وبگردی 11:04 - 29 فروردین 1393
پایتخت یونان، تنها پایتخت اروپایی است که برای شهروندان مسلمان مسجد ندارد و با وجود همه تلاش‌ها برای ساخت یک مسجد، هنوز جنجال‌ها ادامه دارد و این پروژه چندان راه به جایی نبرده است.

تنها پایتخت اروپایی که مسجد ندارد

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، تاکنون فقط یک ائتلاف سیاسی در یونان با پروژه ساخت این مسجد موافقت کرده و این پروژه هنوز منتظر تأیید از سوی مقامات آتن است.

مسئله دیگری که منجر به تأخیر در این پروژه شده، نزدیکی انتخابات محلی آتن است که ماه آینده برگزار خواهد شد.

آریس استیلیوتوپولوس، وزیر امور دینی و آموزش یونان که در انتظار انتخاب شدن به عنوان شهردار آتن است، خواستار برگزاری رفراندوم برای ساخت مسجد در آتن شده است.

این در حالی است که استیلیوتوپولوس پیش از آنکه وزیر شود، صراحتاً با ساخت یک مسجد در منطقه «وتانیکوس» آتن موافقت کرده بود.

البته چندی پیش یورگوس کامیلیس، شهردار فعلی آتن، استیلیوتوپولوس را به رفتارهای متناقض و برقراری روابط دوستانه با راستگرایان افراطی و نقض کردن گفته‌های خود متهم کرده است.

بنابر گزارش‌ها، استیلیوتوپولوس اعلام کرده است که مردم باید در مورد وجود مسجد تصمیم بگیرند، اما به شیوه‌ راستگرایان اضافه کرده که آتن دیگر جایی برای پناهندگان (اشاره به مسلمانان) ندارد.

شهر آتن زمانی تعداد زیادی مسجد داشت که از دوران امپراتوری عثمانی‌ها به جای مانده بودند، اما پس از استقلال یونان و به ویژه پس از معاوضه مسیحیان ترکیه و مسلمانان یونان، بسیاری از این مساجد تعطیل شدند و یا به منظورهای دیگری مورد استفاده قرار گرفتند.

با وجود این، مذاکرات از سوی ترک‌ها برای ساخت یک مسجد در آتن ادامه داشت که در سال 1851 و 1890 میلادی از سوی مقامات آتنی رد شد. تلاش‌های مصر نیز برای ساخت مسجد در سال 1934 متوقف شد.

در سال 2000 و همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک در آتن، تلاش‌های جدیدی برای ساخت یک مرکز اسلامی آغاز و مجدداً با مخالفت مسئولان متوقف شد. ساخت مسجد برای چندمین بار در سال 2006 به یک مسئله تبدیل شد، اما «ماکیس وریدیس»، وزیر زیرساخت یونان در آن زمان مایل به پیگیری این طرح نبود.

سرانجام در تابستان سال گذشته، مناقصه برای ساخت مسجد آتن برگزار شد که با مخالفت‌های شدید گروه‌های راست‌گرا در این کشور مواجه شده که اعتراض‌های خشونت‌آمیزی را علیه ساخت مسجد به راه می‌اندازند.

مسلمانان آتن اکنون منتظر آن هستند که ببینند پس از روی کار آمدن شهردار جدید، پروژه ساخت مسجد آتن به کجا خواهد رسید. 

 


3509763
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دکتر خالد شوکت، سیاستمدار و سخنگوی سابق دولت تونس به بیان نکاتی درباره عملیات وعده صادق پرداخت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید اعتراضات علیه جنگ غزه در آمریکا که از دانشگاه کلمبیا آغاز شده بود، گسترش یافته و سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا را نیز در بر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» فرهنگ ما استفاده از حمل‌و‌نقل را برای دیگران ایمن یا نا ایمن می‌کند و این صرف رانندگی نیست، یک‌بار برای همیشه یاد بگیریم در مترو و اتوبوس به افراد زل نزنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از بزرگترین نوآوری‌های فناوری ارتباطات تا به امروز تلفن است، با استفاده از آن، ما بر فراز کوهها، اقیانوس‌ها متصل شده ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جملاتی مانند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، ای کاش من هم یک پاسدار بودم و سپاه عمود خیمه انقلاب است این سوالاتی را در ذهن، بخصوص نسل جوان پررنگ می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های ضد ایرانی با استفاده از تمام تکنیک‌ها و شگرد‌های مختلف جنگ روانی هدفمند درصددند تا چهره نامطلوبی از جمهوری اسلامی ایران برای افکار عمومی داشته باشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت‌های تسلیحاتی در اروپا مشغول سوداگری با خون شهروندان دیگر کشور‌های دنیا به بهانه جنگ هستند. جنگی که اروپا در کنار آمریکا به استمرار آن اصرار می‌ورزد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وسط ویرانی و جنایات به جا مانده از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در بیمارستان شفا جمله‌ای روی یکی از دیوار‌های بیمارستان، نور شد: «ای فاطمه! برای رسیدن به سعادت آخرت، در مقابل تلخی‌های دنیا صبوری کن».
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کودکان به رفتار و کردار بزرگترها و حوادث تلخ و شیرین زندگی خیلی حساس هستند و با هر اخم و خنده‌ای دچار نوسانات روحی و روانی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است