استانی 18:21 - 10 اسفند 1393
نماینده ولی فقیه در هرمزگان:
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: بزرگترین خطر برای جهان بشریت احیای قومیت‌گرایی و اثبات برتری قوم‌ها بر یکدیگر است که آرمان‌های شیطانی خط می‌گیرد.

احیای قومیت‌گرایی بزرگترین خطر برای جهان بشریت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی عصر امروز در پنجاهمین همایش گرامیداشت مقام علامه شهید سید اسماعیل بلخی که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه مفید قم برگزار شد از دستاندرکاران برگزاری این همایش تقدیر کرد و افزود: این جلسات باید به صورت مستمر برگزار شود زیرا تجلیل از شخصیت‌های نامداری از جمله شهید بلخی که در برخی جوامع اسلامی دیده می‌شوند یک خلأ است.

وی با تاکید بر اینکه خدمات متقابل ایران و افغانستان در میدان علم به خوبی قابل مشاهده است گفت: در اشعار بسیاری از شاعران افغانستانی هم به خوبی به ارتباط ایران و افغانستان تاکید شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر علامه بلخی نبود دستاوردهای بسیاری در اندیشه عرفان نداشتیم افزود: زمزمه‌های عارفانه خواجه عبدالله را هم مردم عادی کشور ایران حفظ هستند و اگر این افراد در تاریخ ما نبودند به بسیاری از داشته‌ها نمی‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اهل سنت هم افغانستان سهم بسیاری دارد خطاب به مردم افغانستان اظهار کرد: شما در همه جا سهم دارید و این موضوع باید گفته شود که شخصیت‌های این کشور در عرصه‌های مختلفی تاثیرگذاری داشته‌اند.

آیت‌الله نعیم‌آبادی توجه به میزان سهم دو ملت ایران و افغانستان در عرصه‌های مختلف را لازم دانست و تصریح کرد: علمای دینی و اساتید دانشگاهی باید به دنبال برگزاری مراسم‌های گرامیداشت شخصیت‌های دینی کشورهای مختلف از جمله افغانستان باشند و این مراسم‌ها باید از صدا و سیما پخش شود زیرا با این امر می‌توان با اندیشه‌های دو ملت ایران و افغانستان شاخ آمریکا که به هیچ اصلی پایبند نبوده است را شکست.

وی بر حضور مردم ایرانی در اینگونه همایش‌ها تاکید کرد و گفت: حضور این افراد می‌تواند در راستای انتقال اندیشه‌ها و تقویت اتحاد موثر باشد زیرا فرهنگ غنی اسلامی برگرفته از دو ملت است هر چند این دو ملت یکی هستند و با یکدیگر تفاوتی ندارند.

عضو خبرگان رهبری به برخی از اندیشه‌های شهید بلخی اشاره کرد و افزود: مهم نیست بدانیم شرایط زندگی او چه بوده است بلکه باید اندیشه‌های او را بررسی کنیم و اکنون بزرگترین خطر برای جهان بشریت احیای قومیت‌گرایی و اثبات برتری قوم‌ها بر یکدیگر است که از این مسیر آرمان‌های شیطانی خط می‌گیرد.

وی خطبه‌ای از نهج‌البلاغه در ارتباط قوم‌گرایی را بیان کرد و متذکر شد: امام علی (ع) خطرات اندیشه غلط قومی‌گرایی را مطرح و از شیطان به عنوان پیشوای قوم‌گرایان نام برده است.

آیت‌الله نعیم‌آبادی به ریشه‌های اصلی جنگ جهانی دوم اشاره و ابراز کرد: در کشور عراق هم این موضوع مورد توجه دشمن قرار گرفته است تا شیطان که راس آن آمریکاست بتواند به اهداف مورد نظر خود برسد.

وی از تلاش‌های دشمن برای جدا کردن مناطق مختلف در یمن و لیبی یاد کرد و گفت: در مصر قبطی و سبطی را تهدید می‌کنند؛ صدام به همین علت ایرانی‌ها را از عراق خارج کرد تا بگوید رکن سیاسی او قومیت است و همچنین در زمان شاه حزب رستاخیز پرچم‌دار این قومیت بود و در این راستا با تحقیر ملت‌ها به دنبال افزایش اختلافات میان قوم‌های مختلف بودند.

آیت‌الله نعیم‌آبادی یادآور شد: اگر ملت افغانستان اتحاد داشتند در دوران خاصی جنایتگران را تحمل نمی‌کردند همانطور که ملت ایران با اتحاد خود در برابر رژیم ظالم شاهنشاهی ایستادگی کردند.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر در جایگاه وحی هم خود را بشر معرفی می‌کند ابراز کرد: افغانی، عراقی و ایرانی بشر است و ملل را نباید مورد توجه قرار داد؛ صهیونیست‌ها مسیحی‌ها با وجود تضادهایی که داشتند یکی شدند اما اختلاف بسیاری در میان مسلمانان ایجاد شده است.

امام جمعه بندرعباس برخی از اشعار علامه شهید سید اسماعیل بلخی را بیان کرد و گفت: این فرد جهانی بود و در افکار خود حرکت‌های گسترده بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و با اقدامات گسترده‌ خود با تمام توان و ظرفیت برابر یهود ایستاد اما اکنون صهیونیست‌ها به دنبال اسلام هراسی هستند اما باید بدانیم مردم یکی هستند.


5951838
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است