استانی 10:56 - 28 خرداد 1398
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، از بازدید ۱۵۰ هیئت داخلی و خارجی از بندر چابهار و ارائه ۶۵ درخواست سرمایه گذاری در این بندر در سال گذشته خبر داد .

قابلیت‌های بندر چابهار از نظر دریایی و زمینی

به گزارش ایسنا، بهروز آقایی درباره برنامه توسعه ای دولت برای بندر چابهار گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری، از سال ۸۶ توسعه بندر چابهار با ۶ هدف در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن می توان به افزایش سهم تجارت دریایی و اقتصاد دریایی از طریق ترانزیت و ترانشیپ و رعایت اصل پدافند غیرعامل در بحث کالایی به عنوان بندری که می تواند پشتوانه بنادر جنوبی باشد اشاره کرد .

وی ادامه داد: رقابت پذیری کالاهای صادراتی و ترانزیتی، کاهش هزینه کالاهای وارداتی نیز از دیگر اهداف دولت برای توسعه بندر چابهار است. همچنین امکان پذیرش کشتی های سایز بزرگ که در کل دنیا مطرح است مدنظر قرار گرفت، چراکه همخوانی سایز کشتی ها و عمق پای اسکله در کل بنادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

آقایی اظهار کرد: تقویت و پیوند کشورها از طریق بندر چابهار نیز از مهم ترین اهداف توسعه ای بندر چابهار است که طی تفاهم نامه ای موسوم به چابهار در سال ۹۶ نهایی و سال گذشته ۴ جلسه مهم در این باره برگزار شد، خوش بین هستیم که دیگر کشورها نیز به این توافق نامه سه جانبه بپیوندند .

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، این توافق نامه سوم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ بین ریاست جمهوری ایران، افغانستان و هندوستان به امضا رسید که در حال حاضر عملیاتی است .

وی درباره بندر چابهار در راستای پیگیری برنامه های توسعه ای بیان کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر اصلی از نظر دریایی و زمینی قابلیت های بسیار خوبی دارد که قرارگیری این بندر در خارج از حوزه خلیج فارس و محدودیت های احتمالی می تواند نقش بسزایی در افزایش سطح تجارت دریایی کشور داشته باشد .

آقایی گفت: بندر چابهار می تواند نقش کلیدی در تامین کالاهای اساسی کشور و کاهش هزینه های وارده بر این نوع کالاها که مورد نیاز استان های شرقی کشور است، ایفا کند .

نقش بندر چابهار در اقتصاد دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره نقش بندر چابهار در اقتصاد دریایی اظهار کرد: بندر چابهار از نظر دریایی بسیار می تواند حائز اهمیت باشد، زیرا حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای حوزه cis به دریاست .

وی افزود: افغانستان نیز به عنوان یکی از کشورهای همسایه ۹۵ درصد کالاهای مورد نیازش را از طریق واردات تامین می کند که استفاده از این بندر اقیانوسی امن ترین و کم هزینه ترین راه انتقال کالاهای این کشور است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بعد از این که در بندر چابهار توسعه صورت گرفت، موضوع اصلی این بود که تخفیفات و تشویق هایی به صاحبان کالا و خطوط کشتی رانی اعطا شود تا بتوانیم جذابیت هایی را برای صاحبان کالا ایجاد کنیم .

بهروز آقایی تصریح کرد: طی نامه ای که وزیر وقت راه و شهرسازی تقدیم مقام معظم رهبری کرد، ۱۲ مورد به عنوان موضوع هایی که نیاز است در بندر چابهار به صاحبان کالا اعطا کنیم، مطرح و ۹ مورد آن انجام شد که شامل توقف کنار اسکله، حقوق و عوارض وارد بر شناورها، موضوع تی اچ سی، انبار داری و ... که این موارد از ۶۰ تا ۹۰ درصد به صاحبان کالا و خطوط کشتی رانی تخفیفات و تشویق هایی اعطا شد .

آقایی افزود: از نظر تشویق ها و تخفیفات در مدل های دیگر نیز اقدام هایی انجام شد، همین جذابیت ها سبب شد که در سال گذشته ۱۵۰ هیئت داخلی و خارجی از بندر چابهار بازدید کنند، ۶۵ درخواست سرمایه گذاری نیز ارائه و ۱۷ مورد نهایی و منجر به قرارداد شد .

جذب هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری

وی ادامه داد: دیگر طرح های سرمایه گذاری نیز در دست بررسی است و پیش بینی می شود امسال در بندر چابهار شاهد جذب بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری باشیم، در سال گذشته نیز موفق به جذب هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار شدیم .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه های این اداره کل در سال رونق تولید گفت: از ابتدای امسال، موضوع رونق تولید در دستور کار قرار گرفت، بازدیدهایی انجام شد و مجوزهایی برای رونق تولید در دستور کار قرار گرفت و فرایند صدور آن تسهیل شد. از ابتدای امسال در سواحل استان ۶ مجوز کارگاه تولیدی شناورهای بادی و صیادی صادر شد که تا پایان سال شاهد جهش های خوبی در رونق تولید خواهیم بود .

وی با اشاره به افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهور در سال ۹۶، بیان کرد: علاوه بر توسعه این بندر، در سواحل مکران هم اقدام هایی انجام شد، از جمله آن می توان به ایجاد ۶ موج شکن مردمی یا اسکله چند منظوره در سواحل استان اشاره کرد که کمک های زیادی را برای بخش صیادی استان به همراه داشت، به موجب آن سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های اول در صیادی مطرح است، صیادان نیز پناهگاه های خوبی برای بهره بردن از اسکله های صیادی دارند .

به گفته وی، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و دولت، این مهم در دوران انقلاب از نظر توسعه زیرساختی یکی از جهش های اصلی در حوزه دریایی و بندری بوده است، بعد از این که توسعه صورت گرفت سرمایه گذاران و خطوط کشتی رانی به سمت بندر چابهار آمدند .

وی گفت: همچنین ۵۲ درصد کالاها به صورت مستقیم از بنادر مبدا وارد بندر چابهار شد که نشان می دهد زیرساخت های ایجاد شده در جذب سرمایه گذاران و خطوط کشتی رانی موثر بوده است .

جایگاه سواحل مکران

وی افزود: طی این مدت بیش از ۹ کشتی کالاهای افغانستان از طریق این بندر جابه جا شد که نشان می دهد هدف گذاری و اقدام های انجام شده می تواند در اقتصاد دریا محور و تعاملات بین المللی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت و سواحل مکران پذیرای هر گونه صنعت سبک و سنگین باشد .

آقایی بیان کرد: سواحل مکران می تواند بهترین لنگرگاه از نظر پرورش ماهی در قفس، پرورش جلبک، کارهای نفتی و ... باشد، یکی از موضوع هایی که در دنیا مطرح است به عنوان موضوع های نفتی و گازی، شبه قاره هند نیازمند cng و lng است و بندر چابهار می تواند بدون هیچ محدودیتی کل cng و lng مورد نیاز هند و کشورهای جنوب شرق آسیا را تزریق کند .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه توسعه سواحل مکران اظهار کرد: در حوزه های نفتی، انبارداری، کانتینری، کارخانجات، صنایع فراروری و پردازش در سواحل مکران فرصت های بسیار خوبی وجود دارد که در همایش فرصت های سرمایه گذاری بندر چابهار که هفتم اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، مطرح کردیم و در نهایت ۹ تفاهم نامه سرمایه گذاری و توسعه ای منعقد شد .

به گفته بهروز آقایی، یکی از ظرفیت های بسیار خوب بندر چابهار شناورسازی و به خصوص لنج سازی است که می تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی کند و همچنین ایجاد کارخانجات پتروشیمی، فراوری مواد معدنی و کارخانجات سنگین که در مرکز کشور جانمایی شده است می تواند در سواحل مکران به دلیل موقعیت استراتژیک مناسب و همجواری با دریا راه اندازی شود .

پیش بینی ورود ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور از بندر چابهار

وی گفت: به ازای ورود هر میلیون تن کالا در این بندر برای هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود، پیش بینی این است که ۲۰ درصد کالاهای اساسی را که سهم استان های شرقی کشور است از طریق بندر چابهار وارد کنیم که بیش از ۳۰۰ هزار تردد جاده ای به همراه خواهد داشت و علاوه بر رونق اشتغال باعث افزایش امنیت نیز می شود .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اختصاص ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار و اعمال ۳۰ درصد تخفیفات سود بازرگانی نیز می تواند به رونق تولید و ایجاد صنایع در سیستان و بلوچستان و استان های شرقی کمک کند.



انتهای پیام


10152833
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است