فرهنگی‌هنری 17:00 - 29 فروردین 1393
تهران- ایرنا- تعدادی از کارشناسان فرهنگی عصر جمعه در برنامه مناظره شبکه یک سیما گردهم آمدند تا اصول و مبانی فکری شهید مرتضی آوینی در حوزه فرهنگ را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ایرنا، در برنامه مناظره این هفته، ˈشهاب اسفندیاریˈ دکترای مطالعات فیلم از دانشگاه ناتینگهام



انگلیس ، بهروز افخمی کارگردان و فیلم نامه نویس سینما، عبدالله اسفندیاری کارشناس ارشد فرهنگی، دکتر شهریار زرشناس نویسنده و دوست شهید آوینی و وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، پنج میهمان این برنامه بودند.



این کارشناسان در یک گفت وگوی زنده و رودر رو ، ضمن پاسخ به دو سوال کلی در مورد اینکه ˈ شهید آوینی که بود و اگر امروز درمیان ما بود چه می کرد؟ˈ دیدگاهها و آرای خود را به طور مشروح در این زمینه ارائه کردند.



خلاصه ای از مهمترین دیدگاههای مطرح شده در این مناظره به شرح ذیل است:



*** اسفندیاری



شهاب اسفندیاری در مورد شهید آوینی گفت: مسائل و دغدغه های شهید اوینی از متن به حاشیه رانده شده است متاسفانه راهی که اوینی آغاز کرد و نقش وی درجبهه فرهنگ به فراموشی سپرده شده است .



این استادیار دانشگاه فیلم گفت: برکت خون شهیداوینی تاثیری در تطهیر وجودی به نام سینما داشت و از یک فرهنگ دیگر وارد جامعه شد که موجب شد موج هایی از بین اقشار مختلف جامعه به پدیده غریب سینما گرایش داشته باشند.



وی ادامه داد:امروزشاهدیم به برکت خون ان شهید نسل های مختلفی از هنرمندان ، مستندسازان و فیلمسازان جوان دراین عرصه ظهور پیداکردندکه امیدوار هستیم مایه برکت بیشتر در جبهه فرهنگی شود.



وی اضافه کرد: باید به این اندیشید که چرا فردی مانند ابراهیم حاتمی کیا در نبود آوینی احساس غربت و جای خالی او را احساس می کند.



*** افخمی



بهروز افخمی ،کارگردان وفیلمنامه نویس سینما دیگر میهمان این برنامه هم در مورد آوینی گفت: اوینی مساله را در فضای روشنفکری تشخیص داده بود که با آن مساله درگیر بود و کوشش می کرد اساسا مساله وبیماری را شناسایی کند ویک شخصیت واحدی داشت .



وی افزود: گرفتاری روشنفکران یا فرهنگیان روزگار ما چقدر بود که خودش می گفت این استغراق در یک وضعیت ذهنی و بی توجهی به آن چه در عالم بیرون اتفاق می افتد و غرق شدن در نظریه پردازی و ساختن چارچوب ذهنی خیالی از نوشته تا فیلم سازی بین روشنفکران واهل قلم متداول است .



به گفته این فیلم نامه نویس این اتفاق باعث می شود که نتوانند تشخیص دهند بیرون از ذهن روشنفکران چه اتفاقی می افتد .



افخمی اظهارداشت: اگر امروز آوینی در میان ما بود هم تولید محصولات فرهنگی و هم فیلم سازی به معنای واقعی را انجام می داد واز نظر او فیلم سازی معطوف به بیرون بود نه اینکه ذهن خود را پرتاب کند به طرف عالمی که در رابطه با وجودش یقین ندارد.



*** اسفندیاری



عبدالله اسفندیاری کارشناس ارشد فرهنگی دراین مناظره گفت: شهیدسید مرتضی آوینی از پویایی و اخلاصی برخوردار بود که همین اخلاص او را به چنین مقامی رساند و در واقع شهادت، مزد اخلاص آوینی بود.



وی افزود: به شهید آوینی باید به صورت جامع و یک مجموعه نگریست. یعنی زندگی آوینی یک مجموعه است و این مجموعه از جایی که به او می گفتند سیدکامران تا سید شهیدان اهل قلم را می سازد.



اسفندیاری ضمن مقایسه شهید آوینی و جلال آل احمد گفت: آوینی به مرور مراحل رشد و تکامل را طی کرد به گونه ای که در ابتدای انقلاب وی در بعضی موارد تند بود ولی بعدا دیدیم که متعادل شد.



*** جلیلی



وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: شهید آوینی نسل بعد از خود را بسیار متاثر کرد و پیش مسیر حرکت آنها روشن کرد.



وی افزود: تفکرات شهید آوینی پس از 23 سال هنوز مورد توجه نخبگان و فراتر از نخبگان است. برای شناخت شهید آوینی باید به مکتب و زمان ظهور وی در کشور توجه کرد.



جلیلی با اشاره به تاریخچه حضور شهید آوینی در عرصه فرهنگ و هنر کشور تصریح کرد: شهید آوینی تاثیر فراوانی در زنده نگه داشتن پرچم انقلاب اسلامی داشت و نشان داد که انقلاب اسلامی، انقلابی آینده دار و روبه جلو است.



*** زرشناس



ˈشهریار زرشناسˈ استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آوینی نه تنها یک مستندساز، کارگردان و تئوریسین بود ، بلکه فراتر از آن ، آنچه او را برجسته و مهم می کند، متفکر بودن او دردوران گذار بود.



دوست شهید آوینی افزود: آوینی در زمره معدود اشخاصی بود که در سالهای 62 و 63 بدرستی متوجه شد، انقلاب اسلامی یک گذار تاریخی در مقیاس جهانی است، او انقلاب اسلامی را عصر توبه بشریت معرفی می کند بنابراین او متفکر دوران گذار است.



زرشناس با بیان اینکه آوینی تنها به موضوع سینما نپرداخت ، اضافه کرد: او سلسله مقالاتی را در مجله ˈاعتصامˈ داشت که در آن به دغدغه های جامعه آن زمان دربرابر غرب مدرن اشاره شد.



به گفته وی، نکته محوری شهید آوینی این بود که حال که گذار تاریخی آغاز شده چگونه باید از میراث قرن مدرن عبور کرد و نظام جدیدی را به وجود آورد.







*** تغییر موضوع برنامه مناظره



قرار بود در برنامه امروز مناظره شبکه یک موضوع فساد در فوتبال مورد بررسی قرار گیرد اما به گفته مجری این برنامه به دلیل درپیش بودن مسابقات جام جهانی فوتبال و ضرورت اجتناب از مباحث حاشیه ای و تقویت تیم ملی ، موضوع برنامه امروز به نگاه شهید آوینی در حوزه فرهنگ اختصاص یافت.







ادامه دارد....



اجتمام**1880**1003***1053**9103**1599**1581

انتهای پیام /*


3512622
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است