علمی فناوری 15:41 - 30 تیر 1398
پژوهشگران "موسسه علم و فناوری کره "(KIST) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک فرایند تصفیه فاضلاب شده‌اند که طی آن از یک محصول جانبی شایع در کشاورزی برای حذف آلاینده‌ها و هورمون‌های محیطی که به عنوان "غدد درون‌ریز" شناخته می‌شوند،‌ استفاده می کنند.

توسعه کاتالیزور کامپوزیتی زیست سازگار به منظور تصفیه آب

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، فاضلاب‌های تولید شده کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی، اغلب شامل مقدار زیادی از آلاینده‌ها و هورمون‌های محیطی(غدد درون ریز) هستند. از آنجا که هورمون‌های محیطی به راحتی تجزیه نمی‌شوند، می‌توانند تاثیر منفی زیادی بر روی محیط زیست و همچنین بدن انسان داشته باشند. برای جلوگیری از این، یک وسیله برای حذف هورمون‌های محیطی ضروری است.

عملکرد کاتالیزور که هم اکنون در فرایندهای تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود با گذر زمان به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. از آنجایی که دستیابی به راندمان بالا در شرایط مناسب دشوار است، بزرگترین ضرر فرآیند موجود، هزینه بالای آن است.

طی این مطالعه پژوهشگران کره‌ای بر توسعه کاتالیزورهای تک ماده و افزایش عملکرد آنها متمرکز شده بودند و دریافتند با توسعه کاتالیزورهای نانو کامپوزیت سازگار با محیط زیست می‌توان هورمون‌های محیطی را از فاضلاب حذف کرد.

پژوهشگران موسسه علم و فناوری کره به رهبری دکتر جای وچوی و دکتر یانگ ون جانگ از بیوچار(Biochar) که سازگار با محیط زیست است و از محصولات جانبی کشاورزی تهیه می‌شود را برای توسعه یک فرآیند تصفیه فاضلاب که به طور موثر آلاینده‌ها و هورمون‌های محیطی را حذف می کند، استفاده کردند. این تیم از پوسته برنج که در هنگام برداشت محصول برداشته می‌شود استفاده کردند و از آن برای تولید "بیوچار" استفاده کردند. سطح بیوچار را نیز با دی‌اکسید منگنز(Manganese dioxide) در مقیاس نانو پوشاندند تا نانوکامپوزیت ایجاد کنند. بیوچار زغال تهیه شده از زیست‌توده‌های گیاهی و ضایعات کشاورزی است که به عنوان کود استفاده می‌شود.

راندمان بالا و هزینه کم کاتالیزور نانوکامپوزیت بیوچار مبتنی بر ترکیبی از مزایای بیوچار و دی‌اکسید منگنز است. پژوهشگران سپس از "روش هیدروترمال"(hydrothermal method) استفاده کردند. روش مذکور نوعی از سنتز مواد معدنی است که از گرمای زیاد و فشار هنگام ترکیب نانو کامپوزیت برای ایجاد کاتالیزور که بسیار فعال است، استفاده می‌کند.

پس از آن پژوهشگران دریافتند که توسط آن می‌توانند بیسفنول ای(Bisphenol A) که یک هورمون محیطی است را تا ۸۰ درصد و تنها در عرض کمتر از یک ساعت از بین ببرند.

بیسفنول ای یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۶۶۲۳ است. شکل ظاهری این ترکیب، جامد سفید است. این ماده شیمیایی در ساخت بطری‌های پلاستیکی پلی کربنات که برای نگهداری نوشیدنی‌ها و شیر کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، بکار می‌رود.

انتهای پیام


10184153
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است