استانی 01:02 - 28 بهمن 1397
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای مدیریت کمبود احتمالی آب شرب مشهد در سال آینده خبر داد.

احتمال کمبود ۴۰ درصدی آب شرب مشهد در سال آینده

حسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که در سال ۹۸، ۴۰ درصد کسری آب خواهیم داشت اما برنامه این است که حدود ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه را از طریق اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف و توزیع مدیریت کنیم، اظهار کرد: ۴۰ درصد کمبود آب شرب در صورتی خواهد بود که حجم ذخیره آب سد دوستی وجود نداشته باشد البته این مسئله یک فرض است.

وی ادامه داد: در واقع احتمال می‌دهیم در سال آتی شرایط به گونه‌ای باشد که نتوانیم آب را از سد دوستی به مشهد انتقال دهیم؛ یعنی بارندگی مناسبی در نواحی سد دوستی وجود نداشته باشد و شرایط آب و هوایی خشک باشد که امکان انتقال آب از سد دوستی فراهم نخواهد بود و ما برنامه‌ریزی تأمین آب مشهد را بر اساس این شرایط بدبینانه تنظیم کرده‌ایم.

۱۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با ابراز امیدواری در خصوص افزایش بارندگی در سطح استان تصریح کرد: امیدواریم که در سال آبی بارندگی‌هایی در پایان زمستان و ابتدای بهار داشته باشیم تا شاهد آبگیری مخزن سد دوستی و مخزن سایر سدها باشیم.

اسماعیلیان عنوان کرد: اگر با کمبود ۴۰ درصدی آب در سال آینده مواجه شویم، با توجه به این‌که نیاز آبی شهر مشهد ۱۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شرایط پیک مصرف است و نبود آب مورد نیاز شهر مشهد در سد دوستی بر کم آبی شهر تأثیرگذار خواهد بود، به لحاظ کمیت و کیفیت مصرف آب، برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است.

وی افزود: کارگروهی مشترک میان این دو شرکت تشکیل شده که در این کارگروه چندین روش مورد بررسی قرار گرفته است؛ یکی از این روش‌ها این است که بخشی از نیاز آبی سال ۹۸ از طریق اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا تأمین می‌شود، یکی دیگر از اقدامات اساسی در این راستا، نصب لوازم کاهنده مصرف برای مشترکین پرمصرف است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به دیگر برنامه‌های این شرکت در رابطه با بحران کم‌آبی در مشهد بیان کرد: از دیگر اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته، شناسایی چاه‌ها در حاشیه خطوط انتقال آب شرب، چاه‌هایی که در محدوده شهری قرار دارند، چاه‌های فضای سبز، کشاورزی و چاه‌های در اختیار این سازمان‌ها و نهادها است.

اسماعیلیان اضافه کرد: در حال حاضر در حال شناسایی این نوع چاه‌ها به لحاظ کمیت و کیفیت آب موجود در آنها هستیم تا بررسی کنیم هنگامی که در شرایط پیک مصرف هستیم و با کمبود آب مواجه شده‌ایم بتوانیم به صورت مقطعی این مشکل را برطرف سازیم، البته باید این چاه‌ها از کمیت و کیفیت مناسب برخوردار باشند تا به شبکه آب شرب مشهد متصل شوند.

برنامه جابه‌جایی ۵۷ حلقه چاه

وی تصریح کرد: البته بخش دیگر اقدامات ما به تقسیط آب موجود باز می‌گردد، برنامه جابه‌جایی چاه‌های داخل شهر را داریم که حدود ۵۷ حلقه چاه بوده و ظرفیت تأمین آب آن چاه‌ها ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه در سال‌های اخیر جیره‌بندی آب صورت نگرفته، عنوان کرد: در سال‌های گذشته نیازی به جیره بندی شدن آب نبوده، این اقدام در چند سال اخیر صورت نگرفته است، البته جیره‌بندی آب حدود سال‌های ۸۶ و ۸۷ اتفاق افتاد که در سال ۸۷ با بهره‌برداری خطوط انتقال آب از سد دوستی به شهر مشهد مشکل قطعی تأمین آب شرب مشهد رفع شد.

انتهای پیام


10056524
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است