اجتماعی 07:14 - 24 بهمن 1394
ظاهرا قرار است،ذره بین پایش و نظارتی محیط زیست به سراغ موتورخانه های شهری نیز برود،مراکزی که ازآن به عنوان یکی از آلاینده های زیست محیطی یاد می شود.

عرصه پایش زیست محیطی گسترده‌تر می‌شود/ معاینه فنی به موتورخانه‌ها رسید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،آلودگی هوا آنچنان عرصه را بر مسئولان و شهروندان کلانشهرهایی همچون تهران تنگ کرده که ظاهرا قرار است با نظارت های دقیق و سختگیرانه تری به رعایت اصول و استانداردهای زیست محیطی مجاب شوند.



آلودگی هوا در زمستان سال جاری و در طول ماه های اخیر به چنان معضل نفس گیری تبدیل شد که ذهن بخش عمده ای از محافل کارشناسی،اجرایی و نظارتی را به خود مشغول ساخت.



از تعطیلی مدارس تا بستر سازی برای راه اندازی سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی بخشی از ایده ها و طرح های  مطروحه در طول یک ماه گذشته بود تا شاید به مدد آن اندکی از تهدیدات این معضل کاسته شود.



همواره هر بار که از آلودگی هوا یاد می شود،اذهان و افکار عمومی اغلب به سمت و سوی خودروهای آلاینده، موتورسیکلت ها و گاهی مراکز و کارخانجات تولیدی سوق پیدا می کند،اما در کنار این عوامل،سیستم های گرمایشی منازل و ساختمان های شهری و موتورخانه های مستقر در چنین اماکنی نیز در آلایندگی هوا، سهمی را به خود اختصاص داده اند.



** 600  هزار موتور خانه زیر ذره بین نظارتی قرار می گیرند



سعید متصدی،معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است تعداد بسیاری از موتورخانه ها و پکیج های فعال در کلانشهرها آنطور که باید تنظیم نیستند و به عبارت دیگر فاقد استاندارد لازم از منظر زیست محیطی هستند.



همین نقیصه کافی است تا سازمان محیط زیست اسب خود را برای نظارت و پایش دقیق بر چنین مراکز و اماکنی زین کند.



متصدی در گفتگویی با رسانه ها از لزوم نظارت بر 600 هزار واحد موتورخانه خبر می دهد و طبق اظهارات وی،اولویت نظارت و پایش نیز بر ساختمان های دولتی استوار است.



آنچه که در این پایش و نظارت مدنظر قرار می گیرد به میزان مصرف انرژی و آلایندگی های احتمالی آن باز می گردد و در صورت تایید استانداردهای لازم از سوی محیط زیست گواهی معاینه فنی نیز برای آنها صادر خواهد شد که به موجب آن گواهی،فعالیت موتورخانه ها در چارچوب قواعد و مولفه های زیست محیطی،مجاز خواهد بود.



به گفته معاون سازمان محیط زیست کشور،با همکاری و همیاری معاونت علمی و فناوری راست جمهوری و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تاکنون قریب به 200 موتور خانه زیر ذره بین نظارتی قرار گرفته اند که مقرر است در آینده،گواهی معاینه فنی مرتبط برای آنها صادر شود.



در طول سنوات گذشته،هر بار که بحث آلایندگی هوا مطرح بوده،کمتر از موتورخانه های واحدهای شهری یاد شده و عمده تمرکز اذهان و افکار عمومی بر خودروهای آلاینده یا مراکز صنعتی و تولیدی متمرکز شده است.



اما این بار قرار است بصورت دقیق و جدی تری به واحدهای آلاینده در کلانشهرها در قالب موتورخانه ها پرداخته شود.



رضا شریف زادگان محب،کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مفید بودن طرح پایش و نظارت بر موتورخانه های شهری اظهار کرد:طبق امار اعلام شده در مجموع 3 هزار و 100 صنعت آلاینده در کشور فعال است که 19 درصد از این میزان در تهران مستقر هستند.



وی افزود:از لحاظ فراگیری و دربرگیری تمرکز صنایع،تهران بعد از اصفهان،خوزستان و استان مرکزی و خراسان رضوی در رتبه پنجم قرار گرفته که بطور طبیعی با توجه به گسترده بودن سطح آلایندگی ها در این شهرها، آلودگی موتورخانه ها نیز در بغرنج تر کردن وضعیت سلامت زیست محیطی تاثیر بسیاری خواهد داشت.



شریف زادگان محب گفت:اگر چه سهم آلایندگی چنین مراکز و واحدهایی در مقایسه با صنایع تولیدی و خودروها محدودتر است اما کثرت و تعدد موتورخانه ها از یک سوی و سطح و میزان آلایندگی ها از سوی دیگر ایجاب می کند تا نظارت ها در این عرصه نیز بصورت دقیق و فراگیر تری لحاظ شود.



کارشناس محیط زیست عنوان کرد:بطور یقین اعمال موارد تنبیهی در اجرای طرح مذکور و در خصوص موتورخانه هایی که سوخت و کارکرد آنها در چارچوب های استاندارد زیست محیطی نمی گنجد امری ضروری است زیرا در غیر اینصورت حصول موفقیت در کنترل و مهار آلودگی های این عرصه به حداقل ممکن کاهش می یابد.



وی یادآور شد:ادر کنار اقدامات تنبیهی باید مولفه ها و امتیازات تشویقی نیز مدنظر قرار گیرد تا با اعمال سیستم های تشویقی و تنبیهی بصورت توامان با یکدیگر به دستاوردهای مطلوب تری در این عرصه منتهی شود.



انتهای پیام/


7677665
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجاره‌ای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است