علمی فناوری 20:00 - 08 مرداد 1393
یادتان باشد آسیب‌پذیرترین عضو شما در قبال حمل یک کیف یا کوله سنگین پشت یا شانه‌های شما نیست بلکه گردن شماست.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، پزشکان ارتوپد می‌گویند: «بهترین کیف برای خانم‌ها کیفی است که خالی باشد!»  این توصیه‌ آنها برای این است که تا می‌توانید کیفی سبک‌تر را حمل کنید. ایده‌آل‌ترین کیف‌ها کیف کوچک با وزن کم است که داخل آن حداقل چیزها قرار داده شده و به دور شانه یا کمر بسته شود.



 متاسفانه کیف اکثر خانم‌ها اینگونه نیست، تنها دختران و پسران دانش‌آموز نیستند که کیف‌های سنگین بر دوش می‌اندازند این روزها بسیاری از دختران و زنان را می‌بینید که کیف‌های بزرگ را بر دوش یا پشت خود حمل می‌کنند که درون آنها کیلوکیلو چیزهای مختلف جمع شده‌ است، این کیف‌ها صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کنند.



کیف نه چمدان

استفاده از کیف سابقه بسیار طولانی در تاریخ دارد، در نقاشی‌های اولیه می‌توان ردپای استفاده انسان‌های اولیه از چیزهای مشابه کیف را در مردان و زنان اولیه دید. اما کیف‌های مدرن از اوایل قرن بیستم به زندگی بشر راه یافتند. از اواخر دهه 50 میلادی هم کوله‌پشتی به زندگی انسان‌های مدرن و به خصوص جوان‌ها راه یافت. حالا هم کیف‌هایی روی دوش یا پشت جوان‌ها جای می‌گیرد که درون آنها لپ‌تاپ (سنگین) نوت‌بوک (سنگین) لباس و کفش ورزشی (سنگین) و... قرار دارد. طبیعی است که این وزن‌های اضافه فشاری را به بدن وارد می‌کند که گاه حتی به تغییر وضعیت اندام‌ها و ستون فقرات می‌انجامد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز کیف سنگینی را بر دوش می‌کشید، حتما باید فکری به حال خودتان و کیف‌تان بکنید.



کیف سنگین ممنوع

خب، خبر بد این است که بهترین راه برای حمل یک کیف سنگین این است که آن را زمین بگذارید و حمل نکنید. کیف‌های سبک‌تر و کوچک‌تر فشار کمتری را به کمر، شانه‌ها و ستون فقرات شما وارد می‌کند. یادتان باشد حتی افراد بزرگسال هم در خطر انحراف ستون فقرات (اسکولیوز و کیفوز که بسیاری فکر می‌کنند بیماری خاص بچه‌هاست) قرار دارند. بیماری‌های انحراف کرانیوورتبرال (انحراف گردن) و لوردوزاسپینال (انحراف کمر) هم از بیماری‌هایی هستند که ممکن است بر اثر حمل طولانی‌مدت کیف‌های سنگین در افراد اتفاق بیفتد.



چرا این همه چیز باید در کیف شما باشد؟

دکتر امانوئل گراتنر ورتن، فیزیوتراپیست و استاد دانشگاه پاریس در مورد بیماری‌های ناشی از حمل کیف سنگین می‌گوید: حالا هر روز در خیابان‌ها خانم‌هایی را می‌بینیم که در کوله‌پشتی یا کیف خود لپ‌تاپ، سشوار، کیف آرایشی، کیف پول، تبلت و ده‌ها چیز دیگر حمل می‌کنند. اکثر خانم‌ها کیف خود را تمیز نمی‌کنند و فقط هر بار یک چیز جدید به آن اضافه می‌کنند و اینگونه می‌بینید که کیف‌های بسیار سنگین کمر و شانه آنها را به یک طرف خم کرده و باعث لنگش آنها شده است.



این توصیه‌ها را جـدی بگیرید



حداکثر وزن کیفی که در دست می‌گیرید



حداکثر 10درصد وزن

دکتر جان لیگنر، متخصص ارتوپدی در دانشگاه بوستون می‌گوید: بهترین توصیه برای خانم‌ها این است که هیچ‌وقت کیف یا کوله‌پشتی‌ای که بیشتر از 10درصد وزن بدن‌شان است را حمل نکنند. خانمی که 50کیلوگرم وزن دارد نباید کیف یا کوله‌پشتی‌ای با وزن بالای 5 کیلوگرم بردارد. خانم‌ها باید این را بدانند که برداشتن کیف، چمدان یا کوله‌پشتی‌ای که بیشتر از 15درصد وزن بدن آنها باشد، حتما به ستون فقرات و اندام‌های‌شان آسیب وارد می‌کند که در این صورت شاید حتی نیاز به جراحی داشته باشند.



پایین‌تر بهتر



از کمرتان کمک بگیرید

اگر عادت دارید کیف‌های دسته کوتاه روی شانه بیندازید یا کیف‌ سنگین‌تان را یک طرفه از روی گردن به شانه آویزان کنید حواس‌تان باشد این طرز حمل کیف به خصوص اگر کیف‌ها سنگین باشند به گردن و شانه‌های شما فشار زیادی وارد می‌کند. بهترین کار این است که وزن‌های زیاد را بیشتر به ناحیه کمر خود انتقال دهید و سعی کنید از کیف‌های بلند یا کوله‌هایی استفاده کنید که روی ناحیه کمر و پشت شما قرار می‌گیرند. در ضمن اگر کیف‌تان سنگین است هر لحظه که احساس کردید در ناحیه گردن، شانه‌ها یا کمر احساس درد یا بی‌حسی دارید برای چند لحظه بایستید و کیف‌تان را زمین بگذارید تا عضلات‌تان کمی استراحت کنند.



طرفدار تعادل باشید



وزن داخل کیف را متعادل کنید

قبل از اینکه کیف یا کوله‌تان را روی دوش یا پشت بیندازید یک لحظه برای مرتب کردن آن وقت صرف کنید. نه، نمی‌خواهد کار سخت خارج کردن وسایل اضافی را انجام دهید فقط چیزهای درون کیف یا کوله را به گونه‌ای منظم کنید که وزن کیف در یک سمت آن جمع نشود.



مواظب گردن‌تان باشید



گردن شما در خطر است

یادتان باشد آسیب‌پذیرترین عضو شما در  قبال حمل یک کیف یا کوله سنگین پشت یا شانه‌های شما نیست بلکه گردن شماست. یادتان باشد که برای کمک به گردن‌تان بهترین کار این است که از کیف‌هایی با 2 بند بلند استفاده کنید که هر کدام از آنها روی یکی از شانه‌های‌تان قرار بگیرد. اگر مجبور به استفاده از کیفی با یک بند هستید هرچند دقیقه یک‌بار بند کیف را از یک سمت شانه به سمت دیگر بیندازید.



نزدیک‌تر، بهتر



از پزشکان کمک بگیرید

وزن کیف تنها عاملی نیست که می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. هرقدر کیف شما به بدن‌تان نزدیک‌تر باشد احتمال صدمه دیدن، پیچ‌خوردگی‌ها یا مشکل در راه رفتن شما کمتر خواهد بود. یادتان باشد اگر هر بار که کیفی را روی شانه می‌اندازید دچار درد گردن، کمر و شانه می‌شوید حتما به یک متخصص ارتوپدی یا طب فیزیکی مراجعه کنید و از طریق متخصصان یک کوله‌پشتی یا کیف مناسب با حالت بدن و شغل‌تان بیابید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

4357731
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: در سواحل مکران در حال برنامه ریزی برای مقدمات اجرایی و عملیاتی بخش علمی در این منطقه هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است