اقتصادی 17:42 - 06 بهمن 1393
شاهرود - ایرنا - فرماندار شاهرود بر حفظ کشاورزی موجود در این شهرستان تاکید کرد و خواهان همکاری لازم در بخش مدیریت مصرف آب شد.

به گزارش ایرنا،«سید محمدرضا هاشمی» روز دوشنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان مستقر در شهر بسطام، گفت: برای مصرف درست آب در این بخش، به همکاری مردم، محققان و کارشناسان نیاز است.



وی خواهان استفاده از ظرفیت های مرکز پیشگفته و دانشکده کشاورزی شهرستان شاهرود در مدیریت مصرف آب شد و افزود: اولویت نخست بودجه سال 1394، بخش کشاورزی و صرف جویی در مصرف این ماده حیاتی است.



هاشمی تصریح کرد: برای تبدیل چالشهای این بخش به فرصت، از ظرفیت فضاهای فرهنگی جامعه از جمله مساجد با همکاری روحانیان برای صرفه جویی آب استفاده شود.



فرماندار شاهرود با اشاره به برداشت های غیر مجاز از آب های زیر زمینی، اشتغال، مهاجرت و حاشیه نشینی را دغدغه اصلی حال حاضر ذکر کرد و گفت: نخبگان جامعه و مردم برای مصرف بهینه آب همکاری کنند.



هاشمی به تفاوت زمینه های اشتغال در غرب و شرق استان سمنان اشاره کرد و گفت: اغلب مردم شهرستان شاهرود از طریق کشاورزی هزینه های زندگی خود را تامین می کنند.



به گفته این مسوول، برای حفظ کشاورزی موجود با هدف افزایش تولید در واحد سطح، محققان راهکارها را بررسی کنند زیرا از طرح های تحقیقاتی با اولویت صرفه جویی در مصرف آب استقبال می شود.



همچنین در نشست کمیته کشاورزی شهرستان شاهرود که در مرکز تحقیقات کشاورزی در بسطام برگزار شد، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان متوسط بارندگی سالانه استان را 120میلی متر ذکر کرد.



«علی رضا توکلی» اضافه کرد: با توجه به بالا بودن میزان تبخیر بارش و به دلیل افزایش جمعیت، سرانه زمین های زیرکشت رو به کاهش است و تنها راه افزایش تامین غذا، افزایش بهره وری و کاهش ضایعات و صرف جویی در مصرف آب است.



وی افزود: عمر مفید هر حلقه چاه آب کشاورزی در کشور شش سال و میزان بهره وری 21درصد است در حالی که باید 60 درصد باشد.



توکلی تاکید کرد: آبدهی کم چاه های کشاورزی با برداشت اضافی جبران می شود و در استان سمنان بهره وری آب هشدار دهنده است.



این مسئول ادامه داد: از یک متر مکعب آب 400 گرم گندم در استان تولید می شود در حالی که میانگین جهانی همین میزان آب 900 گرم است.



از 88 نیروی شاغل در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان که سابقه ای 44 ساله دارد، 25 نفر محقق هستند.



توکلی در ادامه به دوره خشکسالی 20ساله در فاصله سال های 1330 تا 1350در ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار بارندگی ها، تکرار دوره خشکسالی از سال 1373 در کشور آغاز شده است.



وی ادامه داد: در آن دوره به دلیل جمیعت کم ، فشار به منابع آبی همانند امروز نبود و هم اکنون عمق چاهها به 250 متر رسیده که افت کمّی با کاهش کیفیت آب همراه شده است.



این کارشناس ارشد بخش کشاورزی استان سمنان از آنچه رقابت برای پمپاژ و بلعیدن بی مورد آب نامید، انتقاد کرد.



توکلی ادامه این وضع را نگران کننده دانست و بر پرهیز از توسعه کشاورزی، نصب کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی، تشکیل کمیته حراست آب، ترویج آبیاری تحت فشار و کشت گیاهان کم آبخواه تاکید کرد.



مدیر عامل صندوق توسعه شهرستان شاهرود نیز اظهار کرد: تغییر الگوی کشت همراه با مصداق باشد تا کشاورز بداند چه گیاهی را کشت کند.



«حیبیب حسین پور» اضافه کرد: دولت تدبیر و امید بودجه خوبی برای اجرای طرح های آبیاری نوین در نظر گرفته است و سهم شهرستان شاهرود هزار و 500 هکتار آبیاری قطره ای و بارانی است.



وی ادامه داد : دولت به ازای هر هکتار آبیاری نوین، مبلغ 65 میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.



حسین پور گفت: هزینه اجرای هر هکتار آبیاری قطره ای و بارانی حداقل بدون احتساب هزینه های ساخت استخر، انتقال آب و تامین برق، 100میلیون ریال است که تامین این مبلغ از توان کشاورزان که اغلب خرده مالک و زمین آنها بدون سند است، خارج است.



وی اضافه کرد: تسهیلات بانکی با بهره 22 درصد و باز پرداخت آن یکساله است در حالی که سرمایه گذاری در این بخش کمتر از سه سال پاسخ نمی دهد.



همچنین در این نشست اجرای طرح های آبخیزداری مورد تاکید قرار گرفت، هر چند اجرای آن هزینه بر است، اما افزایش آب در منطقه ای که این طرح اجرا می شود، محسوس و قابل توجه است.ک/2



2047/611

انتهای پیام /*


5707195
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است