بین‌الملل 11:25 - 01 اردیبهشت 1393
آنکارا - ایرنا- گمانه زنی ها درباره نخست وزیر آینده ترکیه در صورت نامزد شدن ˈ رجب طیب اردغانˈنخست وزیر کنونی، در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.

رسانه های جمعی ترکیه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 19 مرداد در خصوص تصدی پست نخست وزیری بعد از اردوغان گمانه زنی های خود را آغاز کردند.



این گمانه زنی ها در پی سخنان ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه روش ˈ ولادیمیر پوتینˈ رئیس جمهوری روسیه و ˈدیمیتری مدودفˈ نخست وزیر این کشور الگوی مناسبی برای ترکیه نیست و اینکه هنوز برنامه ای برای آینده سیاسی اش ندارد، افزایش یافت.



وی گفت: من هیچ طرح سیاسی برای آینده ام تحت شرایط امروز ندارم . من نمی توانم در حالی که هنوز رئیس جمهوری هستم آزادانه درباره برخی موضوعات صحبت کنم.



این در حالی است که ˈ بلند آرینج ˈ معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه از نامزدی ˈ رجب طیب اردوغان ˈ در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور حمایت خواهد کرد.



آرینج در گفت وگو با خبرنگاران در شهر ˈ بورسا ˈ پیش بینی کرد که



ˈاردوغان ˈ پس از گفت وگو با ˈ عبدالله گل ˈ تصمیم خود را در باره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه که تابستان برگزار می شود ، اعلام کند.



معاون نخست وزیر ترکیه گفت: معتقدم که گل از نامزدی اردوغان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حمایت می کند.



حال اینکه ˈ امرالله ایشلر ˈ معاون نخست وزیر ترکیه پیشتر گفته بود که با نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ، زمینه تصدی پست نخست وزیری ترکیه از سوی عبدالله گل فراهم خواهد شد.



وی گفت: با استعفای نماینده شهر ˈ بایبورت ˈ زمینه حضور گل در مجلس ملی ترکیه فراهم خواهد شد و وی به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب می شود.



پیش از این و در سال 2003 زمانی که اردوغان نمی توانست به عنوان نخست وزیر ترکیه برگزیده شود، با کناره گیری نماینده حزب حاکم ترکیه در شهر ˈ سییرت ˈ، اردوغان به عنوان نماینده این شهر به مجلس راه یافت و با استعفای گل، اردوغان به عنوان نخست وزیر برگزیده شد.



پایگاه خبری ˈ حریت ˈ ترکیه امروز در مطلبی از ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان یکی از نامزدهای تصدی پست نخست وزیری این کشور نام برد .



حریت با اشاره به سخنان عبدالله گل نوشت : این سخنان شانس داوداوغلو را برای تصدی پست نخست وزیری ترکیه پس از اردوغان افزایش داد.



پایگاه خبری حریت به مواضع داوداوغلو در باره تحولات مصر و سوریه اشاره کرد و نوشت با این وجود داوداوغلو از جمله افرادی است که برای تصدی نخست وزیری ترکیه مطرح است و این در حالی است که ˈ علی باباجان ˈ معاون نخست وزیر ترکیه نیز یکی از گزینه های تصدی این پست است.



حریت می نویسد : ˈبلند آرینج و محمد علی شاهینˈ معاون نخست وزیر ترکیه و معاون حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ نیز از جمله افرادی هستند که از آنان به عنوان نخست وزیران موقت در دوره انتقال نام برده می شود.



براساس این گزارش ، این برای نخستین بار است که سرنوشت رییس جمهوری در ترکیه را رفراندوم و آرای مردم تعیین می کند.



پیش از این رییس جمهوری ترکیه از سوی پارلمان این کشور انتخاب می شد.



انتخابات حساس ریاست جمهوری ترکیه که در واقع اولین انتخاب مستقیم رییس جمهوری این کشور خواهد بود ، روز 10 اوت ( 19 مرداد) سال جاری برگزار می شود.



شورای عالی انتخابات ترکیه تنها مرجع قانونی در موضوع انتخابات این کشور ، با انتشار مصوبه ای در روزنامه رسمی، برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد .



مردم ترکیه روز 19 مرداد سال جاری برای نخستین بار در تاریخ نظام پارلمانی این کشور به پای صندوق های رای خواهند رفت تا رییس جمهوری جدید را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کنند.



بر اساس مصوبه شورای عالی انتخابات ترکیه، انتخابات ریاست جمهوری این کشور 60 روز پیش از پایان دوره هفت ساله عبدالله گل در مقام ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.



خاورم ** 230 *1446

انتهای پیام /*


3536339
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر بامداد پنجشنبه از حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به (ATACMS) به اوکراین را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی کاهش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره گور‌های دسته جمعی در غزه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس مالزی از دستگیری فردی با تابعیت دوگانه فرانسوی ـ اسرائیلی خبر داد که قصد داشت دفتر حماس در مالزی را مورد حمله تروریستی قرار دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری مصر، امروز (چهارشنبه) درباره عواقب هر گونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است