فرهنگی‌هنری 12:22 - 06 خرداد 1396
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور:
نامورمطلق گفت: هرچند بحث سنت و خلاقیت را در مقابل هم قرار داده‌اند اما در نگاهی تازه، این دو با یکدیگر تعریف شده‌اند و ما شاهد تولید صنایع‌دستی هستیم که هر دو ویژگی را دارا هستند.

صنایع‌دستی باید آمیزه‌ای از سنت و خلاقیت باشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی عصر روز گذشته با بیان تفاوت میان فولکلور و صنایع دستی، گفت: صنایع با دسته‌بندی‌های متفاوت شناخته می شوند و مجموعه‌ای از صنایع نیز به عنوان صنایع خلاق نسل چهارم شناخته می‌شوند که در این میان مجموعه‌ای به عنوان صنایع دستی شناخته شده است.

وی ادامه داد: در این حوزه دو مبحث اساسی وجود دارد که عبارتند از فضاهای فرهنگی و دانش سنتی در بخش اول سایت‌های باستانی تعریف شده اند اما در بخش دانش سنتی، شاخه‌هایی وجود دارد که صنایع دستی و فولکلور را هم شامل می‌شود.

نامورمطلق اظهار داشت: این دو، سرنوشت و سرشت واحدی دارند. آنچنان که در دوره ای هر دو جزو علوم برجسته روز مطرح می شدند اما با آغاز مدرنیته و از بین رفتن تنوع های فرهنگی، هر دو تضعیف شدند. اما خوشبختانه طی ادوار مختلف ضمیر ناخودآگاه بشری متوجه آن ها شد و در دوره پست مدرن دوباره به آن ها توجه کرد.

وی افزود: در دوره ما بازگشت به صنایع خلاق، میراث فرهنگی و دانش سنتی اتفاق افتاده و با این حساب، صنایع دستی و فولکلور هردو نجات پیدا کردند. خوشبختانه امروز شاهد رشد صنایع دستی و هنرهای سنتی در جهان هستیم و اکنون از این حوزه به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزایی و اشتغال زایی در جهان استفاده می شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: نشانه ها و نمودهای فرهنگ عامه و صنایع دستی، جزو مالکیت مردمی هستند و بسیاری از آن‌ها را نمی‌توان دارای مالک، تاریخ تولید و جغرافیای تولید دانست. این مساله مهم باعث کنش های مختلفی در این حوزه شده که بحث خلاقیت و مالکیت یکی از آن هاست.

وی گفت: هرچند بحث سنت و خلاقیت را در مقابل هم قرار داده اند اما در نگاهی تازه، این دو با یکدیگر تعریف شده اند و ما شاهد تولید صنایع دستی هستیم که هر دو ویژگی را دارا هستند.

نامورمطلق خاطر یادآور شد: ما باید از صنایع دستی و فولکلور صیانت کنیم. اقدامات ما در ادارات و گروه های مختلف در سازمان میراث فرهنگی در دست انجام است. در این راستا بحث نشان جغرافیایی را در دستور کار داریم که مطابق با آن سبک های تولید صنایع دستی مبتنی بر جغرافیای تولید آثار تعریف می شود. مثلا ما در شهر آباده، نوع خاصی از منبت کاری را داریم که به نام این منطقه، ثبت ملی شده است.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه برخی از صنایع دستی ما در جهان به نام کشورهای دیگر ارائه می‌شود، گفت: این دست اتفاقات رخدادهای خوبی نیستند، ضعف حقوقی ما باعث اتفاقات این چنین شده که مثلا فرش کاشان به عنوان تولید کشورهای دیگر در بازارهای جهانی ارائه می شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان سخنانش اظهار داشت: ثبت مراسم، مناسک و جشن‌ها نیز از دیگر اقدامات ما است که هم جنبه هویتی دارند و هم به عنوان جاذبه‌های گردشگری برای ما اهمیت زیادی دارند.

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، پنجم خردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و علاقمندان حوزه های مرتبط در مرکز همایش های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد و عصرروز گذشته نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.


9130937
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است