فرهنگی‌هنری 10:24 - 23 بهمن 1394
یک استاد ارتباطات: جای «90» سیاسی در تلویزیون خالی است
«آرای مردم باید از روی آگاهی باشد و نه صرفاً حضور در انتخابات و تکرار یک عادت.»

رسانه‌ها باید در انتخابات آزادانه بنویسند

این بخشی از صحبت‌های یک استاد ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره نقش مطبوعات و رسانه‌ها در انتخابات‌ مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان در اسفند ماه سال جاری است.

جای خالی «90» سیاسی در تلویزیون

هوشمند سفیدی اظهار کرد: امروز مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی باید افکار‌ و جریان‌های مختلف را به مردم انتقال دهند و فضای انتخاباتی را رقابتی کنند؛ اگر مطبوعات و رسانه‌ها نباشند اصلا مشارکت حداکثری صورت نمی‌گیرد. مطبوعات باید بتوانند آزادانه بنویسند و دیدگاه‌های مختلف را مطرح کنند تا مردم احساس کنند با رأی‌شان می‌توانند تاثیرگذار باشند.

او با تاکید بر لزوم رأی آگاهانه در انتخابات خاطرنشان کرد: آرای مردم باید از روی آگاهی باشد و نه صرفاً حضور در انتخابات و تکرار یک عادت؛ مردم باید بدانند که به چه کسی رأی می‌دهند، آن فرد صاحب چه نوع اندیشه‌ای است و چه کارهایی می‌خواهد انجام دهد که رسانه‌ها در این زمینه نقش اصلی را بر عهده دارند. باید یک سیاست رسانه‌ای تحت عنوان «محرومیت‌زدایی رسانه‌ای» داشته باشیم که این موضوع صرفاً شامل انتخابات نمی‌شود؛ در خیلی مسائل دیگر هم مثل توسعه نیازمند آگاهی اجتماعی هستیم.

این استاد ارتباطات با اشاره به نقش رسانه‌ها در گفتمان‌سازی سیاسی در دو انتخابات پیش‌رو و با تاکید بر اینکه رسانه‌های نوظهور به دموکراسی کمک می‌کنند، اظهار کرد: روز به روز به ایام انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم و همچنان جای یک «90» سیاسی در تلویزیون خالی است؛ در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 همه می‌گفتند چنین برنامه‌هایی باید در تلویزیون شکل بگیرد، ولی هنوز هم جای این برنامه‌ها خالی است.

سفیدی با بیان اینکه انتخابات یک امر دموکراتیک است و رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، متذکر شد: رسانه‌ها وجدان عمومی جامعه هستند و به افکار عمومی شکل می‌دهند. مردم باید از توان رسانه‌ها در همه امور به ویژه انتخابات بهره‌برداری کنند تا بتوانند آگاهانه در انتخبات پیش‌رو شرکت کنند و رأی دهند.

رسانه‌های قدیمی و جدید مکمل هم هستند

سفیدی با بیان اینکه با وجود ازدیاد روز‌افزون شبکه‌های اجتماعی، مطبوعات همچنان تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: البته این تاثیر در سال‌های اخیر دچار تحول شده است؛ رسانه‌ها با استفاده از واسطه‌های ارتباطی و اطلاعاتی مطالبشان را به مردم انتقال می‌دهند، ولی امروز مردم بیشتر به دنبال مطالب و اخبار تحلیلی هستند و به همین علت رسانه‌هایی که اخبار تحیلی در اختیار مردم قرار می‌دهند، بیشتر مورد استقبال واقع می‌شوند.

او با با بیان اینکه نمی‌توان تاثیر رسانه‌های نوظهور را نادیده گرفت، رسانه‌های نوظهور و رسانه‌های قدیمی را مکمل یکدیگر دانست و ادامه داد: گرایش مردم به ویژه نسل جدید به شبکه‌های اجتماعی جدید زیاد است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت؛ مردم از لحاظ سواد ارتقا پیدا کرده‌اند و اطلاعاتی هم که شبکه‌های اجتماعی در اختیارشان قرار می‌دهند، بر میزان دانش و بینش آنها بسیار موثر است؛ به همین خاطر مردم امروز بیشتر به دنبال مطالب تحلیلی هستند و دیگر رسانه‌هایی که تنها اطلاع‌رسانی می‌کنند برای مردم کفایت نمی‌کنند.

این استاد ارتباطات نقش‌های مطبوعات و رسانه‌ها را متعدد دانست و متذکر شد: فقط یکی از نقش‌های رسانه‌ها اطلاع‌رسانی است که توده مردم را شامل می‌شود؛ ولی نقش مهم و اصلی مطبوعات شکل‌دهی قضاوت مردم است.

در کشورمان محدودیت ‌رسانه‌ای داریم

سفیدی درباره‌ی اعتقاد برخی از اهالی رسانه مبنی بر اینکه با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی عمر خبرگزاری‌ها و مطبوعات کوتاه‌تر خواهد شد، با تاکید بر اینکه رسانه‌های قدیمی و جدید مکمل هم هستند، گفت: کسانی که شبکه‌های اجتماعی را شبانه‌روز دنبال می‌کنند، در عین حال رسانه‌هایی مثل مطبوعات و خبرگزاری‌ها را هم دنبال می‌کنند؛ هر کدام از این رسانه‌ها ویژگی‌ها مخصوص به خودشان را دارند و همدیگر را تکمیل می‌کنند؛ برای نمونه شبکه‌های اجتماعی بیشتر در اطلاع‌رسانی‌های سریع و کوتاه کاربرد دارند و صرفا فضایی تعاملی را برای مخاطبان فراهم می‌کنند ولی مطبوعات و خبرگزاری‌ها فراتر از اطلاع‌رسانی، تحلیل ارائه می‌دهند.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه در کشور محدودیت رسانه‌ای داریم، در همین زمینه متذکر شد: باید این نکته را در نظر گرفت که همه احاد جامعه ما به رسانه‌های مجازی دسترسی ندارند؛ میزان دسترسی به اطلاعات بین افرادی که در تهران و در روستاها زندگی می‌کنند، قابل قیاس نیست. ما در کشورمان شاهد یک نوع محدودیت رسانه‌ای هستیم. بسیاری به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی ندارند و همین موضوع نقش مطبوعات را در کشور پر رنگ‌تر می‌کند؛ هیچکس و هیچ نهادی نمی‌تواند تا این اندازه اطلاعات و آگاهی را به صورت مستمر و در سطح وسیعی در اختیار مردم قرار دهد.

او با بیان اینکه در حال حاضر مطبوعات در کشور حرف اول را می‌زنند، افزود: البته مردم هم مطبوعاتی را می‌خواهند که به قوه اندیشه آنها احترام بگذارد و گزارش و مطالب تحلیلی ارائه دهد؛ البته اخبار و گزارشات تحلیلی در مطبوعات ما کم بوده ولی این روزها یک مقدار رو به رشد است و باید بهتر شود.

انتهای پیام


7675864
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است