علمی فناوری 08:20 - 20 تیر 1393
تهران-ایرنا-ماه مبارک رمضان امسال با روزهای گرم و بلند تابستان همزمان شده است به همین علت برخی بیماران از بیم شدت یافتن بیماری از روزه گرفتن پرهیز می کنند اما به گفته محققان به جز برخی بیماری های خاص، روزه در صورت تجویز پزشک عامل تخفیف بسیاری ازبیماری ها است.

در مقابل برخی بیماران نیز بدون مشورت با پزشک اقدام به روزه داری می کنند که این امر نیز به دلیل برهم خوردن تعادل رژیم غذایی، ممکن است برای آنها مشکل ایجاد کند.



دکتر سیدضیاءالدین مظهری روز جمعه در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: اغلب بیماران با مشورت پزشک می توانند روزه بگیرند اما روزه برای برخی بیماران مشکل ساز است و به شدت بیماری آنها می انجامد.



وی افزود: افرادی که به بیماری هایی مانند میگرن شدید و بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند که برای کنترل چربی و فشار خون مجبورند دارو مصرف کنند یا بیماران کلیوی که ننوشیدن مایعات و دمای بالای هوا با احتمال سنگ سازی کلیه های آنها همراه است، نمی توانند روزه بگیرند.



مظهری ادامه داد: همچنین مبتلایان به دیابت نوع یک که باید انسولین مصرف کنند، در صورت روزه گرفتن با امکان افت شدید قندخون مواجه می شوند. مبتلایان به دیابت نوع دو که سابقه افت قندخون دارند نیز باید تحت نظر پزشک روزه بگیرند تا با مشکلی مواجه نشوند.



به طور کلی نتایج مطالعات علمی نشان داده است که روزه گرفتن تاثیر قابل توجهی در تنظیم فشار خون، افزایش توان سیستم ایمنی بدن، سم زدایی بدن، ترمیم بافت ها و سلول های بدن، درمان بیماری های روحی، کنترل دیابت، تجزیه چربی ها و کاهش وزن و درمان چاقی دارد.







** روزه موثر در کوچک شدن اندازه تومورها



مظهری اظهار کرد: طبق نتایج تحقیقات به عمل آمده روزه گرفتن می تواند در از بین رفتن سلول های سرطانی و کوچک شدن تومورها موثر باشد.



وی با بیان اینکه روزه داری می تواند از روند رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند، گفت:



در هنگام روزه موادغذایی به سلول ها نمی رسد بنابراین تعداد سلول های سرطانی کاهش می یابد و در نهایت اندازه تومور کوچکتر می شود.



مظهری ادامه داد: در حالتی که فرد روزه نیست، ممکن است به دلایل مختلف تعادل در تکثیر سلولی دچار اختلال شود و با جهش های تک ژنی برخی بیماری ها و سرطان ها رخ دهد اما در طول روزه داری این تعادل حفظ می شود و جهش صورت نمی گیرد.







** تفاوت روزه با گرسنگی



وی توضیح داد: طبق بررسی محققان گرسنگی با روزه داری تفاوت زیادی دارد؛ گرسنگی زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند از ذخایر انرژی خود که به صورت چربی و گلیکوژن در بدن وجود دارد، استفاده کند و بدن برای تامین انرژی به پروتئین هایی که در عضلات وجود دارد، حمله می کند در نتیجه عضلات تحلیل می رود.



مظهری افزود: اما گرسنگی روزه به اندازه ای نیست که فرد دچار تحلیل عضلانی شود مگر اینکه با پیروی از یک رژیم غذایی نادرست، تعادل سیستم بدن مختل شود و در نتیجه آن تحلیل عضلانی رخ دهد.



وی گفت: در طول روزه داری روزانه چند کالری از انرژی بدن کاسته می شود و در طول یک ماه رمضان اگر تمام گروه های پنجگانه هرم غذایی (نان و غلات، پروتئین ها، سبزی ها و میوه ها لبنیات، کربوهیدرات ها) در وعده های افطار و سحر مصرف شود، نوعی جوان سازی و جرم زدایی در بدن صورت می گیرد.



مظهری ادامه داد: اگر تعادل غذایی در طول روزه داری حفظ شود و با فعالیت روزانه نیز همراه باشد، احساس شادابی بیشتری به دست می آید و میزان قند، چربی و اوره بدن کاهش می یابد.



وی گفت: اما افرادی که در وعده های افطار و سحر غذاهای چرب، شور و شیرین به میزان زیاد مصرف می کنند و در طول روز نیز ساعات زیادی را به خوابیدن می گذرانند، با مشکلات گوارشی و یا ضعف های بدنی شدیدتری مواجه می شوند.



شاید روزه داری در روزه های گرم و بلند تابستان کمی دشوار به نظر برسد اما واقعیت این است که محققان در بررسی بعد پزشکی و درمانی روزه به این نتیجه رسیده اند که خداوند رحمان ماه رمضان را برای درمان بیماران قرار داده است تا اگر قرار است بیماری شکل بگیرد، در نطفه خفه شود و اگر بیماری وجود دارد، تخفیف یابد؛ همانطور که یک پزشک برای درمان بیمارش مراقبت های سختی را تجویز می کند تا به نتیجه مطلوب و درمان قطعی برسد.



به طور کلی نتایج پژوهش های علمی نشان می دهد که بیشتر بیماری های حاد و مزمن را می توان از طریق تجویز روزه داری به بیماران بهبود بخشید یا از شدت آنها کاست؛ بر همین اساس در برخی کشورها مانند سوئیس، آلمان، انگلیس و آمریکا بخش هایی در برخی بیمارستان ها ایجاد شده است که در آنها بیماران را به روش روزه داری درمان می کنند.



پزشکان در زمان های گذشته نیز به این نتیجه رسیده بودند که روزه در تخفیف بیماری ها موثر است؛ بر همین اساس فیثاغورث و بقراط برخی امراض را با تجویز روزه معالجه می کردند و ابن سینا فصلی از کتاب قانون خود را به مداوا با روزه اختصاص داده است.



علمی(5)1834**1599

انتهای پیام /*




4207576
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است