ورزشی 01:37 - 28 تیر 1398
کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با اعلام برائت از محکومان بازی فینال جام حذفی که به موجب رای کمیته اخلاق محروم شده بودند، پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی را درباره این بازی جنجالی و تکلیف نهایی عاملان و خاطیان احتمالی اتفاقات تلخ فینال حذفی بی‌پاسخ گذاشت است.

رای استیناف فینال حذفی و طرح چند پرسش/ متخلف چه کسی بود؟

به گزارش ایسنا، پس از اتفاقات هنجارشکن در بازی فینال جام حذفی و سوء مدیریت مسئولان در برگزاری این دیدار مهم که ویترین فوتبال ایران بعد از یک فصل پر سر و صدا بود، نهادهای مختلفی از ریاست جمهوری تا دادستانی کل کشور خواستار توضیح مسئولان مربوطه درباره این اتفاق و معرفی خاطیان شدند اما اکنون پس از کش و قوس‌های فراوان رکن تجدیدنظر فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرده‌ که هیچ شخصی در سازمان لیگ مقصر این اتفاقات نبوده است.

ابتدائا کمیته اخلاق به عنوان رکن قضایی فدراسیون فوتبال به سرعت به این پرونده ورود کرد و طی چندین هفته رسیدگی که با بی‌مهری مسئولان فدراسیون فوتبال مواجه شد، سعید فتاحی، حیدر بهاروند و کاظم طالقانی را به عنوان خاطیان اتفاقات جام حذفی محروم و جریمه کرد، در نتیجه صدرو این احکام، مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج، اسلامیان و افراد محکوم به طور مکرر عنوان کردند که کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و به همین دلیل متهمان در جلسات کمیته اخلاق شرکت نکردند.

نهایتا پرونده با درخواست تجدید نظر محکومان به کمیته استیناف رفت و این کمیته نتیجه بررسی‌های خود را با حکم به صلاحیت کمیته اخلاق و تبرئه بهاروند، طالقانی و فتاحی اعلام کرد، اما هم‌چنان علامت سوال‌های متعدی پیش روی اتفاقات این بازی قرار دارد که باید بلاخره یک نفر پاسخی برای آنها داشته باشد.

* واقعا چه کسی مقصر است؟

کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با اشاره به تمام اتفاقاتی که در این بازی رخ داده، به بررسی احکام صادر از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پرداخته است. این کمیته در عین اینکه اتفاقات ناهنجار در این دیدار را به موجب سوء مدیریت مسئولان تلقی می‌کند اما در نهایت بهاروند، طالقانی و فتاحی را تبرئه می‌کند. ولی هیچ فرد یا نهادی را به عنوان مقصر معرفی نکرده است.

اگر برهان علیت را قبول داشته باشیم و هر معلولی را نشات گرفته از علتی بدانیم، باید فرد یا افرادی مسئولیت اتفاقات این بازی را بر عهده بگیرند یا حداقل نام آنها از سوی مسوولان معرفی شود. موضوعی که تاکنون رخ نداده و هواداران و جامعه ورزش و خصوصا فوتبال هم‌چنان منتظر اعلام نظر مسوولان در این باره هستند.

سوال، آیا قرار است کمیته اخلاق مجددا این پرونده را بررسی کند؟ یا این بار کمیته انضباطی به پرونده ورود خواهد کرد؟

آیا سایر نهادهایی که خارج از فوتبال به این موضوع ورود کرده‌اند، نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهند کرد؟

* ورود مسوولان قضایی و ورزشی یک نمایش بود؟

پس از اتفاقات فینال جام حذفی، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که به سختی با خاطیان فینال جام حذفی در هر پستی که باشند برخورد خواهد شد. از طرفی کارگروهی به ریاست محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق تشکیل شد تا از نزدیک این اتفاق را بررسی و عاملانش را معرفی کند، حتی گزارشی از اتفافات فینال حذفی به رییس جمهوری ارائه شد. مهدی تاج به دادستانی کل احضار و درباره این بازی توضیح داد. کمیته اخلاق به این پرونده ورود کرد و آرای خود را هم صادر کرد.

سوال، نتیجه این همه بررسی و توضیح و رسیدگی قضایی چه بود؟ آیا همه این موارد فقط یک شو تبلیغاتی برای آرام کردن روح جریحه دار شده اهالی فوتبال بوده است؟

امید است که وزارت ورزش، نهادهای نظارتی، فدراسیون فوتبال و سایر مسئولان که به هر نحوی بر این پرونده نظارت داشتند، پاسخی برای این پرسش‌ها داشته باشند.

انتهای پیام


10181771
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ۲۴ ساعت فرصت دارند تا برای صدور مجوز حرفه‌ای اقدام کنند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» آندرتیکر کشتی کچ‌کار معروف برای تبلیغ یک برند در تلویزیون به ایران می‌آید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کارلوس آلکاراس اسپانیایی با شکست ناباورانه برابر گریگور دیمیتروف از دور رقابت‌های تنیس مسترز میامی حذف شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: بهترین اتفاق سال ۱۴۰۲ صعود ۲۶ پله‌ای تیم ملی بانوان در رنکینگ جهانی و قرار گرفتن در رده ۵۲ بود. تیم ملی اکنون در رده دهم آسیا قرار دارد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: بهترین اتفاق سال ۱۴۰۲ صعود ۲۶ پله‌ای تیم ملی بانوان در رنکینگ جهانی و قرار گرفتن در رده ۵۲ بود. تیم ملی اکنون در رده دهم آسیا قرار دارد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دارنده مدال طلای شنای قهرمانی آسیا گفت: من به همراه مهرشاد افقری و هومر عباسی شانس کسب ورودی المپیک هستیم. هر کسی می‌تواند با رسیدن به رکورد تعیین شده، ورودی المپیک را کسب کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران در واکنش به ناامیدی برخی دوستان از طلایی شدن وزنه‌برداری ایران در المپیک پاریس گفت: مسئولان خیلی قاطعانه حرف زدند ولی امیدوارم اشتباه کنند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم شهرداری گرگان در بازی نخست از مرحله نیمه نهایی سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا موفق به برتری مقابل پلیس عراق شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس فوتبال گفت: روند جوانگرایی و جوان‌تر کردن تیم ملی را باید ادامه بدهیم و این موضوع نباید بر حسب اجبار باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است