استانی 10:08 - 10 شهریور 1394
ژله رویال یا شاه انگبین یک ماده غذایی بسیار ارزشمند و داروئی از فرآورده‌های زنبور عسل است که در درمان بسیاری از ناتوانی‌ها و امراض موثر قلمداد می‌شود و طول عمر را افزایش می‌دهد.

"شاه‌انگبین" معجون طول عمر

فاطمه مرادحاصلی -کارآفرین رشته زنبورداری- در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران درباره این فرآورده زنبور عسل گفت: ژله رویال که به آن شاه‌انگبین گفته می‌شود نوعی ماده غذایی خامه‌ای شکل، غلیظ، به رنگ سفید شیری با مزه و بوی خاص که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و حاصل ترشحات غدد زیر حلقی در سر زنبوران کارگر پرستار جوان درسن سه تا 12 روزگی است.

وی افزود: معمولاً همه لاروها در روز اول زندگی از شاه‌انگبین تغذیه می‌کنند اما این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد و تنها ملکه تا آخر عمر از شاه ‌انگبین تغذیه می‌کند و به نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌شود به طوری که طول مدت زندگی ملکه بیش از 52 برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است و از لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها رشد می‌کند.

مرادحاصلی ادامه داد: این ماده به وسیله غده هیپوفارنژل یا فوق حلقی زنبورهای کارگر جوان، به منظور تغذیه به لاروها و زنبورهای بالغ ترشح می‌شود؛ ژله رویال به همان صورتی که ترشح شده، به طور مستقیم به لاروها و ملکه خورانیده شده و ذخیره نمی‌شود.

وی اظهار کرد: به این دلیل ژله رویال یک فرآورده زنبورداری سنتی به حساب نمی‌آید و در طی پرورش ملکه تنها در حالتی برداشت آن ممکن است که برای لارو زنبورها و ملکه به مقدار زیادی ژله رویال تولید شود یعنی این غذا ویژه زنبور ملکه و لاروهای زنبور که چهار تا پنج روزه هستند تهیه شده است.

فارغ‌التحصیل رشته پرورش زنبور عسل مرکز آموزش جهادکشاورزی شهید حسن‌پور شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه شاه انگبین یک ماده ارزشمند دارویی است که در درمان بسیاری از ناتوانی‌ها، امراض و در افزایش طول عمر موثر است، تصریح کرد: از جمله خواص دارویی این ماده می‌توان به کاهش چربی خون، ضد کم خونی، تنظیم‌کننده فشارخون، تنظیم هورمون‌ها، کمک به باروری و تسریع در بهبودی ناتوانی جنسی، کمک به رشد استخوان، اشتهاآوری، بهبودی رماتیسم، موثر در درمان بیماری‌های قلبی و عصبی، درمان افسردگی و درمان سردمزاجی اشاره کرد.

وی ادامه داد: استفاده از کرم‌های آرایشی که شاه انگبین در آن بکار رفته است موجب جلوگیری از پیری می‌شود و طراوت و شادابی پوست را به همراه دارد .

کار آفرین رشته زنبورداری خاطرنشان کرد: استفاده از شاه‌انگبین ممکن است در انسان‌ها باعث ایجاد واکنش آلرژیک و حساسیت کند و این واکنش می‌تواند اعم از کهیر و آسم و یا حتی آنا فیلاسکی مرگبار باشد از این رو وقوع واکنش آلرژیک در افرادی که شاه‌انگبین مصرف می‌کنند نا مشخص است و خطر وقوع حسایست و واکنش آلرژیک در افرادی که حساسیت‌های دیگری دارند، بالاتر است.

انتهای پیام


6989758
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است