فرهنگی‌هنری 21:23 - 27 آذر 1397
دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درحالی به برگزار شد که در بخش اهدای جوایز فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی بیشترین تعداد دریافت تندیس این جشن را به خود اختصاص داد و همچنین به دلیل کمبود جا برخی از مهمانان یا به صورت ایستاده و یا نشسته بر روی زمین مراسم را دنبال کردند.

برگزیدگان جشن منتقدان معرفی شدند

به گزارش ایسنا، دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ٢٧ آذرماه به دبیری جعفر گودرزی و با حضور منوچهر شاهسواری، جواد طوسی، ابراهیم داروغه زاده، علیرضا رضاداد، علیرضا داوودنژاد، سعید سعدی، غلامرضا موسوی، حسن فتحی، سارا بهرامی، سیروس الوند، میلاد کی‌مرام، امین حیایی، جواد عزتی، مه‌لقا باقری، حبیب اسماعیلی، کامران ملکی، هادی مقدم دوست، محمد متوسلانی، سید عباس عظیمی_ مدیر عامل انجمن پیشکسوتان_، هومن سیدی، نوید محمدزاده، کامران ملکی، کیومرث پوراحمد، جمشید هاشم پور، هوشنگ گلمکانی، فاطمه گودرزی، حبیب رضایی، فرشته طائرپور و ... در تالار ایوان شمس برگزار شد.



جعفر گودرزی دبیر این دوره جشنواره در سخنانی بیان کرد: سینمای ایران با در نطر گرفتن همه مولفه‌ها نیازمند رصد و مراقبت است. علارقم برگزاری جشنواره های متعدد که بیشتر شبیه دورهمی‌ها تبدیل شده است هنوز جشن منتقدان به صورت مصرانه فعالیت‌اش را ادامه می‌دهد. این صنف فارغ از دغدغه‌های حاکم می تواند سنگ محکی قابل اعتنا باشد. امیدوارم برگزاری این جشن که فارغ از سلیقه است به ارتقا فرهنگ کمک کند.



جایزه 40 سال سینمای کودک:

جایزه تجمیع نظرات منتقدین در ۴۰ سال سینمای کودک و نوجوان با حضور احد میکائیل زاده، جواد طوسی، جعفر گودرزی به برگزیدگان اهدا شد:



بهترین فیلمنامه سینمای کودک و نوجوان به فیلم «باشوغریبه کوچک» بهرام بیضایی تعلق گرفت که کانون پرورش فکری این جایزه را به نمایندگی دریافت کرد.



جایزه بهترین کارگردانی به هم کیومرث پوراحمد تعلق گرفت.



کیومرث پور احمد در سخنانی بیان کرد: من از قبل از انقلاب کار کودک می ساختم اما همه مرا به «قصه های مجید» می شناسند. ای کاش فقط یکی در طول این ۲۷ سالی که از ساخت قصه های مجید می گذرد این ارزش را قایل بودند که بگویند تو که این اثر را ساختی بیا و یک فیلم دیگر هم بساز.

او ادامه داد: هربار که پیشنهاد ساخت اثری میشود به من می گویند سرمایه گذار بیاور در واقع فارابی به من میگوید خودت سرمایه می‌اوری؟ به غیراز آقای جعفری جلوه در بنیاد فارابی و رضاداد که از معدود مدیران پاک دست هستند و حمایت کوچکی از من کردند دیگر مدیران فارابی از من حمایت نکردند و برای آنها من و یک جوان تازه کار تفاوتی نداریم.

پوراحمد گفت:جوانانی هستند در سینما امروزی هستند که تنها ۳۰ سالش است ولی یک متر از دفترش به اندازه کل زندگی من ارزش دارد.

 

جایزه بهترین بازیگر نوجوان به مهدی باقربیگی برای بازی در سریال «قصه‌های مجید» اهدا شد.



او پس از دریافت جایزه خود با اشاره به کیومرث پور احمد گفت: ما ۴۰ سالمون شد اما قدمان اندازه شما نشد. من سعی کردم در زندگی‌ام راست بگویم اما اقای پور احمد از شریف ترین ادمهایی است که در زندگی ام دیده‌ام. اگر او در مملکت دیگری بود بیشتر قدرش را می‌دانستند. اما من قدر شما را می‌دانم و امیدوارم روزی همه هنرمندان به جایگاه اصلی خودشان برسند.



او در ادامه با اشاره به حضورش در شورای شهر اصفهان هم گفت: بار قبل هم لیز خوردیم و به شورای شهر رفتم. اگر کار خودمان باشد همان را انجام‌ می‌دهیم و وارد شورای شهر نمی‌شدم.



جایزه بهترین بازیگر نوجوان دختر هم به ترانه علیدوستی اهدا شد که حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی جایزه او را دریافت کرد.



جایزه بهترین بازیگر کودک به فرخ هاشمیان برای فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی و آیدا محمدخانی برای فیلم «بادکنک سفید» تقدیم شد.



خواهر این هنرمند که پیامی را از طرف آیدا محمدخانی می‌خواند در سخنانی بیان کرد که او اکنون دانشجو فوق دکترا مغز و اعصاب در خارج از ایران است.



جایزه بهترین فیلم کودک به «خانه دوست کجاست» اثر عباس کیارستمی اهدا شد که اسکندرفر جایزه را به نمایندگی از بهمن کیارستمی دریافت کرد.



جایزه بهترین فیلم نوجوان هم به «باشو غریبه کوچک» اثر بهرام بیضایی اهدا شد که نماینده کانون پرورش فکری هدیه را دریافت کرد.



بزرگداشت اسحاق خانزادی:

در ادامه مراسم بزرگداشت اسحاق خانزادی از صدابرداران پیشکسوت سینمای ایران با حضور سماک باشی، حسین دلپاک و رضا درستکار در حالی برگزار شد که افراد حاضر در سالن به احترام او ایستادند.



اسحاق خانزادی نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: من ۶۰ سال با این میکرفون‌ها کار کردم امو اکنون به خود من اجازه نمی‌دهند که با آنها صحبت کنم.



رضا درستکار نیز بیان کرد: ما در یک کشوری زندگی می کنیم که نمی شود اوضاع یک طرف خوب باشد و طرف دیگر خراب بلکه هر دو طرف اوضاع خراب است. امروز در جایزه پژوهش سال به برترین ها نیم سکه هدیه می دادند!

اگر ما همین چیزها را هم نداشتیم باید چه کار می کردیم. کاش کسانی مانند آن نماینده مجلس یک شب برای سینما خوابشان نبرد.



جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان بیان کرد: ممکن است این سوال پیش آید که برپایی چنین جشنی در این شرایط اقتصادی چه لزومی دارد اما این جشن یک دعوت برای کنار هم بودن و دیده شدن آثاری است که خالقش به شعور مخاطب ارج می نهد. فکر می کنم این تمرین همدلی مساله مهمی است که اعضای این انجمن به آن پایبند هستند.





اعلام برگزیدگان بخش اصلی جشن:



جایزه بخش خلاقیت و استعداد درخشان/ فیلمسازان اول با حضور محمدبزرگ‌نیا، طهماسب صلح جو، علی اعلایی به نیما اقلیما برای فیلم «امیر» اهدا شد.



او بعد از دریافت جایزه خود گفت: حس بچه‌ای را دارم که اولین صدآفرین را دریافت کرده است. خوشحالم که اولین حایزه را از جشن منتقدان می‌گیرم. شما اگاهی میفروشید اما متاسفم که الان اگاهی ارزان شده است.



جایزه بهترین چهره‌پردازی با حضور عبدالله اسکندری، عزیزالله حاجی مشهدی، هادی غفاری به سعید ملکان برای «تنگه‌ابوقریب» اهدا شد.



جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس با حضور کوروش تهامی، محمد گبرلو و حسین سلطان محمدی به محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب» تقدیم شد.



تقدیر از سعید عقیقی:

در ادامه از با حضور سعید قطبی‌زاده، جواد طوسی از سعید عقیقی از فیلمنامه نویسان سینمایی تقدیر شد.



سعید قطبی زاده در سخنانی بیان کرد: به عنوان منتقد سینما افتخار کنم که هم اسم و هم ماه تولد او هستم. هروقت از فیلمسازان «خوب» می نویسیم بهترین منتقد هستیم اما وقتی یک نقد کوچک می کنیم باید منتظر واکنش های شدید باشد. اینجا آمده ام تا بگویم کاری که عقیقی در گذشته کرده است در آینده سینمای ایران دیده می شود.



پس از صحبتهای این دو هنرمند از سعید عقیقی، او بعد از دریافت جایزه خود گفت: من بی‌رحمانه‌ترین سناریو به نام شبهای روشن را نوشتم. خوشحالم اینکه در زمان حیاتم از من تجلیل شد. اولین باری که وارد استودیو شدم با اسحاق خانزادی روبرو شدم و این اتفاق خوبی بود. حتما نقد فیلم می‌تواند کمک زیادی به ما کند. هنوز بخشهای ناگفته‌ای از سینما مانده‌اند. بیشتر نوشته‌هایم ان چیزی است که دوست داشتم بر پرده ببینم و پیش از آن ندیده‌ بودم.

 

جایزه بهترین موسیقی فیلم با حضور واروژ کریم مسیحی و حمید نعمت الله و مسعود نجفی به سهراب پورناظری برای فیلم «شعله‌ور» اهدا شد.



جایزه بهترین مهندسی صدا با حضور حسن زاهدی، رضا صائمی، اصغر نعیمی به پیشوایی و علویان برای فیلم «به وقت شام» تعلق گرفت.



اصغر نعیمی هم بیان کرد: صحبت‌های اقای پور احمد دردناک بود و امیدوارم فیلمهایی چون آشغالهای دوست داشتنی و خانه پدری امسال اکران شود.



جایزه بهترین تدوین با حضور نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی و آنتونیا شرکا به «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.



هومن سیدی بعد از دریافت جایزه گفت: تدوین این فیلم را مدیون مهدی سعدی هستم و تلاش زیادی برای آن انجام داد.



جایزه بهترین فیلمبرداری با حضور هوشنگ گل‌مگانی، جواد عزتی و علیرضا تابش و غلامرضا موسوی به حمید خزوعی ابیانه برای فیلم‌ «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که برای اهدای جایزه این بخش روی سن آمده بود با اشاره به صحبتهای کیومرث پور احمد بیان کرد: وظیفه ما این است که از کارگردانانی مانند شما حمایت کنیم و ما در بنیاد سینمایی فارابی مانند دیگر آثارتان از شما حمایت خواهیم کرد.



اصغر رفیعی جم تقدیر شد

در ادامه مراسم، بزرگداشتی با حضور علیرضا داوود نژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش برای اصغر رفیعی‌جم از فیلمبرداران پیشکسوت سینمای برگزار شد.

در این بخش کلیپی از پیام بهرام بیضایی هم که به صورت به خصوص برای این هنرمند ارسال کرده بود پخش شد.



سیروس الوند در سخنانی بیان کرد: تعجب می‌کنم دوستان منتقدم گذشته را نفی می‌کنند درحالی که جایزه امشب را به بیضایی و کیارستمی و کیمیایی می‌دهند واز پرویز دوایی بزرگ یاد می‌شود.



او ادامه داد: سینمای بی‌منتقد مثل چهره بی‌آیینه است. حتی قهر منتقدین ارزشمند است. قدرنادیده ترین بخش سینمای ایران فیلمبرداران ما هستند. آن وقت میروند استرارو را می آورند آنهم در حالی که ما فیلمبرداران خوبی داریم.



علیرضا داوود نژاد بیان کرد: او خیلی خوب می‌بیند و نور رو به خوبی می‌شناسد. در فیلم بی‌قرار من دیالوگ مینوشتم و میزان سن درست میکردم و از همان موقع ها درباره خیلی چیزها در قاب تصویر باهم صحبت می‌کردیم و این یک استعداد ذاتی در او است.



مهرزاد دانش نیز گفت: درام و ریتم در نور و پس زمینه و عمق کارهای او کاملا به جا و مشخص است.



او همچنین گفت: برگزای این مراسم کار مرد افکنی است اما مایلم در این جشن هویت منتقدانه‌ای هم‌ در نظر بگیرم. هیچ فضای منتقدانه‌ای در این جشن نیست و تمایزی با جشن‌های دیگر ندارد. منتقدان، خبرنگاران مدرسان و تحلیلگران ستاره‌های خاموش سینما هستند. اجازه دهید ما قهرمان همین یک شب باشیم. کاش اگر جایزه‌ای داده می‌شود نقدی هم وجود داشته باشد. اگر اسم نقد را از جشن امشب بردارید با دیگر جشن‌ها تقاوتی وجود ندارد. یکی از افت‌های نقد پذیری کنش پذیری است. یک کنش‌مندی لازم است و ای کاش امشب، نقد تبلور بیشتری داشت‌.



تندیس بهترین نقش مکمل مرد با حضور محمد متوسلانی، محسن بیگ آقا و جمشید هاشم پور به فرهاد اصلانی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.



محمد متوسلانی نیز در سخنانی گفت: سینمای ایران در اکثر زمینه‌ها پیشرفت فوق العاده داشته است. وقتی این چهره‌های فوق العاده و جوان را می‌بینم شاد می‌شوم و امیدوارم این پیشرفت ادامه داشته باشد.



تندیس بهترین نقش مکمل زن با حضور گلاره عباسی و سعید عقیقی به سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» تعلق گرفت.



او پس از دریافت جایزه خود گفت: امسال هجدهمین سال فعالیت من در سینما است و ممنونم که تلاشم را لایق جایزه گرفتن دانستید. این جایزه مسئولیت مرا زیاد می‌کند و بابت آن بسیار خوشحالم.



جایزه نقش اول مرد با حضور مسعود رایگان، حبیب رضایی و حسام الدین مقامی کیا به دو برگزیده اهدا شد.



دیپلم افتخار به امین حیایی برای فیلم «شعله‌ور» تعلق گرفت.

تندیس بهترین نقش اول مرد به نوید محمدزاده اهدا شد.



نوید محمدزاده بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: من اولین جایزه سینمایی را در همین سالن برای «عصبانی نیستم» گرفتم. برای فیلم «ابد و یک روز» هم همینطور. این جایزه حس مسیولیت زیادی به من می‌دهد. هومن سیدی، این کمترین کاری بود که برایت انجام دادم و اینکه تایید این جنس بازیگری به من جسارت زیادی می‌دهد.



بهترین بازیگر نقش اول زن با حضور فرشته طائرپور، کیوان کثیریان و نگار عابدی به برگزیدگان‌ این بخش اهدا شد.



دیپلم افتخار به باران کوثری برای فیلم «عرق سرد» اهدا شد.

تندیس بهترین نقش اول زن هم به سارا بهرامی در فیلم «دارکوب» تعلق گرفت.



دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه با حضور حسن فتحی، جواد عزتی و شاه‌طلایی به هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای مغزهای کوچک زنگ زده تعلق گرفت.

هومن سیدی بعد از دریافت جایزه خود با اشاره به صحبتهای دانش بیان کرد: منتقدان ستاره های خاموش سینما نیستند بلکه شما راه را به ما نشان می دهید و من همیشه نقدها درباره کارهایم را دنبال می کنم مخصوصا نقدهای منفی را زیرا میخواهم در کارم پیشرفت کنم.



بهترین کارگردانی قاسم قلی پور، الهام‌ حسامی، حبیب اسماعیلی، محسن امیریوسفی به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.



امیریوسفی نیز که برای اهدا جایزه روی سن آمده بود بیان کرد: خوشحالم که در این جشن از یکی از ستون‌های اصلی سینمای ایران یعنی بهرام بیضایی نام برده شد و این نشان دهنده تفاوت این جشن با دیگر جشنهای محافظه کار دیگر است.



در آخرین بخش با حضور منوچهر شاهسواری، هارون یشایایی و درسا شفیعی و جعفر گودرزی، سعید سعدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» تندیس بهترین فیلم را دریافت کرد.



منوچهر شاهسواری نیز در پایان مراسم گفت: آرزو می‌کنم سالهای دیگر با تغییرات دیگری و کیفیت بهتری این جشن برگزار شود.

انتهای پیام


10003858
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است