علمی فناوری 16:42 - 30 دی 1397

تغییر مدل سنتی پرداخت وام فناوری اطلاعات/کاهش ۷.۵ درصدی بودجه

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ماهانه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران با حضور تشکل‌های حوزه فاوا و نمایندگان وزارت ارتباطات و وزارت صمت، جهت پیگیری مشکلات فعالان صنعت فناوری اطلاعات کشور برگزار شد.

در این جلسه وضعیت صنعت ICT کشور با توجه به تحریم‌ها، موانع صادرات فاوا، تغییرات شرایط اعطای تسهیلات فاوا در سال ۹۸ و چند و چون بودجه سال آتی کشور خصوصا در حوزه فناوری اطلاعات، با حضور علی میرنژاد مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت، حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات و نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های حوزه فاوا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کاهش ۷.۵ درصدی بودجه وزارت ارتباطات

حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفترنوآوری وزارت ارتباطات در این جلسه با اشاره به جو نامیدانه حاکم بر بخش خصوصی حوزه فاوا گفت: واقعیت قضیه این است که مشکلات وجود دارد یعنی بودجه وزارت ارتباطات برای سال آینده حدود ۷.۵ درصد کاهش درآمد دارد.

وی ادامه داد: به هر حال باید در چنین شرایطی یکسری چشم پوشی‌هایی از برخی مسایل داشته باشیم. چرا که تا حدودی بودجه کاهش داشته است. ما تصور نمی‌کنیم که با این شرایط بتوانیم با مدل‌های گذشته در سال آینده ادامه دهیم. یعنی اعتباراتی که قرار داده شده برای آنچه بخش خصوصی و نوپا نیاز دارد همخوانی ندارد و بالاخره این مشکلات وجود دارد و باید به نوعی با آنها ساخت.

احمدیان افزود: ما در وزارت ارتباطات یکسری برنامه‌ریزی‌هایی داریم و روش‌هایمان درحال تغییر است. برای مثال منابع وام وجوه اداره شده به سمت VCها ( سرمایه گذاری های خطرپذیر) می‌رود و نمی‌خواهیم که از این پس به شکل سنتی وام پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات گفت: باتوجه به تفاهمی که با صندوق الکترونیک و صندوق معاونت شکوفایی داریم تصمیم داریم که مدل حمایتمان را مقداری عوض کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش درآمدهای وزارت ارتباطات در بودجه دولت، کاهش یافته است، گفت: توجه داشته باشید که این درآمدها پیش از این به بخش خصوصی تزریق می‌شد و دیگر امکان آن وجود نخواهد داشت. مجموع این‌ عوامل باعث شده که مدل‌ها و روش‌های دیگری را برای حمایت از بخش فناوری اطلاعات مدنظر قرار دهیم.

عدم توانایی در مذاکره با کشورهای هدف صادراتی ایران

در این جلسه محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به وضعیت نامناسب حوزه فناوری اطلاعات کشور به سبب تحریم‌ها و شرایط اقتصادی گفت: شرایط فعلی به گونه‌ای است که نیاز به همفکری همزمان بخش خصوصی و دولتی وجود دارد. اما نباید از نظر دور داشت که در بخشی از موارد بخش خصوصی فاوا تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نیست.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان صنعت فناوری اطلاعات کشور اضافه کرد: عدم توانایی دولت در مذاکره با کشورهای هدف صادراتی ایران که عراق و سوریه از آن جمله‌ هستند یکی از مشکلاتی است که باید درباره آن اقدامی عاجل شود. لازم است مطالعات ویژه‌ای درباره ظرفیت‌های بازار موجود در این کشورها انجام شده و در اختیار تولیدکنندگان داخلی حوزه فاوا قرار گیرد.

طلایی با بیان اینکه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مشخصی در خصوص طرح‌های دولتی وجود ندارد و با بخش خصوصی نیز تعاملی که باید صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: به این ترتیب از یکسو به صادرکننده فاوا گفته می‌شود که باید حتما ارز خود را برگردانند، اما از سوی دیگر با وجود آنکه بخش خصوصی این ارز را برمی‌گرداند، اما برخوردهایی که در خصوص نحوه بازگشت پول صورت می‌گیرد دست و پای خصوصی‌ها را به طور کل بسته است.

مشکل فناوری اطلاعات فقط فیلترینگ و سرعت اینترنت نیست

وی تاکید کرد: پیش از این و در دولت‌های قبل همین شرایط تحریم وجود داشت اما در آن زمان برخوردهای این چنینی صورت نمی‌گرفت و صادرکنندگان راحت‌تر صادراتشان را انجام می‌دادند.

طلایی با بیان اینکه مشکل فاوا صرفا بحث فیلترینگ اینستاگرام، سرعت اینترنت و یا پیامک‌های تبلیغاتی نیست، گفت: لازم است وزارت ارتباطات جلساتی را به شکل رودر رو با نمایندگان بخش خصوصی حوزه فاوا در اتاق بازرگانی برگزار کرده و از مشکلات آنها آگاهی یابد؛ اما هم‌اکنون باوجود آنکه تقاضای ملاقات با وزیر ارتباطات برای بررسی مشکلات فعالان فاوا مطرح شده تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.


10033398
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو در دوره‌های ۲۲۰ تا ۲۳۱ به روش الکترونیکی برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است