گوناگون 18:46 - 07 اسفند 1399

سید مرتضی علم الهدی، وارث حقیقی علوم انبیاء است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به نشست «آئین رونمایی از آثار کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی» که ظهر پنجشنبه هفتم اسفند در دارالحدیث قم برگزار شد، با تشکر از تولیت آستان قدس رضوی و همه فرهیختگان و اندیشمندان در حوزه و دانشگاه و زحمتکشان برگزاری این همایش گفت: محور اصلی این همایش بزرگداشت مقام علمی و عملی سید مرتضی است. بزرگانی همچون محقق طوسی وقتی نام سید مرتضی را می‌بردند به استناد کلام خداوند در سوره مبارکه احزاب درباره صلوات بر کسانی که از ظلمات به سمت نور حرکت می‌کنند با جمله «صلوات الله علیه» از سید مرتضی، یاد می‌کردند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه بزرگانی همچون مرحوم صاحب جواهر که خود از فحول فقهی بسیار با عظمت بوده‌اند، گفت: از آنجایی که صاحب جواهر نام خواجه طوسی را به عنوان سلطان المحققین ذکر می‌کردند و شیخ طوسی نیز آنچنان با عظمت از سیدمرتضی یاد می‌کند، موقعیت و جایگاه رفیع سید مرتضی علم الهدی بیشتر از پیش آشکار می‌گردد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تشکر از آستان قدس رضوی که توفیق داشتند سید مرتضی فخر جهان اسلام و از نام آوران قرن چهارم و پنجم هجری را گرامی بدارند، گفت: سید مرتضی مصداق روایت شریف «العلماء ورثة الانبیا» می‌باشد، چرا که شرط ارث بردن در امور مادی، ارث بردن بعد از مرگ مورّث است، اما در ارث علم، شرط، مرگ وارث است یعنی انسان تا از هوس، بردگی دیگران، شهوت و غضب، وهم و خیال نمیرد، تا زمانی که به وادی عقل نرسیده باشد، حیات واقعی پیدا نمی‌کند و تا حیات پیدا نکند نمی‌تواند وارث معنوی انبیا باشد و سیدمرتضی خود را زنده کرد و حقیقتاً وارث علوم انبیا گردید.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ورود مبارک امام رضا علیه السلام به ایران و توقف ایشان در نیشابور، اولین سخن حضرت را اعتقادی و در زمینه توحید دانست و افزود: سید مرتضی در تلاش است که موحد محض بودن انبیا و شاگردان مکتب انبیا را اثبات نماید؛ چرا که در بسیاری از مؤمنین، شرک رقیق وجود دارد. مؤمنین بسیاری اوقات گرفتار آن منیّت و هواهای نفسانی، دچار شرک رقیق هستند. و سید مرتضی در پی اتهامات و شبهه افکنی افکار منحرف، مصمّم در اثبات طهارت و عدم شرک در سنت، سیره و عقیده انبیا و شاگردان انبیا می‌باشد.

مرجع تقلید شیعیان، گناه را برگرفته از شرک معرفی نموده و گناه را در افراد به معنای نداشتن هیچ گونه عذری در درگاه خداوند و مقدم داشتن سخن خود و هوای نفس بر سخن خداوند متعال دانست و گفت: سید مرتضی در راستای معرفی مقام و عظمت انبیا و ائمه اطهار (علیهم السلام) و اینکه گناه و شرک در حریم امن اولیای الهی به هیچ وجه راه ندارد، درپی اثبات نزاهت و پاکی انبیا و اثبات پاکی در اولیا و ائمه اطهار (ع) تلاش‌های فراوانی انجام داده اند. تلاش سید مرتضی در مورد معرفی امام زمان (عج) و غیبت حضرتش (ع) و اینکه حضرت در دوره غیبت به تمام وظایف امامت عمل می‌نمایند و حتماً آنجا که باید موجب قبولی دعاها باشد، آنجا که باید احیای فیض باشد هرگز حضرت کم لطفی و کم عنایتی نخواهند کرد، در کتب مختلف این عالم بزرگ، وجود دارد.


10967153
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است