اقتصادی 22:04 - 03 اسفند 1395
هفته گذشته، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد در دو مدل مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی به تصویب هیأت دولت رسید و دیروز جزئیات این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

براساس این مصوبه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام کند. البته این مصوبه، 2شرط خاص را برای خانوارهای کم درآمد متقاضی بهره‌مندی از حمایت‌ کمک اجاره ماهانه و حمایت بلاعوض خرید مسکن مهر فاقد متقاضی الزامی دانسته است.

این 2شرط عبارتند از اینکه اولا سرپرست خانوارهای کم‌درآمد و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ 1/1/1390 فاقد واحد مسکونی با دوام بوده یا وام مسکن استفاده نکرده باشند و از تاریخ 22/11/1357 از هیچ‌یک از امکانات دولتی یا عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

  • کمک اجاره به خانوارهای خاص

شرط دوم نیز این است متقاضیان باید دارای حداقل 5سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشند. کمک هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمدی که این 2شرط را دارا باشند، ماهانه تا 200هزار تومان برای شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر و تا 4، 400هزار تومان برای شهرهای بالای ۵۰۰هزار نفر (با افزایش سالانه ۱۰درصد) تعیین می‌شود که پس از تأیید قرارداد اجاره در اختیار مالکین قرار داده می‌شود.

این خانوارها درصورت تأیید ادامه وضعیت درآمدی توسط مراجع ذیربط، تا 5سال مجاز به استفاده از این کمک‌هزینه هستند. همچنین در این ابلاغیه آمده است: اگر متقاضیان دارای این 2شرط، خواهان خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی باشند، به ازای هر واحد مسکونی مبلغ 7میلیون تومان کمک بلاعوض به آنها پرداخت می‌شود.

بخش اول این مصوبه به مسکن حمایتی مربوط است و بانک مرکزی را موظف کرده نسبت به تعیین بانک عامل برای تأمین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی در تصویب‌نامه شماره «۹۰۴۵۳/ت۵۱۱۶۶هـ» هیأت وزیران اقدام کند؛ ضمن اینکه استفاده از این تسهیلات برای خرید بناهایی تا عمر 20سال را بلامانع دانسته است.

به گزارش همشهری، این تصویب‌نامه به اتخاذ تصمیماتی درباره نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان مربوط می‌شود که در آن میزان سقف تسهیلات تأمین مسکن در کلانشهرها، 50میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر، 40میلیون تومان و در سایر شهرها 30میلیون تومان مشخص شده است.

براساس ابلاغیه دیروز، پرداخت 5درصد از سود این تسهیلات برعهده متقاضی است و سازمان برنامه و بودجه پرداخت مابه‌التفاوت سود تا سقف مصوب شورای پول و اعتبار را تضمین و تعهد می‌کند. بخش دوم این مصوبه به مسکن اجتماعی پرداخته و برای کمک به ساخت مسکن استیجاری، مقرر کرده به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای زمین که به احداث واحدهای مسکونی استیجاری تمایل داشته باشند، به ازای هر واحد استیجاری تا 2برابر سقف ذکرشده در تصویب‌نامه ۹۰۴۵۳ تسهیلات اعطا ‌شود.

متقاضی این تسهیلات نیز باید 5درصد از سود را بپردازد و مابقی برعهده سازمان برنامه و بودجه خواهد بود. در این بخش همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف‌شده نسبت به تأمین زمین در محدوده شهرها یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن ملکی- استیجاری با رعایت حداقل 40درصد اجاره‌ای دارند، اقدام کند. البته به این واحدها تسهیلات موضوع تصویب‌نامه ۹۰۴۵۳ تعلق نمی‌گیرد.

  • بنای مسکن اجتماعی روی منابع هدفمندی

براساس این مصوبه، وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط دارند به ازای هرواحد 7میلیون و500هزار تومان با بازپرداخت 60ماهه تعیین می‌شود و منابع لازم توسط سازمان برنامه و بودجه و در قالب وجوه اداره شده در لوایح بودجه سنواتی، از طریق بانک عامل تعیین شده توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود. براساس این ابلاغیه، منابع مورد نیاز اجرای این تصویب‌نامه توسط سازمان برنامه و بودجه از محل منابع جزو ۲ بند ب ماده۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین و در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی و منظور می‌شود.


8840720
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است