گوناگون 04:30 - 01 تیر 1397
همشهری آنلاین در ستایش عشق
معرفی کتاب > فاطمه ترجمان:کتاب «ما یک نفر» را که برداشتم و تصمیم به خواندنش گرفتم، فکرش را هم نمی‌کردم این‌همه غافل‌گیری در انتظارم باشد. عنوان کتاب و تصویر ساده‌ی جلد از همان ابتدا می‌گفت که داستان درباره‌ی دوقلوهای به‌هم چسبیده است. همین!

اما انگار به این سادگی‌ها هم نبود.

کتاب را که باز کردم، یادداشت کوتاهی از مترجم آماده‌ام کرد برای خواندن رمانی از عشقی منحصر‌به‌فرد و صفحه‌ی بعد، یادداشت نویسنده می‌گفت که در حین مطالعه و تحقیق برای نوشتن این رمان ساعت‌ها اشک ریخته است! فکر کردم قرار است چندین روز مشغول خواندن رمانی سراسر اشک و آه و ناله از مصائب زندگی دوقلوهای به‌هم چسبیده باشم.

اما برخلاف تصورم، کلمات با رقص شعرگونه‌ای، آزادانه در برگ‌های کتاب بی‌تابی می‌کردند برای خوانده‌شدن و روز‌های «گریس» و «تیپی» را روایت می‌کردند؛ دو قلو‌هایی که از قسمت پایین کمر به‌هم چسبیده بودند.

داستان از همان ابتدا با دغدغه‌ی مدرسه‌رفتن این دو خواهر در 16سالگی مرا درگیر خودش کرد. با خودم گفتم که واقعاً، عجب اوضاع سختی! حتی اگر کسی دوقلوی چسبیده به خودش هم نداشته باشد، کنار گذاشتن معلم خصوصی در نوجوانی و یک‌باره واردشدن به مدرسه و تعامل با بقیه‌ی بچه‌ها برای خودش ماجرایی است، چه برسد به گریس و تیپی که مدام مرکز توجه و سؤال‌های مردم‌اند. اما انگار این تنها مشکلی نیست که دوقلوهای به‌هم چسبیده دارند.

راوی داستان، گریس، از روزهایی می‌گویدکه چه بخواهد چه نخواهد باید با خواهرش، تیپی، بگذراند: وقتی در یک صبح برفی دوست دارد از رخت‌خواب بیرون بیاید و از پنجره، منظره‌ی بیرون را تماشا کند، اما چون خواهرش خوابیده ناچار در همان وضعیت می‌ماند. وقتی می‌خواهد با دوستی به تنهایی گفت‌وگو کند، اما نمی‌تواند. وقتی دوست ندارد غذاهای سرخ‌شده و ناسالم بخورد، اما تیپی نظر دیگری دارد...

این‌طور به نظر می‌آید که فردیت دغدغه‌ای است که هر دو خواهر درگیرش هستند و برای داشتنش تلاش می‌کنند، اما کم‌کم متوجه می‌شویم آن‌ها در عین حال ارتباط قلبی عجیبی با هم دارند و خودشان را با یک‌دیگر تعریف می‌کنند. به قول گریس: «هیچ‌وقت فکر نکرده بودم اگر به هم نچسبیده بودیم، زندگی چه‌طور بود. تی‌پی فقط بخشی از من نیست، تمام وجودم است.»

پس باید حدس زده باشید که وقتی صحبت از جداکردن این دو خواهر از هم می‌شود، داستان به اوج خودش می‌رسد و این عشق ویژه، خودش را به روشن‌ترین شکل آشکار می‌کند.

پایان کتاب هم از آن ضربه‌های غافلگیرانه دارد که باعث می‌شود نتوانم به این راحتی‌ها کتاب را کنار بگذارم . حالا گریس همه‌جا در خیالم همراهم است...

 

  • ما یک نفر

نویسنده: سارا کروسان

مترجم: کیوان عبیدی‌آشتیانی

ناشر: انتشارات پیدایش (02166970270)

قیمت: 30هزار تومان


9818300
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است