اجتماعی 15:37 - 30 فروردین 1393
در میزگرد تخصصی به میزبانی ایرنا عنوان شد:
تهران - ایرنا - «مینو اصلانی» رییس بسیج جامعه زنان کشور و «معصومه حکیمیان» کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور ضمن تاکید بر حضور همه جانبه زنان در عرصه های مختلف، به بانوان کشور توصیه کردند با درک جامع از ابعاد وجودی این بزرگ بانوی اسلام، «فاطمه شناسی» را جایگزین «فاطمه ستایی» کنند.

زنان ایرانی با تکیه بر نقش پیشرو خود، همواره حضور پررنگی در بزنگاه های تاریخی و موفقیت های کشور پرافتخار ایران زمین داشته اند.



نمونه های متاخر از حضور شکوهمند زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس تجلی یافت.



تصاویر و فیلم های مربوط به دوران انقلاب، مشحون از صحنه هایی است که زنان را در خظ مقدم راهپیمایی های ضد رژیم شاهنشاهی نشان می دهد و کمتر کسی را می توان یافت که خاطره مادرانی که فرزندان خود را روانه جبهه های می کردند، فراموش کرده باشد.



البته پرواضح است که نباید افتخار آفرینی زنان جامعه را به این دو رویداد مهم محدود کرد، زیرا با پیروزی انقلاب و پایان جنگ تحمیلی، زنان توانستند با حضور در عرصه های مختلف جامعه ابعاد دیگری از توانمندی های خود را به منصه ظهور برسانند.



اما آنچه که نباید از نظر دور داشت و نیز همگان بر آن تاکید دارند، تاسی بانوان ایرانی از فاطمه زهرا (س) بانوی اول اسلام است.



شخصیت کامل و جامع الاطراف حضرت فاطمه زهرا(س)، سبب شده از این بزرگ بانوی اسلام به عنوان «دخت نبوت»، «همسر ولایت» و «مادر امامت» یاد شود.



منش حضرت فاطمه زهرا(س) در ارتباط با عبادت خداوند، احترام و محبت به پدر، رعایت تکالیف همسرداری و زناشویی، صیانت از حریم خانواده و تربیت فرزندان همواره الگو و الهام بخش زنان مسلمان ایرانی بوده، و انتخاب 20 جمادی الثانی (31 فروردین ماه) به عنوان روز زن و تکریم مقام مادر گواهی روشن بر جایگاه و اهمیت دخت نبی مکرم اسلام(ص) است.



خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای رسالت خطیر خود در عرصه اطلاع رسانی، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و مادر - 30 فروردین تا پنجم اردیبهشت - میزبان برگزاری میزگردی تخصصی با حضور «مینو اصلانی» رییس بسیج جامعه زنان کشور و «معصومه حکیمیان» کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور بود.



در این نشست هر یک از مدعوین ضمن تبیین ابعاد معرفتی و وجودی حضرت فاطمه الزهرا(س)، به تحلیل وضعیت کنونی حضور زنان در جامعه و همچنین موانع و معرفی راهکاری بیش از پیش این حضور پرداختند.



مشروح این میزگرد به شرح ذیل است:







** لزوم توجه به سبک زندگی حضرت زهرا(س)



رییس بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به ابعاد گسترده و قابل طرح درباره موضوع سبک زندگی حضرت زهرا(س) در حوزه های تربیتی و اجتماعی گفت: وقتی این نقش های متفاوت را بررسی می کنیم، به سبکی دست می یابیم که می تواند در زندگی مورد بهره برداری بیشتری قرار گیرد.



مینو اصلانی افزود: در سیره تربیتی حضرت زهرا(س) نکات بسیار خاص و ظریفی وجود دارد؛ به عنوان مثال ارتباط ایشان با فرزندان، حاوی نکات قابل توجهی است. زمانیکه حضرت امام حسن(ع) درباره دعای شبانه مادر در حق همسایگان سووال می کنند، این نشان دهنده این است که زمینه اجازه سووال از سوی فرزندان در خانواده وجود دارد.



وی ادامه داد: اما امروز شاهدیم در برخی خانواده ها، فرزندان اجازه طرح سووالات را ندارند و مادران نیز ناتوان از پاسخگویی به آنها هستند، از این رو در سبک زندگی امروزی، نیاز به وجود مادرانی کاملا آگاه نسبت به مسایل است تا بتوانند با راهنمایی های خود مانع از بروز مسایلی شوند که به خاطر بی اطلاع از آن برای فرزندان بوجود می آید و زمان برای رفع آن از دست رفته است.







** ارتباط عاطفی عمیق حضرت زهرا(س) با فرزندان



اصلانی افزود: حضرت زهرا(س) هنگام ورود فرزندان به منزل، ارتباطی قلبی و چهره به چهره با آنها برقرار می کردند و فقط به پاسخ سلام اکتفا نمی کردند و از عبارات و الفاظی زیبا و دل انگیز بهره می بردند.



وی گفت: بنابراین نیاز است این مسایل به عنوان یک الگوی عملی برای خانواده ها و به صورت آموزش مسایل تربیتی مورد توجه قرار گیرد.







** مدیریت اقتصاد خانواده توسط حضرت فاطمه(س)



اصلانی ادامه داد: یکی از پایه های اساسی پیشرفت و عدالت در جامعه، بحث اقتصاد و مردم است بخصوص اقتصادی که مبتنی بر حضور مردم باشد که این موضوع را در سیره زندگی حضرت فاطمه(س) مشاهده می کنیم. ایشان در بحث فدک شخصا مسایل را مدیریت می کنند، علاوه بر اینکه به وظایف دیگر خود اعم از همسرداری، فرزند داری و خانه داری نیز می پردازند.



رییس بسیج جامعه زنان کشور افزود: حضرت فاطمه(س) در منزل، بسیاری از کارها نظیر آرد کردن گندم را شخصا انجام می دادند، از این رو وقتی یک معصوم و یک الگوی بشریت به این فعالیت ها همت می گمارد، یعنی امروز به این الگو نیاز است و خانواده ها باید تا اندازه ای روی پای خود بایستند و حتی در برخی مواقع به اصلاح الگوی مصرف بپردازند و فقط مصرف کننده نباشند.



وی گفت: بر اساس سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی، زنان در بحث اصلاح الگوی مصرف نقشی تاثیرگذار دارند.



به گفته اصلانی، توجه حضرت زهرا(س) به موضوعات اقتصادی و عرصه های مختلف زندگی نشان می دهد امروز وظیفه زنان کشور است که در سبک زندگی خود به سیره زندگی ایشان در موضوعات مختلف از جمله انفاق و توجه به نیاز دیگران اهتمام ورزند.



رییس بسیج جامعه زنان کشور افزود: امروزه هر فردی برای کار شخصی خود تلاش می کند، در حالیکه می دانیم که حضرت زهرا(س) سه شبانه روز روزه می گیرند اما افطار خود را انفاق می کنند که این مساله حاوی چند پیام اخلاقی است.







** حضور چشمگیر زنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی



رییس بسیج جامعه زنان کشور گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی حضور زنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی بسیار چشمگیر است، اما در سبک زندگی ایرانی - اسلامی دچار مشکلاتی هستیم.



وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه چرا باید زنان برای ایفای نقش های متفاوت مجبور باشند یکی را انتخاب کنند، افزود: در سیره زندگی حضرت زهرا(س) می بینیم همه این نقش ها جایگاه خود را دارد و علی رغم همه اتفاقات سیاسی در آن زمان، آن حضرت به هیچوجه از نقش مادری خود غافل نبودند.







** جایگاه شغل در زندگی زنان امروز



وی گفت: یکی از مشکلات اساسی که رسانه ها می توانند بخوبی به آن بپردازند، جایگاه شغل در زندگی زنان امروز است. یکی از شاخص های توسعه سازمان ملل، اشتغال زنان است و این چنین تعریف می شود که زنان در یک مکان و در ساعت معینی فعالیت می کنند در حالیکه این کاملا با فرهنگ ما مغایرت دارد. ما حضور اجتماعی موثر زنان را همواره در مقاطع مختلفی نظیر تحریم تنباکو و کشف حجاب داشته ایم.



اصلانی تصریح کرد، زنان همیشه تاثیرگذار بودند اما این به این معنا نیست که چون این افراد دارای شغل نبودند پس تاثیر اجتماعی نداشتند. این افراد در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس با بصیرت کامل به میدان آمده و خلق حماسه کردند، از این رو این تفکر به ما ضربات فراوانی وارد کرده است.



رییس بسیج جامعه زنان کشور گفت: زنان ایرانی به دلیل تاثیر عمیق سیاسی و اجتماعی، قابل مقایسه با زنان سایر کشورها نیستند. آنها الگویی برای زنان جهان اسلام هستند، اما یکی از اشکالات ما این است که از توان و استعداد زنان برای پیشرفت کشور بهره نمی گیریم در حالیکه این یک نیاز است، این افراد می توانند در عرصه های مختلف به کمک دولت ها بیایند، اما باید ساز و کار آن اندیشیده شود.







** در جست وجوی راهکاری برای استفاده مطلوب از توان زنان



اصلانی ادامه داد: چرا باید بی توجه از کنار این مساله عبور کنیم، باید قانونی وجود داشته باشد که زنان نیمه وقت به فعالیت بپردازند. باید بدنبال ساز وکارهایی باشیم تا از توان آنها به نحو مطلوب استفاده شود، اگر این اتفاق نیافتد زیان بسیاری متوجه جامعه خواهد شد.



وی گفت: در غرب یکی از مهمترین کارها که باعث ایجاد اشکال در بحث جمعیت شده، حضور زنان در بیرون از خانه است.



به گفته اصلانی، چند سال پیش پارلمان انگلیس قانونی را تصویب کرد که دولت موظف است شرایطی را فراهم کند تا زنان بتوانند در منزل فعالیت داشته باشند، زیرا معتقد بودند ضرر و زیان حضور زن در جامعه زیاد است و فرزندان اغلب آنها به دلیل بزهکاری هزینه های بالایی را به دولت وارد می کنند.



رییس بسیج جامعه زنان کشور افزود: در صورتیکه بدنبال راهکار نباشیم تا علاوه بر بهره گیری از توان زنان، امکان ایفای سایر نقش های آنها را فراهم کنیم، این زنگ خطری برای ما است که از مدت ها پیش به صدا در آمده است.



به گفته وی، امام خمینی(ره) می فرمودند اگر حضرت زهرا(س) مرد بود جای نبی بود، یعنی ایشان در رسیدن به اوج معرفت و عرش اعلی هیچ کم و کاستی حتی نسبت به پیامبر خاتم(ص) ندارند، پس حالا که زن است شاید وظیفه ای سنگین تر دارد زیرا باید پیامبران و انسان های کامل را پرورش دهد.



اصلانی افزود: قائل به تفاوت های تکوینی زن و مرد هستیم تا عدالت برقرار شود. تا رسیدن به سبک زندگی حضرت زهرا(س) راه زیادی در پیش داریم، البته هنوز دیر نشده و می توانیم با دادن اولویت و محوریت به خانواده، نقش های دیگر را تعریف کرده و بدان بپردازیم.



وی تصریح کرد، جامعه حتی به پدران القا کرده که نقش های خود را فراموش کنند. پدران ستون خیمه و استوانه خانواده هستند و نباید خدشه ای به جایگاه آنها وارد شود.







** نقش زنان در انتقال فرهنگ عمیق اسلامی



اصلانی گفت: زنان نقش بی نظیری در حوزه های فرهنگی دارند و یکی از توانمندی هایی که به صورت ودیعه در وجود این افراد قرار داده شده، انتقال ارزش ها به نسل های بعدی است.



وی تصریح کرد، فرهنگ عمیق و کامل اسلام، به تمام وجوه انسان توجه دارد و در صورتیکه آن را به خوبی بشناسیم و نقش زنان را بدرستی در آن تعریف کنیم، می توان از این افراد به عنوان بهترین وسیله برای انتقال این فرهنگ و ارزش و تقویت و گسترش آن بهره کافی و وافی را برد.







*** فرهنگ ما دچار آسیب شده است



به گفته اصلانی، امروزه فرهنگ ما دچار آسیب و برخی ارزش ها دگرگون شده که باید آسیب شناسی مجدد آن در دستور کار مسوولان فرهنگی قرار گیرد.



وی افزود: پس از سال ها مطرح شد که هر پروژه ای که در کشور شکل می گیرد، حتما باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد اما آیا نظارتی بر این کار وجود دارد؟







** ایران دارای فرهنگی غنی است



رییس بسیج جامعه زنان کشور گفت: ایران دارای فرهنگی غنی است که باید در صحن جامعه آورده شود و این مهم نیاز به سازوکارهای جدی دارد که متاسفانه این موضوع با تداخل بعضی سیاست ها، گاهی کمرنگ و گاهی پررنگ می شود.



اصلانی افزود: باید در این زمینه یک مطالبه عمومی ایجاد شود تا جامعه و مسوولان بدانند که این خواست جدی مردم است.







*** مهدهای کودک هماهنگ با برنامه های موسیقی و رقص یونیسف



وی تصریح کرد، موضوع مهدهای کودک باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا با برنامه های یونیسف هماهنگ است و رقص و موسیقی، خوراک روزانه مهدهای کودک به شمار می رود.



اصلانی با بیان اینکه موضوع فرزند صالح باید از مهدهای کودک آغاز شود، گفت: واگذاری تربیت فرزند در مهدهای کودک و برنامه اوقات فراغت کاری اشتباه است و الگوی آن از غرب گرفته شده و اکنون کارکرد اصلی خانواده ها به نهادهای مدنی ارجاع داده شده است.



رییس بسیج جامعه زنان کشور افزود: اکنون با واگذاری بخشی از فعالیت خانواده ها به نهادهای مدنی، خانواده ها از کارکرد اصلی خود دور مانده اند و باید گفت که چرا مایلیم اوقات فراغت خود را دیگران برنامه ریزی کنند.



وی به تشکیل ستاد ملی خانواده اشاره کرد و گفت: این ستاد اکنون غیرفعال است، اما باید با فعال سازی این ستاد، کارکرد خانواده را به خود بازگرداند.







** فرزندان تا سه سالگی در کنار مادران باشند



رییس بسیج جامعه زنان کشور گفت: یکی از مشکلات جدی در عرصه تربیتی فرزندان این است که مادران شاغل نمی توانند به تربیت فرزندان خود بپردازند و به همین منظور مادران تا سه سالگی نباید از فرزند خود جدا باشند.



وی افزود: باید فرزندان بویژه تا سه سالگی در آغوش گرم خانواده ها پرورش داده شوند.



اصلانی گفت: باید یک مدیریت جهادی در این زمینه داشته باشیم، تا راهکارهای درست طوری عمل شود که مادران شاغل در کنار خانواده خود باشند.



اصلانی با بیان اینکه تامین معیشت زندگی برعهده مادران نیست، افزود: با توجه به اینکه همیشه رفاه، نسبی است و مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد، باید مادران بیشتر به فکر تربیت بهتر فرزندان و حداقل تا سه سال اول زندگی در کنار آنها باشند.



وی تصریح کرد، اینکه بار بزرگی از تامین معیشت خانواده ها را به دوش بانوان بگذاریم اشتباه است و در این زمینه خبرگزاری ها و رسانه های گروهی می توانند بهتر به این موضوع بپردازند که چرا باید فرزندان از مادران خود جدا باشند.



اصلانی افزود: در صورتیکه همین منوال ادامه یابد، راه بسیار سختی در پیش رو داریم که منجر به کاهش جمعیت شده و افسردگی را نیز بدنبال دارد.







** ضرر جامعه فمینیستی گریبانگیر بانوان شده است



وی افزود: در فرایند فمینیستی فقط زنان ضرر دیدند که باید با مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ این موضوع و روش های غلط را بازخوانی کنیم.



رییس بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد، اکنون زنان عشایر در کنار خانواده، کارهای اقتصادی می کنند و رضایتمندی جدی نیز دارند و باید این موضوع را نهادینه کنیم و نگذاریم هویت های زنان مانند مردان شود.







** حضرت زهرا(س) شاعره ای که شعر کودکانه می سرود



معصومه حکیمیان کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور نیز گفت: درمورد سبک زندگی و حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) بسیار صحبت شده، اما مصادیق عینی تری در زندگی ایشان وجود دارد که کمتر به آنها اشاره شده است.



وی افزود: ایشان شاعره ای بودند که مجموعه اشعار و سروده هایشان در کتابی منتشر شده است. درباره مراقبت از فرزندان و سبک زندگی ایشان، نکات قابل توجهی وجود دارد از جمله خواندن اشعار کودکانه ای که خود سروده بودند.







** جای شعرهای حضرت فاطمه زهرا(س) برای کودکان خالی است



کارشناس فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: جای اشعار کودکانه حضرت فاطمه زهرا(س) که ایشان سرودند برای کودکان خالی است.



وی تصریح کرد، چرا باید بچه های ما این گونه اشعار زیبا را که فرزندان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) شنیده اند، نشنوند.



حکیمیان با ابراز تاسف از اینکه دشمنان اغلب فعالیت های خود را به خوبی انجام می دهند، گفت: در کتاب اشعار کودکان، مطالبی وجود دارد که هیچ سنخیتی با کودکان ما ندارند و مربوط به سن 20 سالگی آنها است، اما آنان در سنین پایین این مطالب را می شنوند و این موضوع «جنایت فرهنگی» است.







** توصیف رهبر از وجود اطفال به تار ابریشم



حکیمیان افزود: رهبری در جایی وجود اطفال را تارهای ابریشم توصیف و بر توجه مادران به آنها تاکید کردند، اما متاسفانه بسیاری از مادران به این نکته ظریف کمتر توجه می کنند و به اندازه کافی مراقب این تارهای ابریشم نیستند.



وی تصریح کرد، بررسی آمار مشکلات عاطفی و روانی جامعه هشدار دهنده است که ریشه های آن برخی اتفاقات دوران کودکی است.



کارشناس مسایل فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور گفت: ارتباط حضرت زهرا(س) با همسایگان و رسیدگی به امور آنها در کنار سایر مسوولیت های اجتماعی، فکری و تربیتی نکته قابل توجه است، در حالیکه بسیاری از زنان امروزی، از برخی وظایف اجتماعی، همسرداری، صله ارحام و .. به بهانه مشغله زیاد غافل شده اند.







** بسیاری از زنان به علت بی نیازی، از فعالیت در جامعه پرهیز می کنند



حکیمیان با بیان اینکه بسیاری از زنان جامعه امروز به دلیل بی نیازی، به فعالیت در اجتماع نمی پردازند، گفت: باید پرسید این افراد چگونه اوقات فراغت خود را می گذرانند؟ باید گفت بیشتر اوقات این افراد یا آسیب رسان و یا خنثی است.



وی گفت: حضرت زهرا(س) طی 9 سال زندگی با حضرت امیر(ع)، در کنار سایر فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، به نخ ریسی مشغول بودند و از درآمد حاصل از آن، بنده ای را آزاد می کردند.



کارشناس مسایل فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور افزود: ایشان طی این 9 سال، 18 بنده را با چنین درآمدهایی آزاد کردند، از این رو زنانی که از نظر مالی در وضعیت خوبی هستند، باید ایشان را الگو قرار دهند.



وی گفت: ناگفته نماند زنانی نیز وجود دارند که با وجود تمکن مالی همسرانشان، اقدام به کارهای در منزل کرده و درآمد آن را صرف امور خیریه می کنند.



حکیمیان افزود: این فعالیت ها بطور قطع دارای برکاتی در زندگی دنیوی و اجر اخروی در آخرت است.







** حضرت زهرا(س) نابغه ای سیاسی بود



حکیمیان گفت: حضرت زهرا(س) نابغه ای سیاسی بود که چند اقدام سیاسی را در مقطعی از زندگی انجام دادند که تاثیر آن تا پایان تاریخ بشریت باقی خواهد ماند.



به گفته وی، کنفرانسی سال گذشته در یکی از کشورهای خارجی در سطح بین المللی برگزار شد یک عالم مسیحی به عنوان سخنران اعلام کرد، حتی تصور دنیایی که با منش حضرت زهرا(س) اداره شود، برای انسان خوشایند است. بنابراین باید گفت، وجود و شخصیت ایشان با مصادیق عینی و سند به ما ثابت می کند، زندگی این الگوی عفاف و معنویت، عین عدالت محض است، یعنی در لایه های وجودی حضرت زهرا(س) عدالت را می بینیم.



وی گفت: بخشی از زنان جامعه متاسفانه ناخواسته دچار یک نوع بی عدالتی شده اند و شاهد بی توجهی به حقوق فرزندان و همسران در زندگی آنها هستیم. بنابراین بد نیست در برخی مواقع به بهانه های مختلف پرونده های خود را بازنگری کنیم، در حالیکه بیش از این، پرونده سیاستمداران، مدیران و دیگران را بازخوانی می کنیم.







** حضرت زهرا(س) الگوی منجی عالم بشریت



وی با بیان اینکه حضرت ولیعصر(عج)، حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی کرده اند، افزود: باید متفکران زن و مرد درباره این مساله فکر کنند. ظرفیت وجودی حضرت زهرا(س) فراتر از مرزها است از این رو مرز جغرافیایی را برای الگو بودن ایشان قائل نیستیم و غیر ایرانی و غیر مسلمان نیز می تواند به سبک فاطمه(س) زندگی کند.







** گرویدن بسیاری به اسلام بواسطه شناخت حضرت زهرا(س)



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور به پیام رهبری درباره زن مسلمان ایرانی اشاره کرد که فرمودند، زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال، در متن و مرکز، نقش آفرینی کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.



حکیمیان با بیان اینکه «کنج خانه نشینی» در ادبیات فاطمی جایگاهی ندارد، گفت: در صورتیکه این الگو را به دنیا معرفی کنیم، مخالفی نخواهد داشت. همانطور که شاهدیم در بسیاری از نقاط مختلف دنیا، افرادی بواسطه شناخت از حضرت زهرا(س) به اسلام ایمان آوردند. سبک و فرهنگ فاطمی برد جهانی دارد و جهان استعداد فاطمی شدن را دارد.



وی افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد فقط به هشت ساعت از زندگی ایشان توجه می شود، در حالیکه ایشان 18 سال زندگی کردند، چرا باید مبلغان و بزرگان و افرادی که در فرهنگ جامعه نقش دارند فقط به مقطع تولد و شهادت بانوی دو عالم توجه کنند در صورتیکه ثانیه های زندگی ایشان سراسر درس است.







** به جای «فاطمه ستایی»، «فاطمه شناسی» در اولویت باشد



وی گفت: در بیشتر مواقع خود را به فاطمه ستایی محدود می کنیم در حالیکه فاطمه شناسی باید در اولویت قرار گیرد و باید نگاه عاطفی و عقلانی را در کنار یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم به الگوی فاطمی برسیم.



حکیمیان افزود: رهبری از سالیان قبل به تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی اشاره داشتند و شایسته است که جامعه به تبعیت از رهبری در حوزه فرهنگ جان بر کف داشته باشد.



وی ادامه داد: دشمن در گذشته در جنگ سخت با ابزارهای جنگی، مردان را نشانه گرفت اما در حوزه جنگ نرم با ظرافت خاص خود مغزهای زنان کشور را هدف گرفته است. بنابراین وقتی متوجه نتیجه این جنگ خواهیم شد که تبعات آن و حضور ظریف و نامحسوس تانک دشمن در خانه را متوجه شویم.



حکیمیان گفت: در گذشته در خط مقدم جنگ سخت، مردان قرار داشتند اما امروز در خط مقدم آسیب پذیر بودن، زنان قرار دارند. باید گفت قدمت جنگ نرم از زمانیست که شیطان برای به بیراهه کشاندن انسان به عزت و جلال خداوند قسم خورد، به همین خاطر انبیا(ع) همگی وظیفه خود را مبارزه با جنگ نرم دانستند و در این راه قربانی هم دادند.



وی تصریح کرد، اگر قصد داریم با جنگ نرم مقابله ای اثر بخش داشته باشیم و افکار خود را جهانی کنیم باید به تیم 75 میلیون نفره توجه کنیم؛ اینکه منتظر باشیم چند نهاد، سازمان و وزارتخانه جهاد فرهنگی راه اندازند، اشتباه محض است، باید هر ایرانی یک مبارزه کننده با جنگ نرم قلمداد شود در این صورت است که می توان امیدوار به موفقیت بود.



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد، یکی از دغدغه های اساسی که درباره جنگ نرم و جهاد فرهنگی مطرح است، بحث عفاف است که سال های زیادی درباره آن صحبت می شود اما به چند دلیل، به فراموشی سپرده شده است. اولا، نیاز به تیم 75 میلیون نفری است یعنی در صورتیکه هر نفر از این تیم کاسته شود، به همان اندازه کار عقب می ماند. ثانیا، باید به عفاف عمومی توجه شود، اگر قصد جهاد فرهنگی در حوزه عفاف داریم باید به عفاف عمومی فکر کنیم. به عفاف مرد، عفاف زن، دختر و پسر باید بطور همزمان و مساوی پرداخته شود، زیرا خدا بطور همزمان و مساوی به آن پرداخته است. مگر نه اینکه الگوی عملیاتی ما قرآن و فرمایشات معصومین(ع) است؟ خداوند در قرآن ابتدا تذکر عفاف را به مردان و بعد به زنان داده است.



وی گفت: واقعیتی که در دل احکام قرآن و معصومین(ع) وجود دارد، نگاه همزمان به عفاف زن و مرد است. اگر اعضای خانواده هر یک در حوزه عفاف به اندازه کافی تربیت نشده باشند، آسیب ایجاد می شود و به کار دیگران خدشه وارد می کند و نباید فقط به عفاف دختران توجه و تاکید شود، بلکه بر عفاف پسران نیز تاکید ضروریست.



حکیمیان افزود: این توقع عادلانه است که از مسوولان کشوری بخصوص در حوزه تربیتی، آموزش و پرورش و آموزش عالی بخواهیم در متون علمی به بحث فرهنگ بالاخص بحث عفاف بطور جدی بپردازند.







** زنان پرچمدار مقابله با جنگ نرم هستند



وی افزود: دشمن میلیاردها دلار هزینه می کند تا دین و فرهنگ را از ما بگیرند. عفاف در کشور ما ریشه چند هزار ساله دارد که اگر هدف قرار گیرد، فرهنگ چندهزار ساله ما به خطر می افتد.



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور گفت: عفاف، گفتمان مشترک همه ادیان الهی است. دشمن این موضوع را سیاست زده معرفی کرده، درحالیکه عفاف ریشه در جان و خون ملت دارد.



وی افزود: درصورتیکه مصادیق خلاف عفاف را در جامعه ببینیم به آن معناست که غیرت ملی به مخاطره افتاده است. زنان پرچمداران مقابله با جنگ نرم هستند و تاثیرگذاری عمیق در این مساله دارند، از این رو از جامعه فرهنگی و مدیریتی و بزرگان کشور می خواهم این نقش زنان را به رسمیت بشناسند و برای تحقق آن به زنان کمک کنند.



معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور ابراز امیدواری کرد که همانطور که سال جدید با روز میلاد حضرت فاطمه(س) آغاز شد، بتوان با سیره زندگی آن حضرت زندگی کرد و از برکات آن بهره برد.







** باید برای 75 میلیون ایرانی نقش فرهنگی قائل شویم



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور گفت: باید برای 75 میلیون نفر ایرانی نقش فرهنگی قائل شویم و متاسفانه این موضوع در کشور جدی گرفته نشده است.



حکیمیان افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس همه احساس مسوولیت داشتند، چون دشمن کیان ملی را به خطر انداخته بود، اما در سال های اخیر که فرهنگ و مرزهای فرهنگی به خطر افتاده است، احساس خطر نمی کنیم.



وی تصریح کرد، مقصر اصلی در این موضوع ما هستیم که احساس مسوولیت ملی ایجاد نکرده ایم و باید بدانیم که اگر در این راستا احساس مسوولیت داشته باشیم مردم به خوبی به صحنه می آیند.



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: 75 میلیون ایرانی فرهنگ ساز هستند و می توانند به خوبی فرهنگ کشور را مدیریت کنند.



حکیمیان افزود: با احساس مسوولیت در این قضیه و اینکه سابقه تاریخی به ما نشان داده که برای فرهنگ نیاز به اعتبار دولتی نداریم، می توان این موضوع را به راحتی در کشور عملی کنیم.



وی ادامه داد: مردم اگر مشکل را به خوبی احساس کنند، بطور یقین سریع تر از مسوولان برای رفع مشکلات در حوزه فرهنگی این مسیر را طی می کنند.







** پروژه فرهنگ ستیزی دشمنان قدمت 150 ساله دارد



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور گفت: پروژه فرهنگ، دین و عفاف ستیزی دشمنان، قدمت 150 ساله و برد جهانی دارد.



وی افزود: بزرگترین جنگ جهانی دنیا جنگ فرهنگی است که طولانی ترین و با وسعت ترین جنگ به شمار می رود.



کارشناس فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه باید به موضوع فرهنگ و حجاب و عفاف به صورت جهانی نگاه و ملی عمل کنیم، گفت: اکنون عفاف زن ایرانی، ژاپنی و دیگر کشورها و فرهنگ آنان نیز به مخاطره افتاده که باید در این زمینه چاره ای اساسی اندیشیده شود.



اجتمام ** 7268 ** 1880 ** 1071

انتهای پیام /*


3520740
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است