فرهنگی‌هنری 10:48 - 11 شهریور 1394
همشهری آنلاین سفر به شهر شهریـار
عاطفه پورمحمد:گاهی خوب است از شمال و خاطراتش بگذریم و مقصد سفرمان را کمی آن‌طرف‌تر انتخاب کنیم.

تبریز از آن شهرهایی است که می‌ارزد برای دیدنش کمی بیشتر راه طی شود چون هم جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد و هم از نظر تاریخی شهر پرباری است. اما برنامه‌ سفر بهتر است مناسب جیب‌ باشد تا از لذت آن کم نشود. پس بهترین کار این است که قبل از راهی شدن، به قول معروف چرتکه بیندازید و ببینید چطور سفری با وضع حساب بانکی شما هماهنگ‌تر است. اگر یک خانواده چهار نفره هستید که خودروی شخصی ندارید یا نمی‌خواهید با آن سفر بروید برای شما حساب و کتاب کرده‌ایم که چقدر برای یک سفر 3 روزه به تبریز پول لازم دارید.

  • با خرج بالا

در این انتخاب، باید حدود 3 میلیون و 200هزار تومان برای خورد و خوراک و اقامت خانواده چهار نفره کنار بگذارید.

غیراز سلیقه، پول و زمانی که دارید، وسیله سفر شما را مشخص می‌کند‌. هواپیما یک وسیله نسبتا گران برای سفر است. دو شرکت هواپیمایی در خط تهران به تبریز و بالعکس فعال هستند که تفاوت زیادی از نظر قیمت ندارند. قیمت بلیت رفت و برگشت تهران- تبریز، بین270تا 276هزار تومان برای یک نفر است. بلیت رفت و برگشت کلاس تجاری هم 310هزار تومان برایتان هزینه دارد. اگر بخواهید برای 4 نفر بلیت رفت و برگشت هواپیما بخرید باید از یک میلیون و 80هزار تا یک میلیون و 240هزار تومان خرج کنید.

محل اقامت:شهر تبریز هتل‌های 5‌ستاره و 4 ستاره خوبی دارد. برای یک خانواده چهارنفره معمولا در هتل‌ها اتاق پیدا نمی‌کنید. سوئیت دوخوابه با ظرفیت 4نفر در هتل چهارستاره شبی 470هزار تومان و در هتل 5 ستاره شبی 600هزار تومان است. می‌توانید سوئیت مورد نظر خودتان را اینترنتی رزرو کنید تا هم خیالتان از اسکان راحت باشد و هم تخفیف بگیرید. معمولا یک روز در هتل از ساعت 12ظهر روزی جاری تا ساعت 12روز بعد حساب می‌شود. به همین‌خاطر به صرفه‌تر است که برای اقامت 3 روزه خود اتاق را برای 2 شب رزرو کنید. هزینه اجاره سوئیت چهارنفره برای 2 شب940تا یک‌میلیون و 200هزار تومان درمی‌آید.

خورد و خوراک: برای غذا خوردن باید بروید رستوران. البته معمولا هتل‌ها وعده صبحانه را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. در تبریز هر نوع غذایی بخواهید پیدا می‌کنید؛ از آبگوشت و کوفته تبریزی تا فست‌فودها و غذای ترکیه‌ای. همیشه پولی که برای غذا می‌دهید بستگی کامل به محل رستوران و کیفیت مواد غذایی دارد. در رستوران‌های تبریز با حدود50هزار تومان می‌شود یک پرس غذای خوب با پیش غذا و سالاد و دسر خورد. معمولا کسی در طول سفر 3 روزه 6 وعده غذای کامل و سنگین نمی‌خورد. اما اگر بخواهید هر 6 وعده ناهار و شام غذای کامل و حسابی بخورید بهتر است حدود یک میلیون تومان برای خورد و خوراک خود کنار بگذارید.

سوغات: پیشنهادهایی داریم که قیمتشان بالاست. نقره‌سازی‌های تبریز معروف هستند و از انواع ظرف گرفته تا هر وسیله‌ای که بخواهید، برای شما می‌سازند. قیمت نقره‌جات بعد از کشیدن وزن آنها تعیین می‌شود. اما قیمت گل‌های ملیله‌ای قاب شده مشخص است و شما می‌توانید با حدود 100هزار تومان یکی از این قاب‌ها را بخرید.کفش‌های چرم دست‌دوز تبریز هم معروف هستند. ارزان‌ترین محصولات چرم، کفش‌های سبک زنانه هستند که حدود 130هزارتومان قیمت دارند. اما اگر سراغ محصولات مجلسی و سنگین‌تر مثل کیف بروید خرج‌تان از حدود 400هزار تومان هم بالاتر می‌رود اما محصول چرم دست‌دوز ارزش خرج کردن را دارد.

تبریزگردی با تور:شهرداری تبریز برای گشت و‌گذار در این شهر، تورهای رایگان ویژه تابستان برنامه‌ریزی کرده است. پیشنهاد ما برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر، استفاده از این تورهاست برنامه حرکت این تورها هر روز ساعت 10صبح تا 4بعدازظهر، از محل ایستگاه‌هایی است که از قبل تعیین شده. اتوبوس‌های این تور رایگان است و بلیت ورودی به موزه‌ها و ابنیه تاریخی نیم بها حساب می‌شود. مزیت گشت و‌گذار با این تورها، همراه بودن راهنمای گردشگری است که در مورد هر مکانی توضیح کافی را به شما می‌دهد.

تاکسی تبریز:اگر بخواهید خودتان در تبریز بگردید بهتر است قبل از هر چیز، دیدنی‌های تبریز را بشناسید و یک نقشه شهر را هم داشته باشید. بعد از آن می‌توانید به راننده‌های تاکسی اعتماد کنید. هزینه خدمات تاکسی را هم می‌توانید در سایت سازمان تاکسیرانی تبریز پیدا کنید. نرخ خدمات تاکسی در شهر تبریز در کوتاه‌ترین مسیر 450و در طولانی‌ترین مسیر 1400تومان است. همچنین نرخ ورودی تاکسی سرویس، 1200تومان است و به ازای هر ساعت تردد، 5هزار تومان به کرایه اضافه می‌شود.

  • هزینه متوسط

با حدود یک میلیون و 400هزار تومان هم می‌توان سفر خوشی داشت.

وسیله سفر: ‌قطارهای کوپه‌ای چهار نفره، نسبت به قیمت بلیت‌شان، برای سفر راحت هستند و شما را 12 ساعته از تهران به تبریز می‌رسانند. اگر بدون صدای تلویزیون حوصله‌تان سر‌می‌رود، قطار سبز را انتخاب کنید که هر کوپه تلویزیون‌ دارد و برایتان فیلم می‌گذارند. بلیت رفت و برگشت قطار سبز برای هر نفر 95هزار تومان است. قطار لوکس چهارنفره تلویزیون ندارد و بلیت رفت و برگشت آن برای یک نفر 85هزار تومان است. با این حساب اگر بخواهید برای 4نفر بلیت رفت و برگشت بخرید، بین 340تا 380هزار تومان برایتان تمام می‌شود.

محل اقامت: هزینه اقامت در هتل 3 ستاره اتاق 4 تخته با ظرفیت یک نفر اضافه شبی 250هزار تومان است. هتل آپارتمان‌ها فقط سوئیت ارائه می‌دهند و قیمت پایه آنها بالاتر از هتل است اما برای سفر خانوادگی راحت‌تر هستند.قیمت سوئیت چهارتخته شبی 310هزار تومان است. برای 2 شب اقامت در هتل‌های 3ستاره یا هتل آپارتمان بین 500تا 620هزار تومان پول لازم دارید.



خورد و خوراک: با حدود 15هزار تومان می‌توانید یک پرس غذای مناسب بخورید. پیشنهاد ما این است که غذاهای سنتی تبریز را امتحان کنید مثل کوفته، دلمه و آبگوشت چون با حدود 8تا 16هزار تومان می‌توانید یک غذای خوشمزه و جدید را امتحان کنید. با این اوصاف در یک سفر 3 روزه، حدود 350هزار تومان برای هزینه خورد و خوراک کنار بگذارید.

سوغات:برای خرید یک کیلو سوغات خوردنی تبریز، از 10تا 26هزار تومان پول لازم دارید. قیمت یک کیلو باقلوای تبریزی حدود 13هزار تومان است. نوقای تبریز را هم می‌توانید از کیلویی 12تا 17هزار تومان بخرید. این تفاوت قیمت به‌خاطر تفاوت مغزهایی است که در آنها به‌کار می‌رود. اگر می‌خواهید بیشتر خرج کنید، پیشنهاد شیرینی قرابیه است که با پودر بادام درختی درست می‌شود و روی آن را مغزهای مختلف می‌ریزند و قیمت آن کیلویی 26هزار تومان است.

  • سفر ارزان

زیاد که اهل تجملات و خرج کردن نباشید، حتی از فکر کردن به سفرهای آنچنانی سرگیجه می‌گیرید، شما می‌توانید با حدود 600هزار تومان هم، با خانواده به سفر 3 روزه بروید و آب و هوایی عوض کنید.

وسیله سفر: بلیت قطار 6 تخته و اتوبوس معمولا با هم یکی است. پس با توجه به زمانی که می‌توانید در راه باشید، یکی را انتخاب کنید. بلیت رفت و برگشت قطار درجه یک 6 تخته با تهویه، 65هزار تومان برای هر نفر هزینه دارد. اگر با اتوبوس معمولی راهی تبریز شوید، بلیت رفت و برگشت شما 65هزار تومان می‌شود. بلیت رفت و برگشت اتوبوس ویژه با صندلی تخت‌شو 76هزار تومان است. خرید بلیت رفت و برگشت قطار برای 4 نفر 260هزار و بلیت اتوبوس ویژه 304هزار تومان درمی‌آید.

محل اقامت:مدارس محل‌های خوبی برای اسکان ارزان و آسان هستند که تحت شرایطی پذیرش عمومی هم دارند؛ درصورتی که کلاس‌ها رزرو کارمندان آموزش و پرورش نباشند و جا باشد، افراد با شغل آزاد هم می‌توانند در مدارس ساکن شوند. هزینه اسکان در مدرسه برای افراد با شغل آزاد، بسته به امکانات کلاس از شبی 33تا 80هزار تومان متغیر است.

خورد و خوراک: گزینه مناسب برای کم کردن هزینه خورد و خوراک در سفر این است که وعده‌های ناهار را خودتان بپزید و شام هم حاضری بخورید. اگر در هتل‌آپارتمانی اقامت می‌کنید که آشپزخانه دارد، می‌توانید خودتان غذا بپزید. با خود مقداری مواداولیه مثل برنج، لپه برای یک وعده، کمی سبزی خشک و... ببرید که خیلی هم جا اشغال نمی‌کند. بقیه مایحتاج را به اندازه مصرف 3- 2 روز، همانجا بخرید. اگر بخواهید نیم‌کیلو گوشت(15هزار تومان)، یک روغن کوچک(حدود 7هزار تومان) و یک کیلو پیاز و سیب‌زمینی برای برای 3 روز بخرید، هزینه خرید شما از 30هزار تومان بیشتر نمی‌شود با هزینه حدود 100هزار تومان هم می‌توانید یکی‌دو وعده غذای خوب در رستوران بخورید. هزینه خورد و خوراک شما در 3 روز سفر به تبریز می‌تواند کمتر از 200هزار تومان شود.

سوغات: مناسب‌ترین سوغات تبریز، ریس و نوقا است که هم قیمت مناسبی دارند، هم جای زیادی نمی‌گیرند و هم بارتان سنگین نمی‌شود. قیمت ریس کیلویی 10تا 12هزار تومان و قیمت نوقا کیلویی 12تا 17هزار تومان است.


6995785
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است