اقتصادی 13:03 - 05 بهمن 1393
آمارهای رسمی نشان می‌دهند
در حالی که سود سپرده یک ساله در شبکه بانکی 22 درصد است، در یک ساله منتهی به‌ آذرماه امسال افزایش قیمت سکه طرح قدیم 10.6 درصد و طرح جدید 10.3 درصد بوده است.

سود یک ساله خریداران سکه فقط ۱۰.۵ درصد/ دارایی سرمایه‌گذاران 6.6 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، متوسط فروش یک سکه طرح جدید در آذر ماه امسال در بازار تهران 959 هزار و 289 تومان و سکه طرح قدیم 958 هزار و 290 تومان به فروش رسیده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، سکه طرح جدید و قدیم در آذر ماه نسبت به ماه قبل به ترتیب  4.5 درصد و 4.4 درصد افزایش یافته است.

در 9 ماه اول 93 متوسط قیمت فروش سکه طرح جدیددر بازار با 13.8 درصد رشد در مقایسه با اسفندماه 955 هزار و 456 تومان و طرح قدیم با 12.6 درصد افزایش 953 هزار و 510 تومان خریداری شده است.

همچنین متوسط قیمت دلار در بازار در آذر ماه نسبت به ماه قبل با 4.3 درصد رشد 3387 تومان و یورو با 2.7 درصد افزایش 4214 تومان فروخته شده است.

در 9 ماه اول امسال به طور متوسط دلار 3220 تومان و یورو 4266 تومان به فروش رسیده که به ترتیب 0.9 درصد و 1.2 درصد در مدت یاد شده رشد داشته‌اند.

به گزارش فارس، رشد 10.6 درصد قیمت سکه در یک سال منتهی به آذر ماه امسال نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بازار طلا در شرایطی که نرخ تورم در آذر ماه 17.2 درصد اعلام شده، نه تنها سودی برای سرمایه‌گذاران در این بازار نداشته بلکه مجموع سرمایه آنها حدود 6.6 درصد کاهش داشته است.

از طرف دیگر نرخ دلار هم در این دوره مورد اشاره، تنها 14.8 درصد و یورو 4.6 افزایش یافته است.

بنابراین، برای افرادی که به دنبال سود در این بازارها هستند، سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دریافت سود حداقل 22 درصد می‌توانست بسیار اقتصادی‌تر از سرمایه‌گذاری در این دو بازار باشد.

در واقع در یک سال اخیر بازار طلا و ارز و حتی بازار سرمایه رقیبی برای بانک‌ها نبوده و سیستم بانکی بدون وجود رقیب جدی، سپرده‌ها را به سمت خود جلب کرده است.


5696715
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد ریال اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است