استانی 00:38 - 31 مرداد 1398
خبرگزاری ایسنا تویی که نشناختمت
رئیس دادگستری خرم‌دره گفت: علت اصلی طلاق در جامعه ‌ایران، نداشتن شناخت مناسب زوج‌ها نسبت به یکدیگر، پیش از ازدواج است.

تویی که نشناختمت

حسن بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی انسان ازدواج است اما متاسفانه در نتیجه عدم رعایت فاکتورهای لازمه ازدواج موفق برای بسیاری از جوانان این شیرینی به تلخی طلاق می‌انجامد.

وی با بیان این‌که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محیط اجتماعی در واحد کوچک خانواده است که نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری یک جامعه موفق و سالم دارد، افزود: دقت جوانان و کمک والدین و بزرگان در انتخاب همسر قبل از ازدواج برای جوانان نقش مهمی در پایداری و دوام زندگی زوجین خواهد داشت.

این مسئول تاکید کرد: چنانچه بررسی لازم در خصوص فاکتورهای مختلف ازدواج، آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج توسط جوانان نادیده گرفته شود احتمال فروپاشی زندگی زوجین و طلاق در آینده بیشتر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به این‌که طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و از بین رفتن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود دارد است، ادامه داد: طلاق معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین رفته و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد.

بیگدلی با اشاره به این‌که طلاق در عین کراهت در شرایط خاص و ضروری می‌تواند به عنوان یک راه‌حل در نظر گرفته شود اما زوج‌ها تا حد امکان باید از آن پرهیز کنند، ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند: در میان چیزهایی که خداوند برای بندگانش حلال کرده چیزی به اندازه طلاق منفور و مورد خشم خداوند نیست.

این مسئول گفت: تجربه در رسیدگی به پرونده‌های مختلف خانوادگی نشان می‌دهد که گاهی اختلافاتی در خانواده وجود دارد که منجر به طلاق زوجین می‌شود که منشا این اختلافات می‌تواند عوامل دینی و اخلاقی و اختلاف زوجین در مذهب، فریب‌کاری زوجین یا یکی از آن‌ها، عوامل فرهنگی و اشتغال زن و عوامل اقتصادی، عدم پرداخت نفقه زن از ناحیه مرد، فقر و بیکاری و همچنین عوامل جسمانی واعتیاد ، عقیم بودن یکی از زوجین و عوامل روان‌شناختی و عدم توجه به همسر باشد که مجموعه‌ای از این عوامل سبب ناسازگاری و اختلاف زوجین شده و راه طلاق و جدایی را هموار می‌کند.

بیگدلی با بیان این مطلب که تعدادی از خانواده‌ها در وضعیت طلاق عاطفی به سر می‌برند که بی‌توجهی به این مسئله آسیب‌های اجتماعی دیگر در پی دارد، افزود: شاید برخی افراد یک یا چند مورد از این عوامل را در زندگی خود داشته باشند اما به دلایلی به زندگی‌شان آسیبی وارد نشده باشد.

رئیس دادگستری خرم‌دره با بیان این‌که بهتر است زوجین عوامل طلاق را شناخته و آگاهانه نسبت به انتخاب شریک زندگی اقدام کرده و در ادامه زندگی مشترک نیز این شناخت را افزایش داده و در زندگی به کار ببندند تا گرفتار مسئله طلاق نشوند، گفت: طلاق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که فرزندان طلاق را در معرض آسیب‌های اجتماعی جدی در آینده قرار می‌دهد.

بیگدلی با اشاره به این‌که اولین علت اصلی طلاق در جامعه‌ ایران، نداشتن شناخت مناسب زوج‌ها نسبت به یکدیگر پیش از ازدواج است، گفت: دلیل دیگر دخالت بی‌مورد اطرافیان به خصوص خانواده‌های زوجین در زندگی زناشویی است.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه بسیاری از زوج‌ها این مجال را به خانواده‌های‌شان می‌دهند که از همان روزهای اول ازدواج در زندگی‌شان مداخله کنند، گفت: علت این دخالت به وابستگی فرد به خانواده نخستش بازمی‌گردد این امر در حالی است که افراد وقتی در صدد تشکیل زندگی مشترک هستند، باید وابستگی خود را از خانواده کم کنند و هر کدام از آن‌ها برای پایداری زندگی‌شان به مدیریت خانواده خود بپردازند.

این مسئول، کودک‌همسری را از دیگر دلایل طلاق عنوان کرد و افزود: اعتیاد زوجین یا یکی از آن‌ها دلیل دیگر فروپاشی کانون خانواده و جدایی و طلاق است.

این مسئول افزود: از دیگر عوامل شکل‌گیری طلاق می‌توان به عواملی از جمله ازدواج‌های قبلی زوجین، فقدان باورهای مذهبی، مشکلات اقتصادی، پایین بودن سطح تحصیلات، فقدان آموزش مناسب قبل از ازدواج، طلاق و جدایی والدین‌، اختلاف سنی زیاد، خیانت یکی از زوجین، مشکلات جنسی و بیماری‌های روانی اشاره کرد.

بیگدلی با بیان این‌که خانواده به عنوان اولین محیط اجباری که کودک در آن متولد می‌شود مسئولیت سنگینی در تربیت فرزندان به عهده خواهد داشت، گفت: کودکان بیش از آنکه پندپذیر باشند الگوپذیرند، به این معنا که کودکان همه رفتارهای خود را از والدین خود تقلید، رفتار و منش آن‌ها را برای خود الگو قرار می‌دهند پس اولین آموزش زندگی موفق فرزندان از خانواده شروع می‌شود والدینی که همیشه در حال اختلاف و نزاع و درگیری بوده پیام خشونت را در زندگی به آن‌ها منتقل می‌کنند، لذا از کودکی که همیشه شاهد درگیری و خشونت والدین بوده انتظار زندگی آرام با تشکیل زندگی مشترک در آینده نباید داشت، اگر چه مخالف این استدلال ممکن است وجود داشته باشد لیکن این موارد استثنا خواهد بود.

وی یادآور شد: والدین و خانواده باید اولین الگوی مناسب برای یک زندگی موفق برای فرزندان بوده و زمینه انتخاب بهترین شریک زندگی را برای آن‌ها که یک عمر با هم خواهند بود فراهم آورند. بدون تردید ازدواج بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حادثه زندگی هر انسانی است که موفقیت یا شکست در آن، برای هر یک از زوجین سرنوشت‌ساز خواهد بود.

رئیس دادگستری خرم‌دره تاکید کرد: در انتخاب شریک زندگی آینده، جوانان بهتر است معیارها و فاکتورهایی را در نظر بگیرند تا با استفاده از فاکتورهای مذکور بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را برای زندگی آینده خود داشته باشند که این معیارها در جوامع و کشورهای مختلف با توجه به آداب و سنن و مذهب متفاوت خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که در ایران معیارها متأثر از شرایط مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و آداب و سنن جامعه است، گفت: جوانان باید با شناخت این آداب و سنن و مذهب و ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود و به‌کارگیری فاکتورهای موثر و هماهنگ با ارزش‌های مذکور در تشکیل زندگی مشترک یک انتخاب درست داشته و آینده زندگی خود را تضمین کنند که برخی از این فاکتورها در جامعه اسلامی ایران شامل شناخت زوجین و خانواده‌های آن‌ها از همدیگر قبل از ازدواج، تناسب اعتقادی و مذهبی، تناسب خانوادگی، تناسب سنی، تناسب فرهنگی، تناسب تحصیلی، تناسب ظاهری، تناسب مالی و اقتصادی و سلامت روحی و روانی است.

این مسئول با بیان اینکه داشتن شناخت کافی زوجین و خانواده‌های آن‌ها از یکدیگر قبل از ازدواج می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، خاطرنشان کرد: در واقع به دست آوردن شناخت کامل و همه جانبه از همسر و شریک آینده زندگی، از ضروریات حتمی است به هیچ وجه صلاح نیست که جوانان نسبت به کسی که می‌خواهد یک عمر با او زندگی کند و او را محرم‌ترین و نزدیک‌ترین فرد به خود قرار دهد، شناخت کافی نداشته باشد.

انتهای پیام


10215196
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است