گوناگون 09:23 - 12 تیر 1399

درسگفتار اصول فقه به شیوه تفکر انتقادی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه تمدن اسلامی پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، درسگفتار اصول فقه به شیوه تفکر انتقادی به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

مدرس این درسگفتار سید حسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

در این دوره موضوعاتی چون تاریخچه و تعریف علم اصول، تقسیمات حکم، تعریف دلیل و اقسام آن، ادله اجتهادی؛ کتاب و سنت، تقسیمات جزء و اصول لفظیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرکت در این دوره برای پژوهشگران حوزه IT و دانشجویان زبان شناسی کاربردی رایانشی پیکره ای و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

در معرفی این دوره آمده است: علم اصول فقه از جمله مهم ترین علوم اسلامی است که نقش بسزایی در تعیین چارچوب ها و شیوه استنباط از متون دینی دارد و نسبت آن به فقه مانند نسبت منطق به فلسفه است. از سویی، این علم از جمله علوم عقلی محسوب شده که با منطق و فلسفه نیز قرابت بسیاری دارد. همین امر اهمیت آموزش آن را در حوزه علوم انسانی دو چندان می کند چرا که پژوهشگر علوم انسانی را با مبانی و مدل هایی آشنا می سازد که  می تواند  از آن در چارچوب تحلیل های علوم انسانی و اجتماعی بهره ببرد.

با این وجود، آموزش های سنتی اصول فقه در حوزه ها و دانشگاه ها، غالبا از بکارگیری شیوه های تفکر انتقادی دور هستند. در این دوره تلاش می شود آموزش مباحث اصول فقه همراه با بکار بستن مدل ها و تکنیک های تفکر انتقادی همراه باشد تا زمینه های تعمق، تحلیل، ذهنیت استدلالی، نظم منطقی، قدرت سنجش و مقایسه، کلی نگری، ایجاد انگیزه، مهارت دیالوگ، توان نقد، حل مساله، تفکر انتزاعی، نگاه روش شناختی، طبقه بندی موضوعات، تشویق به پژوهش محوری، کشف مغالطات، پرورش خلاقیت، متد تعریف، بکارگیری الگوی نقد، دقت، جامع نگری، انصاف علمی، استقلال و شهامت فکری، در دانش پژوهان نهادینه شود. بدین ترتیب انتظار می رود از آموزش و کسب مهارت های تفکر انتقادی، متعاقبا زمینه های پژوهش های نوینی در این عرصه گذارده شود.

این درسگفتار پنج جلسه دوساعته (دو روز) و زمان آغاز آن هم چهارشنبه ۱۹ تیرماه است.

علاقمندان به شرکت در این درسگفتار و ثبت نام در آن می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.


10599397
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است