فرهنگی‌هنری 15:20 - 29 مهر 1393
چند خبر از هنرهای تجسمی
بازدید کیتارو از نمایشگاه «هنر انسان دوستی»، معرفی شورای نهایی داوران دوسالانه دامون فر، برپایی یک نمایشگاه نقاشی خط و انتشارات تازه «مدرسه ایده» که در راستای معرفی هنرمندان پیشکسوت به مجموعه کتاب های «10»، «100» و «یاد» اختصاص دارد، 4 خبر حوزه هنرهای تجسمی امروز سه شنبه 29 مهرماه است.

کتابهای «10» و «100» برای معرفی هنرمندان پیشکسوت/ کیتارو از هنر انسان دوستی دیدن کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، آثار جدید انتشارات ایده در حوزه هنرهای تجسمی با عنوان مجموعه‌های «10»، «100» و «یاد» معرفی شد.

نشست مطبوعاتی انتشارات ایده که صبح روز سه شنبه 29 مهرماه در آموزشگاه ایده برگزار شد، به معرفی فعالیت‌های موسسه ایده در زمینه انتشار کتاب‌های حوزه تجسمی اختصاص داشت.

آرش سلطانعلی مدیر موسسه ایده با اشاره به اینکه انتشارات ایده در راستای اهداف مدرسه ایده شروع به کار کرده است، به انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی برای انتشار این کتابها اشاره کرد.

او با اشاره به کتاب‌هایی با عنوان «10 » ، «100» و «یاد» ادامه داد:  مجموعه کتاب‌های 10 به معرفی هنرمندان تاثیرگذار در رشته‌های مختلف می‌پردازد و کتاب‌هایی مانند ده عکاس، ده طراح صحنه، ده نقاش و... در این مجموعه منتشر می‌شوند. مجموعه کتاب‌های «100» نیز شامل کتاب‌هایی مانند صد سند، صد تصویر، صد اثر و... است. اولین کتاب از این مجموعه با عنوان «صد آگهی مطبوعات» منتشر شده است و عناوین دیگر مانند 100 پوستر، 100 روی جلد و... در دست پژوهش هستند.

سلطانعلی یادآور شد: مجموعه «یاد» هم شامل 100 جلد کتاب 100 صفحه‌ای است که هر کدام یکی از مشاهیر فرهنگی و هنری را که در قید حیات نیستند معرفی می‌کند.

جواد عاطفه دبیر مجموعه «یاد» گفت: بیش از 80 نفر از محققان و کسانی که در حوزه فعالیت هر هنرمند تخصص دارند به نوشتن این کتاب‌ها مشغول هستند. در این مجموعه زندگی و فعالیت‌های افرادی مانند عبدالحسین نوشین، شاهین سرکیسیان، بیژن مفید، بهمن محصص، ذبیح‌الله منصوری، ژازه تباتبایی و... بررسی می‌شود. همچنین در مورد کسانی که پیش از این کتابی درباره آنها منتشر نشده سعی شده است به شکل کامل و موجز به آنها پرداخته شود.

آرش تنهایی دبیر مجموعه‌های «10» و «100» نیز در سخنانی بیان کرد: کتاب‌های 10 مانند همان کتاب‌های خارجی است که بارها دیده‌ایم و به معرفی 10 هنرمند برتر هر رشته می‌پردازند و با رویکردی ژورنالیستی در رشته‌های مختلف منتشر می‌شوند. ما هم با انتخاب منتقدان و نویسندگان هنری چنین کاری را انجام می‌دهیم و در واقع هر کتاب سلیقه و دیدگاه یک منتقد یا نویسنده مهم آن حوزه است که با معیارهای خود 10 هنرمند برگزیده را معرفی می‌کند. به عنوان مثال امیر سقراطی 10 کاریکاتورست و پیام فروتن 10 طراح صحنه را معرفی می‌کنند. انتخاب این نویسنده‌ها براساس فعالیت‌های مطبوعاتی آنها و نقدها و نوشته های آنان در زمینه تخصصی خود بوده است.

او افزود: در میان هنرمندان معرفی شده در این مجموعه افراد جوان حضور ندارند و در مورد کسانی صحبت شده است که با چند دهه فعالیت تثبیت شده‌اند. به عنوان مثال جوان‌ترین کاریکاتوریست این مجموعه جواد علیزاده است و به نسل بعد از او نپرداختیم. مخاطبان این مجموعه دانشجویان و کسانی هستند که تازه وارد این حوزه شده و می‌خواهند با هنرمندان قدیمی آشنا شوند.

تنهایی در مورد مجموعه 100 اظهار کرد: یکی از کتاب‌های این مجموعه که اثر مهمی است و تاریخ گرافیک ایران به آن نیاز دارد، کتاب اعلان‌های دوره قاجار است. ما همیشه بیش از 50 سال از تاریخ گرافیک ایران را نادیده می‌گیریم و آن را از زمان مرتضی ممیز آغاز می‌کنیم، در حالی که اولین اعلان‌ها در ایران از زمان قاجار آغاز شده‌اند. از اولین اعلان‌های زمان ناصرالدین شاه در مورد گران شدن گوشت تا آخرین اعلان زمان قاجار که اعلام حکومت نظامی رضاشاه است در این کتاب گردآمده است. در واقع این کتاب تاریخ نانوشته گرافیک ایران است.

او ادامه داد: بیشتر دانشجویان و هنرمندان ما از سابقه تاریخی رشته خود و هنرمندان قدیمی آن رشته اطلاعی ندارند. این مجموعه ها فرصت مناسبی برای آنان است تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند.

در ادامه آرش سلطانعلی به بیان نکاتی در مورد نمایشگاه 200 پوستر پرداخت و گفت: در خانه هنرمندان آثار 82 نفر از طراحان بزرگ دنیا به نمایش درآمده است. این آثار که توسط دو نفر از هنرجویان ایده علی عمرانی و بهنام رئیسیان گردآوری شده است تا 30مهر نمایش داده خواهد شد و مجموعه آثار در کتابی منتشر می‌شود. تمامی پوسترها با دعوت از هنرمندان و به انتخاب خود آنها برای نمایشگاه ارسال شده است و آثار معروفی در میان آنها هست که بارها توسط سازمان‌های جهانی استفاده شده‌اند.

بازدید کیتارو از نمایشگاه «هنر انساندوستی»



کیتارو، آهنگساز و موسیقی‌دان صاحب نام ژاپنی که برای اجرای کنسرت به ایران سفر کرده بود، شامگاه یکشنبه 27 مهرماه با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه تجسمی هنر انساندوستی بازدید کرد.



هنرمند ژاپنی که از سوی سید عباس سجادی رئیس فرهنگسرای نیاوران مورد استقبال قرار گرفت پس از حضور در این مجموعه، در نگارخانه اصلی فرهنگسرا از آثار هنرمندان برجسته ایرانی در نمایشگاه هنر انساندوستی بازدید کرد. همچنین شکوفه ملک کیانی مشاور هنری برنامه جهانی غذا در این بازدید ، توضیحاتی پیرامون آثار نمایشگاه ارائه کرد.



ماساهارو تاکاهاشی، ملقب به کیتارو پس از تماشای آثار تجسمی هنرمندان ایرانی در خصوص این نمایشگاه گفت: این اقدام بسیار خوب و ارزشمندی است. فکر نمی کردم شاهد چنین آثار زیبا و این نمایشگاه باشکوه باشم.

هنرمند ژاپنی افزود: برگزاری نمایشگاه برای موضوع برنامه جهانی غذا و مقابله با گرسنگی در جهان بسیار کار ارزشمندی است و آثار هنرمندان ایرانی هم فراتر از تصورات من بود. با این وجود فکر می کنم برای چنین اقدام خوبی می توان از هنرمندان سایر کشورها هم دعوت کرد. خیلی از هنرمندان از سراسر جهان دوست دارند در چنین رویدادی سهیم باشند.



کیتارو همچنین اظهار کرد: به مسئولان نمایشگاه و همین طور برنامه جهانی غذا پیشنهاد دادم در ادوار آینده این نمایشگاه را با آثاری از هنرمندان ایرانی و همینطور خارجی برگزار کنند. خود من هم آثاری هنری در بخش تجسمی دارم و می خواهم در چنین رویداد مهمی سهیم باشم و خوشحال می شوم آثار من هم در نمایشگاهی با این موضوع و برای برنامه جهانی غذا برگزار شود.



در پایان این دیدار هدایایی از طرف مدیریت فرهنگسرا و تابلویی از سوی علیرضا سعادتمند، یکی از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه به کیتارو اهدا شد.

نمایشگاه هنر انساندوستی با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و دفتر برنامه جهانی غذا در تهران با نمایش آثار 100 هنرمند برجسته و صاحب نام هنرهای تجسمی برگزار شده است که تا نهم آبان ماه ادامه خواهد داشت و عواید حاصل از فروش این آثار به برنامه جهانی غذا و رفع گرسنگی در جهان اختصاص خواهد یافت.



نمایشگاه نقاشی خط با خط حریر در گالری نگاه

 

نمایشگاه آثار نقاشی خط الهیار خوشبختی با معرفی خط تحریر ساعت 17 روز پنجشنبه یکم آبان ماه در گالری نگاه لواسان افتتاح می شود.

در این نمایشگاه 16 اثر با استفاده از خط ابداعی تحریر با مضامین قرآنی و معنوی به نمایش گذاشته می شود و علاقه مندان تا 13 آبان می توانند از این نمایشگاه در گالری نگاه، واقع در لواسان، ابتدای بلوار اصلی، خیابان شکوفه، خیابان نگار،‌ انتهای کوچه گلزار، شماره 32 دیدن کنند.

خوشبختی 30سال است که در حوزه گرافیک و خوشنویسی فعالیت دارد و از سال 1388 به نقاشی خط نیز روی آورد.

او در ابتدا در آثارش از خطوط نستعلیق و ثلث استفاده می کرد اما پس از مدتی تصمیم گرفت روی خط جدیدی کار کند. مدت یک سال فرمهایی را در قالب سیاه مشق و اتود نوشت و از میان این ترکیبات فرمهایی جدیدی استخراج شد. با نظر تعدادی از هنرمندان خوشنویسی و طراح گرافیک اصلاحاتی دراین خط انجام داد و به پیشنهاد محمدعلی سبزه کار نام حریر برای این خط انتخاب شد.

خوشبختی درباره خط تحریر می گوید: این خط بیشتر مناسب استفاده در موارد تزیینی و گرافیک است  و به عبارتی مناسب نقاشی خط است. فرم های سیال و متغیری دارد و به فراخور فضا دچار تفییر اندازه و شکل می شود. خوانایی متوسطی دارد و برای متون طولانی مناسب نیست. قابلیت نوشتن با قلم خوشنویسی سنتی را دارد، شباهت هایی به خط ثلث و معلی دارد ولی تمام حروف دارای شکل منحصر بفردی است که تا به حال در جای دیگری نوشته نشده است.



شورای نهایی داوری پنجمین دوره دوسالانه دامون فر انتخاب شدند



با پیشنهاد آیدین آغداشلو ، رییس شورای داوری دوسالانه نقاشی دامون فر و تایید سیف الله پویاراد ، مدیر این دوسالانه ، معصومه مظفری و پویا آریان پور به عنوان شورای نهایی داوری پنجمین دوره این دوسالانه انتخاب شدند.

این شورای 3 نفره ، با بررسی آثار ٩٦ نقاشی از ٩٥ نقاش زیر ٢٥ سال ایران که این روزها در گالری پردیس ملت روی دیوار است ، نفرات برتر را انتخاب می کنند.

آیین معرفی نقاشان جوان برتر و اختتامیه پنجمین دوسالانه نقاشی دامون فر ساعت ١٧دوم آبان ماه در سینما گالری پردیس ملت برگزار می شود.


5004301
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است