اقتصادی 12:58 - 30 مهر 1397
مبادلات ارزی در بازار ثانویه بین صادرکننده و واردکننده به مرز ۷.۵ میلیارد یورو رسید و در آخرین معاملات، هر یورو در این بازار به طور متوسط تا ۹۴۱۴ تومان قیمت خورده است.

آخرین آمار از معاملات ارزی "نیما"

به گزارش ایسنا، بررسی آخرین وضعیت مبادلات ارزی در بازار ثانویه ارز نشان می‌دهد که در فاصله نیمه مردادماه تا ۲۹ مهرماه صادرکنندگان حدود چهار میلیارد و دو میلیون یورو ارز در این بازار عرضه کرده‌اند. روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان در روز گذشته کاهش داشته است؛ به طوری که از حدود ۸۰ میلیون یورو در فاصله ۲۶ تا ۲۸ مهرماه به حدود ۲۰ میلیون یورو در روز گذشته رسیده است.

این در حالی است که در سوی مقابل واردکنندگان در فاصله نیمه مرداد تا ۲۹ مهرماه از میزان ارز عرضه شده تا سه میلیون و ۴۹۲ میلیون یورو را برای تامین نیاز وارداتی خود دریافت کرده‌اند که سهم آنها از معاملات روز گذشته حدود ۴۰ میلیون یورو بوده است.

با وجود مبادله حدود ۷.۵ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما در بیش از دو ماه اخیر، این حجم در مقایسه با ارز ناشی از صادرات غیرنفتی که باید در بازار ثانویه عرضه شود رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. بر این اساس در مدت اخیر بارها بر الزام صادرکنندگان برای ورود ارز به سامانه نیما تاکید شده است؛ به گونه‌ای که با دستور اخیر بانک مرکزی برای لغو معافیت صادرکنندگان به عراق و افغانستان که ارز خود را به سامانه نمی‌آوردند، ‌در حال حاضر تمامی صادرکنندگان غیرنفتی ملزم به عرضه ارز ناشی از صادرات در بازار ثانویه هستند.

همتی-رئیس کل بانک مرکزی- اعلام کرده است که با مجوز اخذ شده از سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در سامانه نیما شتاب بیشتری خواهد گرفت. این در شرایطی است که واردکنندگان و تجار از عرضه پایین ارز توسط صادرکنندگان گله کرده‌اند.

در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از۲۷میلیارد دلار  برای واردات از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما تامین ارز شده است که ۹.۵ میلیارد آن بابت ۲۵قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است.

انتهای پیام


9950781
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو اعلام کرد که رشد ۱۲ درصدی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۳.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است