استانی 16:16 - 06 اسفند 1396
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به آغاز طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی از سال 94، گفت: تا سه سال دیگر جنگل ها و مراتع گیلان کاداستر خواهد شد.

جنگل ها و مراتع گیلان تا سه سال آینده کاداستر می شود

به گزارش ایسنا، محسن یوسف پور در نشست استاندار گیلان با مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان،با بیان اینکه هفته منابع طبیعی از 15 لغایت 21 اسفند برگزار می شود،اظهار کرد:خوشبختانه در سال 96 موفق شدیم توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی شمال کشور را برای نخستین بار در استان گیلان رقم بزنیم.

وی با اشاره به بهره برداری مستمر و ادامه دار از جنگل ها طی 50 سال اخیر،عنوان کرد: براساس منویات مقام معظم رهبری و با توجه به برنامه ششم، در سال اول این برنامه پنج ساله تلاش کردیم با استفاده از اعتبار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بهره برداری را متوقف کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: با صراحت اعلام می کنم که در حال حاضر در جنگل های استان هیچ درخت طبیعی قطع نمی شود؛ مگر برای فعالیت های عمرانی که اجتناب ناپذیر است لذا برای جلوگیری از آسیب تولید و اشتغال، با کسانی که در داخل طرح ها زندگی می کنند، قرارداد حفاظتی تحت عنوان «همیار طبیعت» منعقد کردیم.

این مقام مسئول، با بیان اینکه طرح زراعت چوب را در راستای تامین نیاز صنایع چوبی و سلولزی استان به معنای واقعی کلمه پیاده کردیم، گفت: مفتخریم طی چند ماه اخیر، قرارداد صنوبرکاری به مساحت 4 هزار و 500 هکتار را با شرکت شفارود منعقد کردیم و آمادگی 4 هزار هکتار دیگر را داریم.این قرارداد در قالب آگهی مزایده انجام می شود.

یوسف پور،زراعت چوب را راهکار جبران کمبود در صنایع دانست و اضافه کرد:در سال های آتی طرح زراعت چوب را به صورت تساعدی دنبال خواهیم کرد تا نیازمندی به جنگل های طبیعی کاهش یابد.

وی با اشاره به آغاز طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی از سال 94، گفت: این طرح از ابتدا با مشکل مواجه شد، اما امسال 120 هزار هکتار را قرارداد بستیم و تا تیرماه 97 تحویل می دهند.همچنین 600 هزار هکتار باقی مانده را از محل منابع ملی تامین اعتبار کردیم و به زودی نهایی می شود و تا سه سال دیگر جنگل ها و مراتع گیلان کاداستر خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان،از جمله مزیت های مهم اجرای طرح کاداستر را مقابله با زمین خواری و مشخص شدن حدود منابع ملی و مستثنیات دانست و خاطرنشان کرد:خوشبختانه در سال 96 با یک رشد بسیار زیادی از نظر اعتباری در سطح ملی مواجه بودیم و بالغ بر 9 میلیارد غیر از محل بودجه استانی دریافت کردیم؛ این در حالی است که سال 95 تنها 3 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد.

یوسف پور با اشاره به اورژانسی بودن وضعیت تالاب،از تمرکز آبخیزداری بر این مقوله خبر داد و تصریح کرد: در بحث نیرو با مشکل مواجه هستیم، لذا تا خرداد سال آینده، در صدد جذب 140 نفر از طریق استخدام هستیم.

وی شعار هفته منابع طبیعی امسال را"با مردم؛ برای مردم" دانست و یادآور شد: گیلان با مشکلات و چالش های زیست محیطی و منابع طبیعی رو به روست و لذا باید در کنار هم برای رفع آنان تلاش کنیم.



انتهای پیام


9691464
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است