اجتماعی 00:07 - 07 آذر 1393
یک روان‌شناس گفت: اعتیاد یک بیماری ذهنی است که از رفتارهای افراط‌ گونه نسبت به هر چیزی مانند اتومبیل، کار و یا پول به وجود می‌آید.

 علی‌اصغر محبی، روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب، افزود: اعتیاد در لغت مجموعه‌ای از رفتارهای افراط‌گونه و پیدا کردن عادت غیرمتعارف و بیش از حد نسبت به هر چیزی مانند اتومبیل‌سواری، مصرف موادمخدر، کار کردن، پول و یا حتی دیدن فیلم است. پس وقتی فرد عادت به مصرف موادمخدر پیدا کند، معتاد به مواد شده است.

 

اعتیاد در کل بیماری است که باید نسبت به درمان آن اقدام شود و در جامعه کنونی ما، اعتیاد به مصرف موادمخدر نیز بیماری شناخته شده است.

 

وی گفت: متأسفانه بیماری اعتیاد تمام ابعاد زندگی فرد مصرف‌کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ابعادی مانند شخصیت فردی و اجتماعی با فرزندان و انتخاب دوست. به طوری که فرد معتاد به تدریج جایگاه خود را در خانواده و جامعه از دست می‌دهد و از زوایای دیگر نیز موجب آسیب‌های اجتماعی بی‌شماری مانند بیکاری، طلاق، فقر، فحشا و دزدی می‌شود.

 

محبی اظهار داشت: برای فرد معتاد شاید مصرف مواد در سال‌های نخستین لذت‌بخش باشد، ولی وقتی فرد اولین بار به خاطر نداشتن مواد طعم خماری را چشید، به باور اعتیاد خود دست پیدا می‌کند ولی همچنان همه‌ی افراد متوجه وضعیت وخیم و اسفناک خود نمی‌شوند و در حال مسخ‌شدگی باقی می‌مانند و تنها افرادی که به محیط پیرامون خود آگاه‌تر باشند و غرق شدن تدریجی خود را درک کنند، شاید به دنبال ترک روند.

 

وی افزود: با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام گرفته، خانواده و محیط اطراف بیمار اولین جایی است که ریشه اعتیاد به مواد در فرد شکل می‌گیرد. به همین دلیل برای جلوگیری از اعتیاد باید از کوچک‌ترین جزء جامعه یعنی خانواده، آگاهی‌های لازم به افراد داده شود و برای درمان خانواده و محیط اطراف بیمار باید شرایط و بستر درمان فرد معتاد را فراهم کنند و انگیزه و آگاهی به فرد معتاد برای مبادرت به ترک داده شود تا بیمار به صورت داوطلب برای درمان خود اقدام کند و در صدد رهایی از اعتیاد باشد، زیرا تجربه نشان داده است با زور و جبر نمی‌توان کسی را درمان کرد.

 

وی در ادامه افزود: به دلیل این که اعتیاد به مواد به تدریج شکل می‌گیرد، ترک و درمان آن نیز زمان‌بر است و نیازمند استقامت فرد بیمار و حمایت اطرافیان و خانواده او است.

 

وی گفت: اعتیاد، بیماری ذهنی است و ذهن هدایت‌کننده رفتار است، و فقط حذف فیزیکی مواد کافی نیست. بنابراین در وهله اول باید از معتاد ذهن خود را از اعتیاد و مصرف مواد پاک کند و این کار نیز مستلزم کمک خانواده و متخصصین امر است.



انتهای پیام/ 


5286665
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ علی همه خانی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: دانش آموزان بخش بزرگی از پیکره علم و دانش هستند و می‌توانند به عنوان حلقه ارتباطی میان خانواده، مدرسه و جامعه در ماموریت ها، به پلیس یاری برسانند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های گذشته فیلمی منتشر شد که نشان دهنده آن بود یک دختر در ورودی متروی تجریش به دلیل تذکر گشت ارشاد تشنج کرده است، اما سرانجام این دختر چه شد؟
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس فتا فراجا گفت: بیش از ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در زمینه تبلیغ فروش سوالات آزمون سراسری شناسایی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد برکت گفت: ۳۵ هزار بسته معیشتی به کمک گروه‌های جهادی، بخشداران و دهیاران در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توزیع شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است