بین‌الملل 01:13 - 10 بهمن 1393
السفیر بررسی کرد
روزنامه لبنانی «السفیر» در گزارشی به بررسی عملیات حزب الله لبنان علیه ارتش رژیم صهیونیستی می‌پردازد و آن را شامل سه مرحله می‌داند که با موفقیت تمام اجرا شد.

عملیات سه‌گانه حزب الله در شبعا: «کمین»، «کورنت»، «گلوله‌های توپ»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «السفیر» در مقاله‌ای به قلم «علی دربج» در بررسی عملیات اخیر حزب الله لبنان علیه یک کاروان ارتش رژیم صهیونیستی در «مزارع شبعا» که کشته شدن حداقل 17 نظامی صهیونیست و زخمی شدن ده‌ها نظامی دیگر را درپی داشت می‌نویسد:

صحنه از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه القنیطره که 10 روز پیش صورت گرفت، شروع به آماده شدن کرد. رهبران مقاومت زمان، هدف و مکان را مشخص کرده و احتمالات و سناریوهای موجود را به دقت بررسی کردند.

هدف کاروان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی وابسته به یکی از یگان‌های نیروهای ویژه بود.

مکان منطقه اشغالی مزارع شبعا بود که از توابع منطقه جولان شمرده می‌شود.

عملیات صورت گرفته نشان می‌دهد که همه جوانب آن به دقت مورد بررسی قرار گرفته بود،‌از جمله بازتاب‌های آن که سناریوها و احتمالات واکنش و پاسخگویی رژیم صهیونیستی و میزان تاثیرگذاری آن بر اوضاع لبنان بطور خاص و منطقه بطور عام را شامل می‌شد.

رهبران مقاومت پیش از عملیات آماده باش کامل رژیم صهیونیستی از زمان تجاوز به قنیطره را مد نظر داشتند و به همین دلیل برای منحرف کردن نگاه‌ها از هدف و مکان مشخص شده، روی به تاکتیک انحراف اذهان عمومی آوردند.

«روبین یشای»، تحلیلگر نظامی صهیونیستی در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» پیش از این عملیات در گزارشی از شلیک چندین موشک توسط حزب الله از خاک سوریه خبر داد تا شاید به این طریق توجه ارتش این رژیم و مسئولان امر را به این منطقه جلب کند، در حالی‌که برای این عملیات از خاک لبنان و مناطق مرزی آن برنامه ریزی می‌شد.

در طول ده روز گذشته پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به قنیطره، گروه‌های رصد و مراقبت مقاومت گزارش‌های 24 ساعته خود را به کادرهای رهبری درباره هدف مورد نظر یعنی کاروان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی ارائه می‌دادند.

پس از اتمام تدارکات و آمادگی‌های لجستیکی گروهی از یگان زره‌پوش مقاومت به داخل تمام تدابیر و موانع امنیتی نهاده شده در منطقه اشغالی شبعا توسط ارتش رژیم صهیونیستی نفوذ می‌کند که نقاط نظامی را در برمی‌گرفت که به جدیدترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های رصد و مراقبت و کنترل و هشدار در جهان مجهز شده بود.

پس از نفوذ صورت گرفته، گروه در منطقه‌ای مشرف به محل عملیات یعنی در نزدیکی کوه «دوف» کمین می‌کند. به محض رسیدن کاروان به نقطه مشخص شده در نزدیکی سیم‌های خاردار جدا کننده مناطق تحت تصرف رژیم صهیونیستی در شبعا از مناطق دیگر، رزمندگان مقاومت 6 موشک ضد زره‌پوش را به سمت کاروان شلیک می‌کنند که دو دستگاه خودرو هامر را هدف قرار می‌دهد تا این خودروها منفجر شده و بسوزند و افراد موجود در آن نیز کشته و زخمی شوند.

پس از آن نوبت به یگان پشتیبانی آتش مقاومت بود تا محل عملیات را با تعداد زیادی توپ سنگین گلوله باران کنند تا ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن 2 نظامی صهیونیست در این عملیات خبر دهد که یکی از آنها فرمانده یگان «گفعاتی» از یگان‌های ویژه ارتش رژیم صهیونیستی بود. در این عملیات همچنین 7 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مشخصات موشک کورنت استفاده شده توسط حزب الله

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از استفاده و بکارگیری موشک‌های روسی و پیشرفته «کورنت» توسط حزب الله در حمله به مزارع شبعا یاد کرده و از نگرانی شدید حاکم بر ارتش صهیونیستی از تملک موشک‌های کورنت ای ام نسل چهارم توسط حزب الله خبر داده بودند، چون این موشک‌ها از قدرت تخریبی و ویرانگری‌ بسیاری برخوردار هستند و رسانه‌های صهیونیستی از زمان تجاوز ژوئیه 2006 نسبت به تملک این موشک‌ها توسط حزب الله هشدار داده بودند.

از جمله ویژگی‌های این موشک آن است که موشکی اصلاح شده به شمار می‌آید و این موجب می‌شود تا با دقت بسیار هدف خود را نشانه بگیرد، همچنین به شلیک کننده اجازه می‌دهد تا در منطقه‌ای مستقر شود که امکان شناسایی وی وجود نداشته باشد. همچنین مجهز به سیستم هدایت و رهگیری است که توسط کنترل لیزری به سمت هدف هدایت می‌شود و مشابه این کنترل در پشت موشک نیز نصب شده تا هدایت آن تا زمان اصابت به هدف راحت‌تر و دقیق‌تر صورت گیرد و این بدین معناست که حتی اگر هدف مجهز به سیستم‌های هشدار لیزری باشد، باز از تیررس این موشک در امان نخواهد بود.

اما مهمترین ویژگی این موشک در شلیک توامان و همزمان دو عدد از آنها به سمت یک هدف است و این موجب می‌شود، تا احتمال عدم نشانه گیری و انهدام هدف به حداقل برسد.

افزون بر آن باید از سرعت بالای این موشک یاد کرد که ماورای سرعت صوت است و از قدرت نفوذ و شکاف بسیار بالا بین 1100 تا 1300 میلی متر در زره پوش‌های مشابه و هم جنس خود برخوردار است.

اما بُرد این موشک از 150 تا 8 هزار متر در نوع ضد زره پوش و مجهز به کلاهک جنگی همجنس است و در موشک‌های انهدامی که انواع ساختمان‌ها و بناها و سنگرها و تونل‌ها را در برمی‌گیرد، بر این موشک از 150 تا یک هزار متر با کلاهک حامل مواد انفجاری در تماس با اکسیژن و فضای باز است.

عملیات حزب الله در مزارع شبعا در سه مرحله انجام شد و مرحله دوم و سوم این عملیات خسارت بسیاری به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرد.


5732223
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از ارائه گزارش‌های مستقل پیرامون رفع اتهام از آنروا، آلمان کمک‌رسانی به آنروا را از سر گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی از پایگاهی در نیوزیلند نانوماهواره خود را با هدف رصد شبه جزیره کره پرتاب کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی ویدیویی خطاب به شرکت‌کنندگان در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیت در سن‌پترزبورگ اعلام کرد: روسیه آماده همکاری نزدیک با همه شرکای ذی‌نفع در تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای در شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی ج...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور‌های ارشد جمهوری‌خواه از دولت جو بایدن خواسته‌اند نیرو‌های پلیس فدرال را برای سرکوب دانشجویان اعزام کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر نخست‌وزیری جامائیکا از تصمیم کشورش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به سفر ماه آینده اردوغان به آمریکا از سنگ اندازی اسرائیل برای لغو آن خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در سخنانی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی را بخشی از نبرد جاری علیه رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه گسترش اعتراضات دانشجویی علیه جنایات رژیم صهیونیستی، دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز با برنامه ویژه‌ای به این اقدامات اعتراضی پیوستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرویس مخفی آمریکا در حال آماده سازی طرحی برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است