بین‌الملل 00:49 - 30 مهر 1393
پس از آنکه ائتلاف ضدداعش، ماموریت خود را آغاز کرد، کارشناسان، چه برداشتی می توانند از تحولات اخیر در سوریه و عراق داشته باشند؟

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "تشرین"؛ پس از آنکه ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و هم پیمانان غربی آن، ماموریت نظامی خود را آغاز کرد، کارشناسان، چه برداشتی می توانند از تحولات اخیر در سوریه و عراق داشته باشند؟ چه نتیجه ای می توان از این گرداب تخاصم و تجاوزگری بر تاریخ و تمدن سوریه بدست داد؟


در گذشته و با استناد به منابع متعدد، هیلاری کلینتون، در کتاب خود اقرار کرده بود که داعش، بویژه پس از سقوط اخوان المسلمین در مصر، ساخته دست آمریکاست؛ همچنین، سناتور آمریکایی، جان مک‌کین نیز، در مصاحبه خود با شبکه ی "فاکس نیوز" آمریکا، به روابط مستحکم خود با گروه ترورریستی "داعش" و دیگر گروه های تروریستی در سوریه اعتراف کرد.


ما قصد نداریم که نشات گرفتن و حمایت گروه‌های تروریستی از جانب دولت آمریکا را ثابت کنیم، بلکه می‌خواهیم از  زبان خودشان، حمایت هایشان از این گروه های تروریستی را محکوم کنیم.


"جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرده است که مشکل اصلی، متحدان آمریکا در منطقه، اعم از ترک‌ها، آل سعود و اماراتی ها هستند که از گروه های تروریستی و تکفیری حمایت مالی، نظامی و لجستیکی می کنند؛ این سخن بایدن، شک آنانی که در اشتباه بوده اند را به یقین تبدیل می کند.


سوال مهم: آمریکا از این گروه های تروریستی چه می‌خواهد؟ 


با نگاهی گذرا به اتفاقات منطقه، می توان بسیاری از اهداف مهم آمریکا، مانند تلاش برای "براندازی دولت سوریه" به عنوان ستون اصلی محور مقاومت ، را استنباط کرد.


از طرف دیگر، فشار به اروپا برای ارسال تروریست در نهایت موجب موافقت اروپا بر تحمیل تحریم علیه روسیه است که این به نوبه ی خود، بحران های اقتصادی را بوجود می آورد که روسیه و چین را شامل می شود؛ بر این اساس، دولت سوریه، پس از رد امتداد خط لوله ی گاز از قطر به اروپا از خاک سوریه، نقش مهمی در حمایت از خطوط انرژی روسیه ایفا می کند.


بر این اساس، می توان گفت "اهداف این اجتماع بین المللی، ایجاد شرایط جدید برای دولت های منطقه است که از طریق تغیراتی که در منطقه بوجود می آورد، در خدمت منافع دولت آمریکا و غرب باشد؛ در واقه هیچ گونه جدیتی در مبارزه با تروریسم وجود ندارد و طبیعت سیایت آمریکا در منطقه، ای موضوع را آشکار می سازد؛ جایی که منافع و اهداف آمریکا با طرح تروریستی داعش، گره خورده است.


در غیر اینصورت، پس عدم مشارکت روسیه، چین و ایران در این ائتلاف بین المللی چه مفهومی دارد؟ دور نگه داشتن تهران، موجب شکست این ائتلاف خواهد شد و این ما را به یاد شکست مذاکرات "ژنو2" که ایران درآن حضور نداشت می اندازد؛ علاوه براین، به دنبال نابودی تروریسم نیست و نمی خواهد اذعان کند که موضع اش در قبال دولت سوریه، اشتباه است؛ از آنجایی که آنان خود با حمایت گروه های تروریستی در ویرانی سوریه سهیم بوده اند، به همین خاطر نمی خواهند که تهران و دمشق با هم در مبارزه با داعش حضور داشته باشند؛ هر چند که می دانند این دو دولت، در مبارزه با تروریسم از همه توانمند ترند و می توانند نقش قاطعی را در نابودی داعش ایفا کنند.


براین اساس، آیا همانطور که شاهد تغییراتی در سخنان مسئولان آمریکایی بودیم، شاهد تغییر در مواضع، به ویژه در سطح لجستیکی خواهیم بود؟ گمان نمی رود...




انتهای پیام./



5008452
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است