ورزشی 11:51 - 11 بهمن 1393
کرج- ایرنا - کاپیتان تیم فوتبال سایپا البرز گفت: فقدان آموزش و همراه نبودن مشاور خوب سبب شده است بسیاری از استعدادهای فوتبال کشوربه سرعت از چرخه این رشته خارج شوند.

'ابراهیم صادقی' که اکنون با 37 سال سن هنوز در ترکیب تیم سایپا البرز به عنوان یکی از مهره های کلیدی و تاثیر گذار این تیم به شمار می رود، روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: امروز آموزش نیاز اصلی بازیکنان جوانان در عرصه فوتبال کشور است و باشگاه ها باید با اتخاذ تدابیر لازم و آموزش، بازیکنان شاخص تربیت کنند. همچنین توجه به جوانان مستعد و ایجاد بستری برای ماندگاری استعدادها دربالاترین سطح از دیگر نیازهای ورزش کشور است .



وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به علت بی توجهی ها، بسیاری از استعدادها در عرصه فوتبال زود محو می شوند. نبود آموزش بسیاری از استعدادهای فوتبال کشور را نابود کرد و بازیکنانی که می توانستند 10 سال در سطح اول فوتبال ایران باشند بعد از دو سه سال محو شدند.



کاپیتان سایپا در محل دفتر البرز سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا )حضور یافت و در مورد موضوعات مختلف از جمله سرگذشت فوتبالی خود از آغاز تاکنون گفت وگویی انجام داد که با هم می خوانیم.



***سالم زندگی کردن رمز ماندگاری است



وی گفت : در حال حاضر با 37 سال سن بیشتر دیدارهای سایپا را 90 دقیقه بازی می کنم، بین ساعت 10 تا 11 شب می خوابم و صبح ها 7:30 بیدار می شوم و فرزندانم 'پرنیان' و'پرهام' را به مدرسه می برم . به غیر از تمرین گروهی با تیم، هفته ای سه جلسه نیز انفرادی تمرین می کنم.



صادقی افزود : فوتبال را از حصارک کرج و خیابان المهدی شروع کردم، علی شایان نخستین مربی محل ما بود که آن زمان بازیکن نوجوانان پرسپولیس بود، سال 71 با معرفی محمدرضا قره گوزلو به تیم کشاورز کرج رفتم و زیر نظر عباس قاسمی شروع به کار کردم. در سال 74 با معرفی داوود محبوب که همسایه ما بود به تیم جوانان پرسپولیس پیوستم و سه سال آنجا بودم، همزمان در تیم جوانان و امید بازی می کردم. سال 76 و بعد از مسجل شدن قهرمانی پرسپولیس پنج هفته به پایان لیگ، استانکو به بازیکنان جوانان میدان داد و من نیز 9 ماه با تیم بزرگسالان پرسپولیس تمرین کردم و در جام حذفی مقابل شاهین بوشهر و در لیگ مقابل تراکتور سازی و ماشین سازی تبریز که هدایت آن را مرحوم ناصر حجازی بر عهده داشت بازی کردم. آن زمان بازیکنان بزرگی مانند عابدزاده، پیروانی، محرمی، شاهرودی و مهدوی کیا در پرسپولیس بودند.



وی ادامه داد : سال 77 تا 79 خدمت سربازی را در تیم مقاومت و زیر نظر رحمان احمدی سپری کردم، در آن سال ها مقابل سایپا بازی های بسیار خوبی انجام دادم و حتی با شکست سایپا به فینال دسته یک تهران راه یافتیم. از همانجا بود که مورد توجه سایپا قرار گرفتم و با اتمام دوران سربازی با نظر مرحوم منوچهر واحدی در سال 79 به تیم امید سایپا پیوستم و با این تیم قهرمان ایران شدیم. در فینال امیدهای استقلال را با بازیکنانی مانند نیکبخت واحدی، قربانی و مجاهد خذیراوی شکست دادیم.







***نخستین قراردادم با سایپا 700 هزار تومان بود



صادقی گفت : در آن 9 ماهی که در بزرگسالان پرسپولیس حضور داشتم با آن که قرارداد مالی نداشتم، چند بار ماهیانه 40 هزار تومان دریافت کردم اما به صورت رسمی نخستین قرارداد مالی را با امیدهای سایپا بستم، در سال 79 برای یک فصل 700 هزار تومان از سایپا گرفتم.



وی ادامه داد : در سال 79 با آن که عضو تیم امید سایپا بودم برای بزرگسالان در چند دیدار بازی کردم، مقابل تراکتورسازی در لیگ به صورت بازیکن تعویضی و مقابل شموشک نوشهر و ذوب آهن اصفهان به صورت فیکس. بعد از آن به صورت رسمی در سال 80 با تیم بزرگسالان سایپا قرارداد بستم و دو سال بعد با رفتن بازیکنانی مانند حسین کاظمی، مهدی امیرآبادی و اشکان نامداری از تیم، در 25 سالگی کاپیتان سایپا شدم.







*** به خاطر علاقه به سایپا پیشنهاد حجازی را رد کردم



کاپیتان سایپا افزود : تا سال 85 هیچ پیشنهادی از تیم ها نداشتم، بعد از قهرمانی با سایپا در لیگ 86-85، استقلال تهران در زمان سرمربیگری مرحوم حجازی به صورت جدی به من پیشنهاد داد که به دلایلی آن را نپذیرفتم، اولا که کاپیتان سایپا بودم و دوست داشتم در این تیم بمانم و بعد اینکه سایپا در جام باشگاه های آسیا حضور داشت.



وی گفت : در لیگ 86-85 علی دایی به سایپا آمد، به فیرات پیشنهاد کردم بازوبند را به دایی بدهیم اما او اجازه این کار را نداد و دستور داد خودم کاپیتان باشم. با دایی به هیچ عنوان بر سر بازوبند مشکلی پیدا نکردم، بعد از جدایی فیرات در هفته پنجم، دایی سرمربی شد و قهرمان لیگ هم شدیم.



صادقی افزود : در آن سال ها 6 مدیر و 13 سرمربی دیدام که با همه آنها نیز رابطه خوبی داشتم چرا که حد و حدود خودم را می دانم و تلاش می کنم خودم را در زمین نشان دهم. صالحی، هاشمی، سجادی، کوشا، حیدری و سبحانی 6 مدیری بودند که با آنها کار کردم.



وی خاطرنشان کرد : هاشمی زیر ساخت فعلی باشگاه را بنا گذاشت و اگر به کوشا نیز اجازه داده می شد می توانست تحولات خوبی در سایپا ایجاد کند. سایپا به هیچ عنوان جای مدیران سیاسی نبود و همه آنها تلاش کردند سایپا را ارتقا دهند.







***مایلی کهن بهترین مربی سایپا در این سال ها بود



صادقی گفت : در این سال ها با مربیان زیادی از جمله جیووانی می ، تقوی، ذوالفقارنسب، لورانت، علی دایی، لیت بارسکی، صالح و فیرات کار کردم اما علاقه زیادی به محمد مایلی کهن دارم و اعتقاد دارم او بهترین مربی سایپا در این سال ها بود و خدمات زیادی به این تیم کرد. بازیکنان زیادی مانند امیرآبادی، کاظمی، شجاعی، رسولی، خلیلی، کاظمیان، کرم اللهی، عقیلی، آشتیانی، شهباززاده و منوچهری را به فوتبال ایران معرفی کرد و نسل جدید فوتبال ایران را راه انداخت. حاجی مایلی را دوست دارم و فوتبالم را مدیون او هستم.



وی ادامه داد : بعد از قهرمانی با سایپا نگاه ها به ما عوض شد، از سوی قلعه نویی برای بازی ایران و کره جنوبی به تیم ملی دعوت شدم و موفق به بازی نشدم، در تورنمنت امارات با تیم های هامبورگ و اشتوتگارت بازی کردم که جزو بازی های ملی محسوب نمی شد.



صادقی گفت : نخستین بازی را در همان تورنمنت مقابل امارات انجام دادم و موفق شدم تنها گل ملی را در آن بازی ثبت کنم. در زمان علی دایی در تیم ملی بیشتر بازی کردم، نکونام مصدوم بود و علی کریمی نیز با دایی اختلاف داشت و همین عاملی شد تا بازی های بیشتری در تیم ملی به من برسد. در زمان قطبی نیز تمام کارهایم برای حضور در تیم ملی انجام شد اما در دقیقه نود، هافبک استقلال جایگزین من شد، عملکرد من بسیار بهتر از او بود اما او در استقلال بازی می کرد و من در سایپا!







*** استقلال و پرسپولیس می رفتم بالای 50 بازی ملی داشتم



صادقی گفت : در سایپا در طول یک فصل تنها در چهار بازی رفت و برگشت مقابل استقلال و پرسپولیس امکان دیده شدن داری اما در این دو تیم اگر باشی به دیرک دروازه هم بزنی در روزنامه ها از شما صحبت می شود. بعد از رد پیشنهاد استقلال، در سال 88 علی دایی برای پرسپولیس من را می خواست و به من پیشنهاد داد اما باز هم به خاطر سایپا قید حضور در این تیم را زدم.



وی افزود: در سایپا بازی های خوبی انجام دادم و اگر این بازی ها از تلویزیون پخش می شد اکنون بیش از 50 بازی ملی داشتم. بازی های سایپا تنها 30 ثانیه آن هم در برنامه نود دیده می شود.



وی خاطرنشان کرد :فکر نمی کنم در فوتبال ایران برای بازیکنی چنین مراسمی برگزار شده باشد، سال 89 بازیکن آزاد بودم و می توانستم از سایپا جدا شوم اما برگزاری مراسم نارنجی وفادار من را نمک گیر کرد و اجازه نداد از این تیم جدا شوم. در آن فصل با 7 گل و 12 پاس گل شرایط خوبی برای رفتن به تیم های مطرح کشور داشتم اما عنوان نارنجی وفادار من را منصرف کرد. دوست نداشتم این واژه خراب شود. برای من همه چیز پول و ماشین و ویلا نیست و این احترامی که امروز میان بازیکنان و باشگاه و مردم البرز دارم برایم کفایت می کند. وی ادامه داد : در این سال ها با توجه به کسوت و کاپیتانی و شرایط نامناسب مالی باشگاه همواره پیشقدم شده ام و هر سال قراردادم را نسبت به سال قبل کمتر بسته ام چرا که سایپا را دوست دارم و موفقیت سایپا من را خوشحال می کند.



وی افزود : فصل بعد هم با سایپا قرارداد دارم و بازی خواهم کرد. در حال حاضر مشغول تحصیل در کارشناسی ارشد مدیریت ورزش هستم و با افزایش تجربه و فراگیری آموزش به مدیرعاملی سایپا فکر می کنم. مدرک مربیگری ندارم اما بعد به دنبال آن خواهم رفت.







***تقوی اهل جادو و جنبل نبود



صادقی گفت : در این سال ها صحبت از جادو در سایپا زیاد بود، برخی ها مجتبی تقوی را مرتبط با جادو و جنبل می دانستند که واقعا بی انصافی بود. من از او چیزی ندیدم. تیمی که می بازد به جادو و جنبل متوسل شده است ؟ در یکی از بازی ها در انزلی در زمان تقوی، کاغدی را او به کاوه رضایی داد تا نحوه آرایش بازیکنان را به درستی نشان دهد اما همان موضوع را بزرگ کردند، در حالی که واقعا این صحبت ها بی اساس و غیر منصفانه بود. در این سال ها مربیان خارجی زیادی در سایپا آمدند اما اعتقاد دارم فیرات از همه آنها بهتر بود و نتایج خوبی نیز کسب کرد. او در بدنسازی تبحر زیادی داشت.



وی در مورد مدیران باشگاه ها گفت : بیشتـر مدیـران باشگاه های ما تجربه کافی ندارند و تا با مدیریت آشنا می شوند، جا به جا می شوند. یکی از دلایلی که باعث شد در این سال ها قراردادها این گونه کاذب و غیر واقعی بالا برود خود مدیران بودند، مدیری که نمی داند بازیکنی که جذب کرده سال گذشته چه آماری داشته و چه تعداد بازی کرده و چه تعداد گل و پاس گل داده 800 میلیون به بازیکن پرداخت می کند و این گونه می شود که فوتبال ما به بیراهه می رود.



کاپیتان سایپا باند بازی در این تیم را بی انصافی دانست و خاطرنشان کرد: بازیکنان زیادی به سایپا آمدند که در عین جوانی بازی کردند و اتفاقا خوب هم کار کردند و برخی ها نیز موفق نبودند. مطرح کردن اینگونه موارد ( باندبازی در تیم ) بی انصافی است. چطور بازیکنان مانند شهباززاده، کاوه رضایی، وحید محمدزاده، بابک حاتمی، سعید یوسف زاده، مرتضی ابراهیمی، شریفی نسب و همین میلاد میداودی در تیم حضور داشتند و دارند و اتفاقا خوب هم کار کردند. اگر قرار به باند و باند بازی بود این بازیکنان نباید در سایپا موفق می شدند.



وی ادامه داد: موفقت سایپا بیشتر از همه من را خوشحال می کند و این وصله ها به سایپا نمی چسبد. من در سال 2007 با این تیم کاندیدای بهترین بازیکن آسیا هم شدم و به طور قطع همکاری بازیکنان باعث این عامل شد. اگر در آن زمان تیم کروفچی ازبکستان را با ریوالدو شکست می دادیم احتمال قرار گرفتن در میان سه بازیکن برتر آسیا وجود داشت.







*** درصدی از قراردادم را صرف امور خیریه می کنم



صادقی گفت : به نظر من رسانه ها در فضای کنونی فوتبال را حمایت نمی کنند. پرداختن به حاشیه ها جز دلسردی سود دیگری برای فوتبال نخواهد داشت. در فوتبال کارهای خوب نیز انجام می شود که در صورت بازتاب آن کم کم فرهنگ حاکم بر آن نیز تغییر خواهد کرد. خیلی از بازیکنان دوست ندارند کارهای خیری که انجام می دهند بازگو شود. من خودم هر ساله درصدی از قرادادم را به امور خیریه اختصاص می دهم، سال های قبل 5 درصد از قراردادم و در فصل جاری 10 درصد آن را به امور خیریه داده ام.



وی در مورد شکایت علی دایی از مایلی کهن گفت : کار علی دایی در زندانی کردن مایلی کهن واقعا اشتباه بود. من حرف چندانی در این خصوص ندارم اما اعتقاد دارم کار خوبی از سوی دایی صورت نگرفت و او نباید می گذاشت محمد مایلی کهن به زندان برود.



***گلم به آرمناک را هیچ گاه فراموش نمی کنم



وی گفت : در این سال ها 35 گل برای سایپا به ثمر رسانده ام که بهترین گلم را مقابل پرسپولیس در سال 83 به ثمر رساندم. در آن سال دو گل بسیار زیبا به ساشا ایلیچ زدم که شاید بهترین بازی دوران فوتبالم نیز بوده باشد، ضمن این که یک گل زیبا هم به آرمناک پطروسیان زدم که آن را فراموش نمی کنم.



691 /7422**1581

انتهای پیام /*


5739930
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» آندرتیکر کشتی کچ‌کار معروف برای تبلیغ یک برند در تلویزیون به ایران می‌آید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کارلوس آلکاراس اسپانیایی با شکست ناباورانه برابر گریگور دیمیتروف از دور رقابت‌های تنیس مسترز میامی حذف شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: بهترین اتفاق سال ۱۴۰۲ صعود ۲۶ پله‌ای تیم ملی بانوان در رنکینگ جهانی و قرار گرفتن در رده ۵۲ بود. تیم ملی اکنون در رده دهم آسیا قرار دارد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دارنده مدال طلای شنای قهرمانی آسیا گفت: من به همراه مهرشاد افقری و هومر عباسی شانس کسب ورودی المپیک هستیم. هر کسی می‌تواند با رسیدن به رکورد تعیین شده، ورودی المپیک را کسب کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران در واکنش به ناامیدی برخی دوستان از طلایی شدن وزنه‌برداری ایران در المپیک پاریس گفت: مسئولان خیلی قاطعانه حرف زدند ولی امیدوارم اشتباه کنند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم شهرداری گرگان در بازی نخست از مرحله نیمه نهایی سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا موفق به برتری مقابل پلیس عراق شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس فوتبال گفت: روند جوانگرایی و جوان‌تر کردن تیم ملی را باید ادامه بدهیم و این موضوع نباید بر حسب اجبار باشد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» علیرضا محمد گفت: فوتبال ایران نتیجه‌گرا است و قلعه‌نویی هم به دنبال این است که نتیجه را بگیرد و از جوانان کمتر استفاده می‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت: در صورت تکرار اتفاقات مشابه بازی قبل مقابل تراکتور، تیم را از زمین بیرون می‌کشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است