اقتصادی 08:34 - 30 آبان 1393
گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین‌المللی در کشاکش مذاکرات حساس وین
یک کارشناس ارشد آمریکایی امور ایران و مسائل هسته‌ای طی تحلیل منتشره در یک اندیشکده این کشور در گزارشی مغرضانه مدعی تخلف ایران در عدم توقف فعالیت سانتریفیوژ‌های تعبیه شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز شد.

به گزارش عیارآنلاین، «دیوید آلبرایت» کارشناس ارشد امور ایران و مسائل هسته‌ای طی تحلیلی که در اندیشکده آمریکایی «علوم و امنیت بین‌الملل» امروز (پنجشنبه) منتشر شد، نوشت: بیش از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی هسته‌ای درباره ایران، اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل متوجه اقدام این کشور در تغذیه سانتریفیوژهای نسل جدید خود به وسیله گاز «یواف ۶» تعبیه شده در تاسیسات نطنز شده بود و این فعل و انفعال سئوال‌هایی را در زمینه تخلف ایران نسبت به تعهداتش در زمینه تعلیق فعالیت‌های سانتریفیوژها با توجه به بازه زمانی تعیین شده در طرح اقدام مشترک ایجاد کرد.

هسته ای

آلبرایت در بخش دیگر این تحلیل خاطرنشان ساخت که به دنبال این فعل و انفعال اندیشکده یاد شده طی رایانامه‌ای به اطلاع مقام‌های حاضر در عمان رسانده بود که نسبت به تخلف ایران، از این کشور توضیحاتی بخواهند که البته در ابتدا پاسخی از ایران دریافت نکرده بود. البته هئیت آمریکایی حاضر در عمان بعدا این موضوع را به اطلاع ایران رسانیده و آن‌ها نیز متعهد به متوقف کردن فعالیت این نوع سانتریفیوژهای خود شده‌اند.

در بخش دیگر این تحلیل آمده است: نیاز است تا در این زمینه نظارت دقیقی به ویژه با توجه به تعهدات دیگر ایران در توافق مقدماتی صورت پذیرد.

در این میان برخی تحلیلگران سعی کردند تا اقدام ایران را توجیه کنند و در این باره گفتند که عمل تغذیه سانتریفیوژهای نسل جدید زودتر اتفاق افتاده بود پس این اقدام موردی تازه نبوده است.

در بخش انتهای این گزارش آمده است: همانطور که اندیشکده علوم و امنیت بین‌المللی اشاره کرده بود و در گزارش آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز عنوان شد، تغذیه سانتریفیوژهای نسل جدید ایران می‌تواند نقض طرح اقدام مشترک باشد که در آن بر توقف برنامه‌های مرتبط با سانتریفیوژها در نوامبر سال ۲۰۱۳ تاکید شده بود. طی گفت‌وگوهای ماه دسامبر و ژانویه سال ۲۰۱۴ به هدف اجرای توافق فنی طرح اقدام مشترک، فعالیت‌های ایران در تاسیسات نطنز به ویژه درباره سانتریفیوژهای تحقیقی و توسعه‌ای مورد بحث کلی قرار گرفتند زیرا ایران سعی کرده بود تا فعالیت‌های جدید مرتبط با این سانتریفیوژ‌ها را در نطنز بعد از نوامبر به اجرا گذارد که در این میان گروه ۱+ ۵ با این فعالیت‌های جدید ایران مخالفت کردند.

در این بین طرح اقدام مشترک در مسیر متوقف کردن فعالیت سانتریفیوژهای موجود در برنامه هسته‌ای ایران بوده و اینکه از پیشرفت آتی آن‌ها نیز جلوگیری نماید و در عین حال مذاکرات به مسیری در جهت حصول توافق جامع سوق داده شوند. بنابراین عمل تغذیه سانتریفیوژهای نسل جدید از سوی ایران تخلفی آشکار نسبت به تعهد در متوقف کردن فعالیت سانتریفیوژهای تحقیقی نطنز است.

این گزارش ضدایرانی در حالی منتشر می‌شود که ایران و ۱+۵ در آستانه تصمیم مهم در خصوص توافق جامع هسته‌ای هستند.

منبع: فارس


5235227
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است