استانی 10:06 - 10 فروردین 1394
قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کنترل شته مومی کلم عاملی برای افزیش کیفیّت و کمیّت دانه های کلزا است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز موسی ایزدخواه افزود:در کلزا، شته ها با استقرار در روی قسمت انتهایی از طرفی موجب ضعیف شدن بوته و پایین آمدن کیفیت و کمیّت دانه ها می شوند و از طرف دیگر بر اثر فعالیت آنها، ترشحات چسبنده عسلک روی گیاه به وجود می آید که در نتیجه قارچ سیاه مولد فوماژین نیز روی آن رشد می کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که شته مومی کلم دارای میزبان های متعددی ازجمله انواع علف های هرز خانواده چلیپائیان می باشند، بنابراین حذف این علف های هرز نظیر شلغم وحشی و تربچه وحشی که شته ها روی آنها تکثیر می شوند در کنترل آفت مؤثر خواهد بود.

ایزدخواه ادامه داد: این شته در شرایط زمستان های ملایم و معتدل و به دلیل عدم حضور دشمنان طبیعی در آن زمان بدون مانع و مشکلی تکثیر یافته و در اواخر زمستان یعنی از اوایل اسفندماه در مناطق معتدل و تا اواسط فروردین ماه در مناطق سردسیر به حالت طغیانی درمی آید به طوری که در مزارع به گل رفته، تراکم آفت مانع از رشد گیاه شده و از عملکرد محصول به میزان قابل ملاحظه ای کاسته می شود.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مرحله ساقه رفتن و تشکیل غنچه، گل و غلاف حساس ترین مرحله کلزا به شته بوده و در این مرحله به علت گرم شدن نسبی هوا، جمعیت شته ها به سرعت افزایش می یابد، بنابراین در این مرحله مزارع باید چندین بار در هفته از نظر جمعیت شته مورد بازدید و بررسی قرارگیرد.

وی اظهار داشت: بهتر است که مبارزه در شروع آلودگی و به محض مشاهده بوته های آلوده در حاشیه مزارع قبل از گسترش آلودگی در سطح مزرعه و قبل از افزایش تراکم شته بر روی گیاه انجام شود و به عبارتی کانون کوبی شود.

ایزدخواه تاکید کرد: شته مومی کلم با تغذیه و مکیدن شیره سلولی از بوته های جوان کلزا موجب پیچیدگی و قاشقی شدن حاشیه برگ ها می شود.


انتهای پیام/ع

6112946
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است