گوناگون 14:20 - 03 آبان 1393
دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند هریک از کندو‌های زنبور‌های عسل دارای یک متخصص پزشکی است که برای زنبورهای بیمار عسل آنتی‌بیوتیک‌دار تجویز می‌کند.

براساس گزارش BBC، زنبورها یکی از کوشا‌ترین موجودات سیاره زمین به شمار می‌روند، اما بیماری می‌تواند به راحتی آنها را از پا درآورد. زمانی که یک بیماری درون کندو رواج می‌یابد، زنبور‌ها از کار‌افتاده و نامنظم می‌شوند و بسیاری از آنها می‌میرند.

اکنون آشکار شده‌است که زنبورهای عسل راهکاری دارند تا با کمک آن از نیروهای کاری خود محافظت کنند: زنبورهایی در هر کندو وظیفه خوراندن عسل دارویی به دیگر زنبورها را به عهده دارند.

به گفته دانشمندان دانشگاه مارتین لوتر  در آلمان،‌ گروهی از زنبورهای کارگر که به زنبورهای پرستار مشهورند، زمانی که به انگل یا بیماری آلوده می‌شوند،‌نوعی خاص از عسل را که از میزان بالایی آنتی‌بیوتیک برخوردار است،‌مصرف می‌کنند. این زنبورها همچنین مسئولیت تغذیه لاروها و توزیع عسل دارویی به دیگر ساکنان کندو را به عهده دارند.

از این رو دانشمندان گمان می‌برند این زنبورها پزشکان کندو هستند که متناسب با نوع بیماری زنبورهای کارگر، عسل‌های دارویی برای آنها تجویز می‌کنند. درصورتی که این فرضیه درست باشد، دانشمندان قدمی بزرگ به سوی درک چگونگی مقابله این حشرات هوشمند در برابر بیماری‌ها برداشته‌اند.

در مطالعات اولیه،‌ زنبورهای پرستار به نوعی انگل روده آلوده شدند و در برابر آنها چند نمونه عسل قرار گرفت. سه نوع از عسل‌ها از شهد سه گیاه مختلف، آفتابگردان، اقاقیای سیاه و درخت لیندن و یک نوع عسل که از ترشحات حشره عسلک به دست آمده‌بود در برابر زنبورهای بیمار قرار گرفت. هریک از این عسل‌ها دارای قابلیت‌های آنتی‌بیوتیکی متفاوتی هستند.

زنبورهایی که درجه آلودگی آنها نسبت به دیگران بسیار بالاتر بود از عسل آفتابگردان استفاده کردند که از بالاترین اثر آنتی‌بیوتیکی برخوردار است. این عسل توانست نسبت به عسل لیندن 7 درصد بیشتر عفونت را در زنبورها کاهش دهد.

به گفته دانشمندان، زنبورهای کارگر درون کندو در توزیع عسل‌های دارویی مختلف در میان زنبورهای کارگر از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردارند که روی سلامت خود آنها نیز تاثیر‌گذار است اما در عین حال بر سلامت دیگر زنبورها نیز اثرگذار است.

زنبورهای عسل علاوه بر عسل، از دیگر مواد نیز برای محافظت از خود استفاده می‌کنند. این حشرات رزین گیاهان را جمع‌آوری کرده و از آنها در ساخت لانه‌های خود استفاده می‌کنند تا به این شکل در برابر بیماری‌های انگلی از خود محافظت کنند. همچنین زنبورها مانند مورچه ها رفتارهای بهداشتی از خود به نمایش می‌گذارند و اجساد خود را به فواصل دور از کندو می‌برند تا از انتشار عفونت جلوگیری کنند.


5034753
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است