اقتصادی 04:04 - 07 خرداد 1397
چرا آمار اشتغال بخش خدمات بالا می‌رود؟
با وجود آنکه امروز مشاغل خدماتی به بالاترین سهم اشتغال در بازار کار رسیده و جذابیت کسب و کارهای خدماتی، بسیاری از جویندگان کار را به این نوع مشاغل علاقه‌مند کرده است اما کارشناسان معتقدند بدون همراهی بخش‌های صنعت و کشاورزی، توسعه اشتغال در بخش خدمات به ایجاد یک بازار کار متعادل منجر نخواهد شد.

میل به "خوب زندگی کردن" در مردم بیشتر شده است

به گزارش ایسنا، شاید در گذشته نه چندان دور ۱۰۰ تا ۲۰۰ شغل خدماتی وجود داشت ولی امروز با گسترش فضای مجازی و ظرفیت‌های جدیدی که در بخش خدمات ایجاد شده تعداد مشاغل این حوزه نیز افزایش یافته است، با وجود تاکید تحلیلگران بازار کار مبنی بر بی‌ثباتی و نبود پایداری در مشاغل خدماتی، آمارها از افزایش گرایش جوانان و زنان به مشاغل خدماتی خبر می‌دهند. شاید به این دلیل که بخش خدمات گنجایش بیشتری برای جذب زنان و جوانان نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی دارد و می‌تواند بستر مناسب برای حضور بیشتر در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را  رقم بزند.

بررسی‌های داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سطح اشتغال بخش خدمات در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۶ با افزایش روبه رو بوده است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۵ سطح اشتغال خدمات ۵۰.۱ درصد بوده که در سال ۱۳۹۶ به ۵۰.۴ درصد رسیده و نشان می‌دهد رشد ۰.۳ درصدی داشته است. این در حالی است که سطح اشتغال بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۵، ۱۸ درصد بوده که در سال ۱۳۹۶ به رقم ۱۷.۶ درصد رسیده و سطح اشتغال بخش صنعت از ۱۸.۷ درصد به ۱۸.۹ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده و رشد ۰.۲ درصد داشته است.

مقایسه سهم اشتغال زنان و مردان در بخش خدمات در این فاصله نیز نشان می‌دهد که سطح اشتغال مردان در حوزه خدمات از ۴۹.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۴۹.۸ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده و ۰.۲ درصد رشد کرده و این در حالی است که سطح اشتغال زنان در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۲.۸ درصد بوده و طی سال ۱۳۹۶ به ۵۳.۲ درصد افزایش پیدا کرده است که از رشد ۰.۴ درصدی حکایت دارد. اما دلیل استقبال از بخش خدمات چیست و چرا کسب و کارهای خدماتی روز به‌روز در حال گسترش است؟

این سوالی است که علی‌اکبر سیارمه - کارشناس حوزه کار - در گفت وگو با ایسنا به آن پاسخ داده و می‌گوید: در گرایش جامعه به سمت کسب وکارهای خدماتی و افزایش سطح اشتغال این بخش چند علت تاثیرگذار بوده است ولی شخصا معتقدم که آمارهای بخش خدمات به این دلیل که دولت در آن دخالتی نداشته بالا بوده و ما از ظرفیت‌ها و بضاعت خود مردم در راه اندازی و گسترش این کسب و کارها استفاده کردیم.

وی بخش خدمات را با رفاه مردم در ارتباط دانسته و می‌افزاید: بخش خدمات با مصرف مردم سر و کار دارد، به نیازهای اولیه مردم پاسخ می‌دهد و تامین نیازهای اولیه یک انسان از حقوق شهروندی گرفته تا ایاب و ذهاب،‌تغذیه و سفر، موجب رفاه در زندگی می‌شود.

بخش خدمات با رفاه مردم در ارتباط است و میل مردم به خوب زندگی کردن و در رفاه بودن بیشتر شده استاو با تاکید بر اینکه مردم رفاه را دوست دارند و رفاه با خدمات خوب به دست می‌آید، ادامه می‌دهد: در تمام جوامع رفته رفته از سنت‌های گذشته دور می‌شوند و شیوه‌های نوین زندگی را در پیش می‌گیرند. زندگی نوین هم به خدمات نیاز دارد و با خود رفاه می‌آورد. اگر در گذشته تنها قشر مرفه می‌توانستند رستوران بروند، امروز بیشتر خانواده‌ها حتی طبقات متوسط هم با داشتن یک درآمد ماهانه و برنامه‌ریزی مناسب بیرون از منزل غذا می‌خورند. میل به سفر کردن، عوض کردن اتومبیل و تغییر دکوراسیون منزل همه و همه بیانگر آن است که میل مردم به خوب زندگی کردن و در رفاه بودن بیشتر شده است.

به اعتقاد سیارمه، گسترش استارتاپ‌ها، هتل‌ها،‌ رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، تاکسی‌های اینترنتی، بانک‌ها و مراکز بهداشتی ـ درمانی همگی در راستای ارتقای سطح کیفیت و رفاه زندگی است و در زمره مشاغل خدماتی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، اگر چه نمی‌توان ظرفیت‌های اشتغال در بخش خدمات و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد کشور را نادیده گرفت اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که در شرایط بحرانی و نامساعد، مشاغل بخش خدمات از ثبات و پایداری لازم برخوردار نیست و می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال را دستخوش تغییر قرار دهد.

کارشناسان بر این باورند که مشاغل خدماتی علاوه بر اینکه می‌توانند به سرعت ایجاد ظرفیت کنند به همان نسبت پایداری خود را از دست می‌دهند و در فصولی از سال تقاضا برای آن کاهش یا افزایش می‌یابد از این رو برای برقراری این توازن دولت باید ظرفیت‌ها در بخش‌های تولید، صنعت و کشاورزی را همزمان گسترش داده و در بخش‌هایی که از پتانسیل بالایی برخوردار است، سرمایه‌گذاری لازم را به لحاظ توسعه اشتغال و در اختیار گذاشتن فرصت‌های شغلی برای کارجویان صورت دهد.

انتهای پیام


9792836
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است