وبگردی 09:00 - 02 خرداد 1394
بِری ها به دلیل داشتن ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در بهبود حافظه دارند. بنابراین توصیه می شود میوه های این گروه مثل توت فرنگی، تمشک و شاه توت در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود. هر چقدر این میوه ها پر رنگ تر باشند مواد مغذی بیشتری دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از عصر ایران ، اهمیت رژیم غذایی در دوران کودکی تنها در سلامت و تعادل آن خلاصه نمی شود. علاوه بر حفظ این دو ویژگی، غنی سازی رژیم غذایی کودکان از نقطه نظر حفظ سلامت مغزی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به بیان دقیق تر، در این سنین باید مواد غذایی مؤثر در بهبود عملکرد مغزی، حافظه و تمرکز مورد توجه واقع شوند. شبیه بدن، مغز مواد مغذی که از طریق غذا وارد بدن می شود را جذب می کند. در ادامه بهترین مواد غذایی مؤثر بر تقویت توان ذهنی کودکان بحث خواهد شد. 



1-    غذای مغز: سالمون 



ماهی های چرب مثل سالمون منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب اُمگا 3 می باشند و برای رشد و عملکرد مغزی مورد نیازند. دریافت مقادیر کافی این اسیدهای چرب موجب تقویت مهارت های ذهنی کودکان می شود. ساندویچ ماهی سالمون با نان گندم سبوس دار می تواند گزینه مناسبی در برنامه غذایی کودکتان باشد. 



2-    غذای مغز: تخم مرغ 



تخم مرغ منبع غنی پروتئینی است و زرده آن حاوی کولین است.  کولین یک ماده مغذی مهم برای تقویت حافظه بشمار می رود. غنی سازی برنامه غذایی کودکان با تخم مرغ به ویژه در وعده صبحانه و پیش از مدرسه نقش بسزایی در تقویت قوای ذهنی آن ها دارد. 



3-    غذای مغز: کره بادام زمینی 



به طو معمول، کودکان به کره بادام زمینی علاقه دارند. بنابراین می توان این ماده غذایی را به صورت یک میان وعده مناسب حاوی ویتامین E ( آنتی اکسیدانی که از غشاء عصبی محافظت می کند) برای یکی از زنگ های تفریح کودکان در مدرسه در نظر گرفت. علاوه براین این ماده غذایی حاوی تیامین ( ویتامین 1 B )نیز می باشد که برای سلامت مغزی مفید است. گلوکز موجود در آن نیز برای مغز انرژی فراهم می کند. 



4-    غذای مغز: غلات کامل 



غلات کامل مثل نان های سبوس دار حاوی گلوکز هستند و انرژی مغز را تأمین می کنند. غلات کامل حاوی ویتامین 1 B نیز هستند که برای سلامت دستگاه عصبی مفیدند. جو نیز یکی از غلات مفید در تأمین انرژی و سوخت مغزی است. جو حاوی فیبر است که موجب حس سیری و پُری کودک شده و از این رو مانع از هله هوله خوری آن ها به ویژه در مدرسه می شود. علاوه براین، منبع بسیار خوب ویتامین های  گروه B و روی می باشد که نقش مهمی در عملکرد مغزی کودکان دارند. 

 

5-    غذای مغز: خانواده بِری ها 



بِری ها به دلیل داشتن ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در بهبود حافظه دارند. بنابراین توصیه می شود میوه های این گروه مثل توت فرنگی، تمشک و شاه توت در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود. هر چقدر این میوه ها پر رنگ تر باشند مواد مغذی بیشتری دارند. 



6-    غذای مغز: انواع لوبیا 



لوبیاها به عنوان غذای مفید در سلامت قلبی مورد توجه قرار دارند. با وجود این به دلیل داشتن پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، فیبر، ویتامین و مواد معدنی در سلامت مغزی کودکان نقش مهمی دارند. این گروه غذایی انرژی زیادی را تأمین می کنند. لوبیای قرمز در مقایسه با انواع دیگر حاوی اسیدهای چرب اُمگا3 بیشتری است که در سلامت مغزی کودک ضروری می باشد.



7-    غذای مغز: شیر و ماست 



ویتامین های گروه B برای رشد بافت مغزی ضروری هستند، علاوه براین آن ها به عنوان یک ناقل عصبی و آنزیم  نیز عمل می کنند. فرآورده های لبنی منبع خوبی برای این گروه ویتامینی بشمار می روند. شیر کم چرب یا ماست منبع خوب پروتئین و کربوهیدرات هستند. این گروه غذایی حاوی ویتامین D نیز هستند. باید خاطر نشان شود که نیاز به ویتامین D در کودکان و نوجوانان در مقایسه با بالغین بیشتر است. 



8-    غذای مغز: گوشت بدون چربی 



گوشت قرمز منبع خوب آهن است که در تأمین انرژی و تمرکز کودکان نقش دارد. علاوه براین، حاوی روی نیز می باشد که به حافظه کمک می کند.


انتهای پیام / 


6423757
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نگهداری اشتباه از پیاز و سیر باعث جوانه زدن آنها می‌شود، از این رو برای جلوگیری از این مساله باید روش‌های صحیح برای نگهداری آنها به کار ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مروری بر زندگی جهادی سردار شهید سیدمحمد حجازی در کلام هم رزمانش را از نظر می‌گذرانید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی شما اصرار دارید در ۵ فرد متولد یک ماه، خصوصیات مشترکی پیدا کنید، درنهایت موفق می‌شوید. چون شما فقط دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دکتر خالد شوکت، سیاستمدار و سخنگوی سابق دولت تونس به بیان نکاتی درباره عملیات وعده صادق پرداخت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید اعتراضات علیه جنگ غزه در آمریکا که از دانشگاه کلمبیا آغاز شده بود، گسترش یافته و سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا را نیز در بر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» فرهنگ ما استفاده از حمل‌و‌نقل را برای دیگران ایمن یا نا ایمن می‌کند و این صرف رانندگی نیست، یک‌بار برای همیشه یاد بگیریم در مترو و اتوبوس به افراد زل نزنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از بزرگترین نوآوری‌های فناوری ارتباطات تا به امروز تلفن است، با استفاده از آن، ما بر فراز کوهها، اقیانوس‌ها متصل شده ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جملاتی مانند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، ای کاش من هم یک پاسدار بودم و سپاه عمود خیمه انقلاب است این سوالاتی را در ذهن، بخصوص نسل جوان پررنگ می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های ضد ایرانی با استفاده از تمام تکنیک‌ها و شگرد‌های مختلف جنگ روانی هدفمند درصددند تا چهره نامطلوبی از جمهوری اسلامی ایران برای افکار عمومی داشته باشند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است