سیاسی 13:26 - 09 مرداد 1393
تاجیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد
سفیر سابق ایران در اردن گفت: تروریست‌های تکفیری بعثی داعش با طرح شعار کلی‌ دولت اسلامی، هر عمل دیگری، جز آن را نامشروع دانسته و در پرتو توهم دولت اسلامی با آن برخورد می‌کنند.

"نصرت‌الله تاجیک" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تخریب قبور پیامبران در عراق توسط گروه تروریستی تکفیری داعش گفت: از داعش جز این انتظار نیست و بستر فکری آن‌ها همین است!

سفیر سابق ایران در اردن با تاکید بر اینکه هتک حرمت قبور پیامبران، جریحه‌دار کردن دل‌های عده‌ زیادی از مسلمانان و یکتاپرستان است، اظهار داشت: این امر در زمره مسائل فرهنگی قرار می‌گیرد و برخورد با این مسائل بر عهده سازمان یونسکو است، زیرا یونسکو متولی ساختمان‌ها و بناهایی است که در عمق تاریخ ریشه دارند.

وی تاکید کرد: ریشه تاریخی و تمدنی این قبور و بناها صرفا متعلق به تمدن اسلامی نیست و تمام تمدن بشر را در بر می‌گیرد بنابراین یونسکو در این حوادث باید مدعی اول باشد که بتواند یک محکومیت جهانی در سازمان ملل علیه این‌ اقدامات انجام داده و از ادامه آن جلوگیری کند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: مگر به غیر از قبور پیامبران چه تعداد بنا وجود دارد که بتواند تمدن بشری را از عمق تاریخ به جهان حاضر بیاورد؟

وی افزود: بنابراین برخورد با این وحشیگری‌ها نه تنها انتظار مردم مسلمان، بلکه انتظار همه موحدین و حتی بشریت است که به عنوان یک سمبل دیانتی از آثار تمدن بشر حفاظت شود.



تاجیک با تاکید بر اینکه تخریب اماکن مقدسه توسط داعش، از بین بردن رابطه معنویت با تاریخ بشری است و انتظار موحدین این است که نسبت به اینگونه وحشی‌گری‌ها عکس‌العمل مناسبی از سوی سازمان ملل نشان داده شود، تصریح کرد: باید بررسی شود با تخریب قبر حضرت یونس و قبور ائمه اطهار در سامرا چه کسانی سود می‌برند.

وی افزود: آنها قائل به احترام قبور انبیاء نیستند، و طی این مدت با انجام چنین عملیاتی ماهیت خود را به خوبی نشان دادند.

سفیر سابق ایران در اردن گفت: بیشتر معتقدم وظیفه‌ای از طرف قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برعهده آنان گذاشته شده که در حقیقت تغییر در بافت مردمی، اعتقادی و ژئوپلتیک منطقه است و بعد از آن هم ماموریتشان تمام می‌شود، بنابراین چون قائل به قداست و مسائل این چنینی نیستند، اقدام به تخریب قبور پیامبران می‌کنند و تلاش می‌کنند شکل اعتقادی منطقه را کانالیزه کرده و با تشدید اختلافات و ایجاد گسل در اعتقادات مردم، همزیستی آنها در کنار یکدیگر را از بین ببرند.

وی تاکید کرد: اینکه آن‌ها با تجهیزات لجستیکی غرب و تعدادی جنگنده که روش مزدوری دارند آدمکشی کرده و می‌توانند دولتی، با نام اسلام راه اندازی کنند، فقط یک توهم است.



تاجیک خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع این است که تروریست‌های تکفیری بعثی داعش به هیچ یک از آرمان‌های اصیل منطقه و فلسطین قائل نیستند و با طرح شعار کلی‌تری که راه اندازی دولت اسلامی است، هر عمل دیگری، جز آن را نامشروع دانسته و در پرتو توهم دولت اسلامی با آن برخورد می‌کنند.



وی افزود: مردم منطقه سالیان سال، چه در عراق و چه در سوریه با عقاید مختلف مذهبی توانستند کنار هم زندگی کنند، ولی این اقدامات داعش درصدد این است که مردم مقابل هم ایستادگی کنند که حاصل آن یک جنگ داخلی است و سود‌ آن را، هم قدرت‌های بیرون منطقه، و هم قدرت‌های داخل منطقه که در برهم زدن ژئوپلتیک منطقه اثر دارند، می‌برند.

تاجیک اظهار داشت: عملکرد این‌ها منهای جنبه مذهبی به نوعی فرآیند از بین بردن همزیستی مسالمت‌آمیز مردم است.

این کارشناس سیاست خاجی با بیان اینکه تروریست‌های داعش یک وظیفه مقطعی دارند، اظهار داشت: با نگاه به عقاید سیاسی داعش، اگر آنها این رفتار‌ها را انجام نمی‌دادند، آن وقت جای تعجب داشت!

وی در خاتمه با اشاره به اینکه داعش یک ساختار فکری منسجم ندارد و دلیل آن آمیختگی افکار مختلف در میان اهل سنت و به ویژه بخش سلفی آن در طول تاریخ اسلام است، خاطرنشان کرد: الان برخی قدرت‌های منطقه‌ای و به ویژه عربستان و تا حدی ترکیه شرایطی برای آن‌ها به وجود آورده‌اند تا به این شکل عرض اندام کنند.

انتهای پیام/


4360396
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است