علمی فناوری 21:31 - 06 آبان 1395
سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گامی در جهت شناسایی مشکلات و ناهنجاری جسمی نوآموز و به دنبال آن کمک به کیفیت آموزشی آنها به شمار می رود.

به گزارش خبرنگارآموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران جوان؛ کم و بیش در دوران مدرسه تجربه تراژدی نمره کم گرفتن و متوجه نشدن بخشی از مفاهیم درسی را یا خود تجربه کرده یا بازخوردهای حاصل از آن  که متوجه همکلاسی هایمان بوده، مشاهده کرده ایم.



شرایطی که دانش آموز با مواخذه والدین و یا مسئولان مدرسه مواجه می شد و در این میان هرعلتی فراموش شده و فقط علت افت تحصیلی بازیگوشی دانش آموز معرفی می شد غافل از اینکه شاید وجود مشکلی جسمی، توضیح ناکافی معلم، شرایط نامناسب آموزشی و مواردی از این قبیل برای دانش آموز، وی را در این وضعیت قرار داده است.



اکنون قریب به 23 سال از آغاز طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان می گذرد، طرحی که می توان آن را راهگشا برای بسیاری از دانش آموزانی که مشکلی در یادگیری دارند، دانست هرچند با این وجود اکنون نیز گاهی دانش آموزانی به سبب سهل انگاری والدین یا مسئولان مدرسه در رفع مشکلات جسمی یا روانی دانش آموز، به دلیل افت تحصیلی صرفا با برخوردها ی طعنه آمیز و به تبع آن با بی انگیزگی نسبت به درس رو به رو می شوند.



شناسایی مشکلات، شرط ورود نوآموزان به مدرسه

در راستای تحقق بند 2 ماده سه اساسنامه ی مصوب سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از سال 1373 به تدریج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان آغاز شد و با توجه به عملکرد مثبت آن شاهد توسعه این طرح و مشارکت وزات بهداشت در آن بودیم.

 

 سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان با هدف شناسایی تفاوت‌های فردی در کودکان، شناخت به موقع مشکلات و محدودیت‌های جسمی و جلوگیری از افت تحصیلی اجرا می شود و در آن بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرند.

 

با تداوم این روند و اثراتی مثبتی که در زمینه شناسایی برخی از مشکلات سلامتی مربوط به ناهنجاری‌های جسمی دانش‌آموز دارد،طرح سنجش توسط شورای عالی آموزش و پرورش کشور به عنوان یکی از شروط ثبت نام نوآموزان پایه ی اول ابتدایی معرفی شد.

 

تکنولوژی های جدید درخدمت تسهیل طرح سنجش

سنجش نوآموزان تا کنون یکی از طرح های کارآمد آموزش و پرورش به شمار می رود و با توجه به اهتمامی که برای اعتلای آن در نظر گرفته شده شرایط زمانی و بهره گیری از امکانات موجود موجب شد تا این برنامه برای نوآموزان امسال تا حدی با بهره گیری از تکنولوژی های روز بوده و نوبت گیری اینترنتی برای نخستین بار در سراسر کشور انجام شد.



در این راستا وجیه‌الله پرویزی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: طرح سنجش امسال به صورت الکترونیک انجام شده وخانواده‌ها پس از ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس به پایگاه‌های سنجش سلامت هدایت می‌شوند.

 

وی یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح سنجش همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشته و معاینات از سوی پزشکان انجام می‌شود هم چنین اگر پزشک در پایگاه مستقر نباشد، نوآموز به اولین مرکز بهداشتی ارجاع داده می‌شود.

 

سنجش نوآموزان به ایستگاه پیش دبستانی ها رسید



یکی از اقدامات قابل توجهی که از امسال شاهد اجرای آن هستیم ورود گروه سنی پیش دبستانی به طرح سنجش نوآموزان بوده است که نشان از توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان آینده است و این مساله به شرطی محقق می شود که والدین و پایگاه های سنجش در اجرای وظایف خود قصوری نداشته باشند.

 

مجیدقدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با بیان اینکه امسال نوآموزان پیش دبستانی نیز می توانند در طرح سنجش شرکت کنند، اظهار داشت: نوآموزان از طریق مراکز پیش دبستانی، نوبت دهی شده و به پایگاه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ارجاع داده می شوند.

وی عنوان کرد: نوآموزان پیش دبستانی که برگه سلامت را از پایگاه های سنجش دریافت می کنند، نیازی به شرکت در طرح سنجش برای سال آینده نداشته و با همان برگه سلامت می توانند در پایه اول دبستان ثبت نام کنند.

 

شرکت قریب به یک سوم پیش دبستانی ها در طرح سنجش

محمدحسن عظیم‌عراقی معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنایی با اینکه این سنجش نوآموزان پیش دبستانی گام مثبتی در جهت ورود سریع تر به اقدامات مداخله ای برای افراد دچار مشکل جسمی است، عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها 300 الی 400 هزار نوآموز برای فرایند سنجش در نظر گرفته شده اند و امکان خدمات رسانی برای آنها وجود دارد. 

 

وی با بیان اینکه تا اواسط مهر ماه 142 هزار نفر نوبت‌گیری را انجام داده‌اند و مشکل عمده ای بین نوآموزان مشاهده نشده، گفت: پایگاه‌های سنجش ویژه نوآموزان پیش‌دبستانی تا پایان آبان ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 



رخساره فضلی مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این یادآور شد: افراد پس از ثبت نام در مراکز پیش دبستانی مجوزدار و ثبت در سامانه سناد می توانند نسبت به نوبت گیری برای طرح سنجش اقدام کنند.

 

مشکلات بینایی، بالاترین سهم در ارزیابی‌های تخصصی سنجش



عظیم عراقی با بیان اینکه امسال پایگاه های مستقر در مناطق عشایری نیز وجود داشته و به طور رایگان ارائه خدمات می شود، اظهار داشت: یک میلیون و 341 هزار 945 نوآموز بدو ورود به دبستان در طرح سنجششرکت کرده که از این تعداد 648 هزار و 138 نفر دختران و 693 هزارو 807 نفر را پسران شامل شدند.



وی ادامه داد: از بین نوآموزانی که به معاینات تخصصی ارجاع داده شدند 39 هزار و 779 نفر مشکوک به مشکلات بینایی، 18 هزار و 240 نفر مشکوک به مشکلات شنوایی و 87 هزار و 197 نفر از نظر آمادگی تحصیلی باید مورد سنجش مجدد قرار گیرند.


معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سنجش تا آخر آبان ماه به پایان می‌رسد اظهار داشت: بر اساس تدابیر اندیشیده شده نتایج نهایی پس از آنالیز اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

با وجود فرصت مناسبی که آموزش و پرورش برای شناسایی مشکلات احتمالی جسمی نوآموزان و همچنین پیش بینی مراکز تخصصی شناسایی ودرمان ایجاد کرده چه بهتر که والدین نیز در مسائل درمانی پیگیری های لازم را انجام داده  تا از عواقب بعدی مشکل که کمترین حد آن می تواند افت تحصیلی باشد، جلوگیری شود.

 

گزارش از آتوسا دولتیاری

 

انتهای پیام/


8250231
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است