علمی فناوری 13:28 - 12 مرداد 1394
/35 سال مدیریت جهادی/
رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان پیشتاز در کسب دانش فنی و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش حیاتی داشته و تکنولوژی‌های بسیاری ارایه کرده است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک دستگاه واسط بین دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و صنایع ایفای نقش و ارتباط صنعت و دانشگاه را برقرار کند.

عطایی: جهاد دانشگاهی می‌تواند در خودکفایی کشور نقش داشته باشد

محمدباقر عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه در انتقال تکنولوژی از کشورهای صاحب تکنولوژی به کشور خود درست عمل نکرده‌ایم، اظهار کرد: کالا را به ایران آورده‌ایم، اما به افراد آموزش لازم را جهت بومی سازی دانش فنی نداده‌ایم. بنابراین پس از یک دوره زمانی باید بتوانیم تکنولوژی را بومی سازی کرده تا کشور صاحب تکنولوژی شود و در تحقیق و توسعه آن با کشورهای دیگر مشارکت کنیم.

رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان با تأکید بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه علم و فناوری ادامه داد: باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد. این شرکت‌ها در صادرات و بازاریابی با مشکل مواجه هستند به همین دلیل در دوره پساتحریم باید به نقش این شرکت‌ها توجه و آن‌ها را در بازار جهانی وارد کنیم.

عطایی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان پیشتاز در کسب دانش فنی و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش حیاتی داشته و تکنولوژی‌های بسیاری ارایه کرده است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک دستگاه واسط بین دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و صنایع ایفای نقش و ارتباط صنعت و دانشگاه را برقرار کند.

وی با بیان اینکه هنوز جایگاه لازم برای جهاد دانشگاهی تعریف نشده است، تصریح کرد: سعی شده به عنوان یک نهاد غیردولتی حداقل بودجه و وابستگی به دولت را داشته باشیم اما متأسفانه جهاد دانشگاهی نقش و جایگاه لازم را با توجه به پتانسیلی که دارد، نداشته است.

رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان با تأکید بر پتانسیل‌ جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر تکنولوژی از خارج کشور می‌آید، جهاد دانشگاهی می‌تواند به عنوان واسط عمل کند و تکنولوژی لازم را به دست بیاورد و با آموزش و کمک اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کشور را صاحب آن تکنولوژی کند.

عطایی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در تهیه نقشه جامع علمی کشور نقش داشته است، اضافه کرد: جهاد در بسیاری از بحث‌های علمی کشور همچون سلول‌های بنیادین پیشتاز است، البته در برخی موارد صرفاً به تولید تکنولوژی رسیده‌ایم اما باید به توسعه و تحقیق آن نیز بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند در مباحث فرهنگ‌سازی و آموزش نقش خوبی ایفا کند، گفت: می‌توان مأموریت‌هایی را در نقشه جامع علمی کشور در حوزه‌های علمی و پژوهشی به جهاد دانشگاهی سپرد و مانع موازی کاری‌ها شد.

رییس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان با اشاره به سابقه جهاد دانشگاهی در کارهای علمی و پژوهشی، افزود: این نهاد انقلابی دارای پتانسیل‌های بالایی است، اما هنوز برای بسیاری از مسوولان شناخته شده نیست، البته باید جهاد نیز در راه شناخت خود به مسوولان بکوشد اما مسوولان نیز باید به این نهاد توجه لازم را داشته باشند.

عطایی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جهاد دانشگاهی دارد، مالی و وابستگی به درآمدهایش است، از این جهت ممکن است آموزش و پژوهش به سمت درآمدزایی و در نظر گرفتن هزینه‌ها حرکت کند و نتواند نتیجه لازم را به دست آورد.

وی اضافه کرد: با توجه به بودجه 20 درصدی که دولت به جهاد می‌دهد باید 80 درصد هزینه‌ها را با درآمدزایی کسب کنیم و مجبور هستیم بخش بسیاری از نیروها را معطوف به کسب درآمد کنیم. درحالی‌ که دولت می‌تواند در این بخش به جهاد کمک کند و 40 درصد بودجه را اختصاص بدهد تا بتوانیم در بخش فناوری و علم توسعه بیش‌تری داشته باشیم، چرا که جهاد ثابت کرده می‌تواند در خودکفایی کشور نقش داشته باشد.

انتهای پیام


6852032
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است