه و ... نیز موضوعی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام


10739768
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است